رونمایی از ۱۵ اتوبوس ۲ طبقه گردشگری ۱۰ اردیبهشت در شیراز

«خبرجنوب» نوشت: باز هم وعده تراموا، خطوط BRT، اتوبوس ریلی و اتوبوس هوایی برای ترافیک شیراز.

بيش از يك قرن پيش حوالي سال 1280 كه مظفرالدين شاه اولين اتومبيل را به عنوان سوغات فرنگ به ايران آورد هيچ كس فكر نمي كرد آن سوغات خوش رنگ و لعاب و آن كالسكه دودي خيلي زود بر خيابان هاي كشور سلطه پيدا كند اما وسيله اي كه براي رفاه انسان ساخته شده بود امروز به بلاي جان مردم شهرها تبديل شده و روز به روز بر مشكلات آن افزوده مي شود. در شيراز هم سال هاست ترافيك و تردد انبوهي از خودروها در سطح شهر به مشكل بزرگي تبديل شده كه شايد اگر همين رويه ادامه يابد تا چند سال ديگر ترافيك اين شهر به يك بحران تبديل شود.

در همين رابطه، معاون حمل و نقل و ترافيك شهري شيراز در گفت و گو با «خبرجنوب» از اجراي برخي طرح هاي ترافيكي در آينده نزديك براي غلبه بر مشكلات ترافيك شهر خبر داد و گفت: اولويت فعاليت هاي ما در حوزه حمل و نقل بر مبناي اهداف طرح توسعه پايدار شهري و به منظور دستيابي به حمل و نقل پايدار شهري و در سايه ارتقاي فرهنگ شهروندي است؛ معتقديم مردم ما بي فرهنگ نيستند اما به دليل ضعف در زيرساخت ها و نبود آموزش لازم در اين رابطه با مشكلاتي مواجه شده ايم.

مجتبي زوربخش ادامه داد: در حوزه حمل و نقل، شهر بايد انسان محور باشد اين درحالي است كه در طراحي گذشته شهر سهم عابر پياده و انسان محوري كمتر ديده شده و كارها به گونه اي انجام شده است كه فرد فكر مي كند شهر براي خودروها ساخته شده نه انسان ها، در حالي كه خدمات بايد در خدمت انسان ها باشد.

وي در خصوص تاثير كمبود سيستم هاي حمل و نقل عمومي در مشكلات حوزه ترافيك شهري گفت: سيستم هاي حمل و نقل عمومي زماني اثرگذاري خود را خواهد داشت كه براي شهروندان جذابيت داشته باشد كه اين جذابيت با افزايش كيفيت ناوگان، سرعت در حمل و نقل و كاهش مدت زمان انتظار در ايستگاه ها ميسر خواهد شد.

زوربخش اضافه كرد: يكي ديگر از مواردي كه در دستور كار ماست استفاده از سيستم هاي حمل و نقل نوين از جمله تراموا، خطوط BRT، اتوبوس ريلي و اتوبوس هوايي به ويژه در هسته مركزي شهر و نيز استفاده از سيستم هاي غير موتوري نظير ايجاد مسيرهاي دوچرخه سواري، پياده روي و اسكوتر است.

به گفته وي، با توجه به اين كه گردشگري يكي از شاخصه ها و ظرفيت هاي اصلي شهر شيراز است و يكي از سياست هاي اصلي ما توجه به اين حوزه است، در حال حاضر براي خريداري 15 دستگاه اتوبوس ويژه گردشگري 2 طبقه كه طبقه بالاي آن به صورت روباز است در حال رايزني هستيم كه در صورت امكان اين اتوبوس ها را در هفته شيراز رونمايي مي كنيم تا با تلفيق صنعت گردشگري و حمل و نقل بتوانيم گامي براي رونق اين حوزه برداريم.

زوربخش گفت: ما معتقديم كه شيراز بايد مانند شيراز باشد كه در همين راستا با توجه به پيشينه تاريخي اين شهر خدمات حمل و نقل ما نيز بايد بومي سازي شود و بر اساس نياز شهروندان شكل گيرد.

وي ادامه داد: يكي ديگر از مواردي كه در اولويت فعاليت هاي ما قرار دارد توجه به عبور عابرين پياده از عرض خيابان هاست كه تاكنون پل هاي عابر پياده به خوبي در اين زمينه عمل كرده اند اما در نظر داريم از گذرگاه هاي زير زميني عابر پياده نيز در اين زمينه بهره ببريم و امسال ساخت چندين زيرگذر عابرپياده را در نظر داريم.

زوربخش از كاهش مدت زمان توقف خودروها در پشت چراغ قرمز تقاطع ها به عنوان يكي ديگر از رويكردهاي مديريت حمل و نقل شهرداري در آينده خبر داد و گفت: مشكل ترافيك امروز شهر شيراز در حال حاضر بيش از آنكه به دليل تراكم بالاي خودروها باشد به سبب بي نظمي موجود است. ما زماني مي توانيم جلوي تردد خودروهاي تك سرنشين را در سطح معابر بگيريم كه با سياستگذاري صحيح و مطلوب سازي در ناوگان حمل و نقل عمومي همچنين تعريف سياست هاي تشويقي و ترغيبي در اين زمينه عمل كنيم.

اجراي طرح محدوده ترافيكي شيراز؛ ‌شايد وقتي دیگر
وی در خصوص وضعيت كارت پارك هاي حاشيه اي خيابان ها (سي پي) و برخي اعتراضات به اجراي اين سيستم در شيراز نيز گفت: در مورد اجراي طرح سي پي يا همان كارت پارك نكات ظريفي وجود دارد كه در حال بررسي آ‌ن هستيم اما ايجاد محدوديت براي پارك خودرو در حاشيه خيابان ها از سياست هاي حوزه حمل و نقل است اما در زمينه طرح (سي پي) ما مطابق با نظر مردم عمل مي كنيم و به نظرات شهروندان توجه خواهيم داشت به همين دليل يك سامانه براي اين كار تعريف كرده ايم كه شهروندان مي تواند با ارسال پيامك به شماره 30001377475 نظرات خود را در خصوص ادامه اجرايي طرح (سي پي) كارت پارك و ديگر موارد مرتبط به ما اعلام كنند و سياست ما در آينده بيشتر بر مدار تشويق و ترغيب شهروندان در حوزه هاي ترافيكي و حمل و نقل است. شرط ما در اجراي هر پروژه اي در اين حوزه نيز رضايتمندي شهروندان است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز در خصوص احتمال اجراي محدوده ترافيكي شهر شيراز نيز آن را منوط به اجراي تمامي زيرساخت هاي لازم دانست و گفت: در اين مقطع معتقد به اجراي محدوده ترافيكي در شهر نيستيم؛ در گذشته برخي معتقد بودند كه افراد بايد تا مرز محدوده ترافيكي آمده و بعد از آن جا توسط ناوگان حمل و نقل عمومي به هسته مركزي شهر وارد شوند اما ما اعتقاد داريم بايد زيرساخت ها را به سمتي ببريم كه ديگر حتي نياز نباشد شهروندان خودروهايشان را از منزل خارج كنند.

اجراي طرح كنترل آلودگي هواي شهر شيراز
زوربخش با اشاره به چند طرح شاخص در سال جاري در حوزه حمل و نقل گفت: يكي از اولويت هاي سال پيش رو در اين حوزه اجراي طرح محدوده كنترل آلودگي هوا در شيراز است كه در اين طرح ماشين هاي فاقد معاينه فني و استاندارد به صورت مكانيزه شناسايي و با آن ها برخورد قانوني صورت مي گيرد.

وي تصريح كرد: يكي ديگر از طرح هاي ما در سال جاري محدوديت تردد زماني و مكاني حمل و نقل بار در شهر است چرا كه نمي پذيريم هر خودرو حمل بار و كاميونی در هر ساعتي كه خواست وارد محدوده مركزي شهر شود و اين خودروها نيز به صورت مكانيزه شناسايي خواهند شد.

زوربخش افزود: نوسازي و جوان سازي ناوگان حمل و نقل عمومي و استفاده از سيستم هاي حمل و نقل نوين از مهم ترين اولويت هاي ما در آينده حمل و نقل شهر شيراز است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز گفت: تا قبل از راه اندازي مترو حمل و نقل اصلي ما بر دوش تاكسي ها و اتوبوس ها بود اما امروز كه سيستم مترو ما راه اندازي شده تاكسي ها و اتوبوس ها بايد در خدمت مترو باشند و مردم را به ايستگاه هاي مترو برسانند.

وي افزود: در حال حاضر يك هزار دستگاه اتوبوس و 12 هزار تاكسي در شيراز فعاليت دارند كه يكي از فعاليت هاي ما در آينده نزديك بازنگري روي خطوط اتوبوسراني است چرا كه امروز شاهد هستيم برخي خطوط با مترو هم پوشاني دارد و در برخي نقاط نيز كمبود داريم.

زوربخش از اجراي طرح مطالعه بر روي استاندارد سازي و ساماندهي سرويس هاي مدارس در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به آن كه تاكسي ها و اتوبوس ها ويترين حوزه حمل و نقل هستند شخصيت و نوع عملكرد آن ها براي ما داراي اهميت بسياري است كه در اين رابطه نيز اقداماتي را مدنظر داريم البته اين نيز قابل قبول نيست كه اتوبوس هاي ما در خطوط ويژه با سرعت 30 كيلومتر حركت كرده و خارج از ايستگاه مسافر سوار كنند و يا شاهد باشيم برخي تاكسي ها به سرويس شخصي برخي افراد تبديل شده كه بايد در آينده در اخلاق حرفه اي رانندگان رصد و بازنگري صورت گيرد. گرچه ما سياست هاي تشويقي را در اين رابطه مدنظر داريم اما با هر گونه تخلف، هنجار شكني و مواردي كه مغاير با حقوق شهروندان باشد نيز برخورد خواهيم كرد و حتي شايد به لغو پروانه اين افراد نيز منتهي شود.

اجراي 15 كيلومتر مسير دوچرخه سواري در قلب شيراز
زوربخش در پاسخ به اين سوال كه كدام يك از طرح هاي حمل و نقل در سال جاري اجرا و يا حداقل طي سال هاي آينده به طور قطع عملياتي مي شود نيز گفت: يكي از پروژه هايي كه به طور قطع امسال اجرايي مي شود اجراي 10 تا 15 كيلومتر مسير دوچرخه سواري در سطح شهر است كه يكي از اين مسيرها بولوار كريمخان زند و اطراف مجموعه زنديه است حتی اگر بشود در كنار خيابان هاي اصلي كه خودروها پارك مي كنند اجازه پارك خودرو نداده و آن را تبديل به مسير عبور دوچرخه كنيم ارزش دارد.

وي از ايجاد پياده راه هاي جديد در سطح شهر به عنوان يكي ديگر از موارد در اين رابطه خبر داد و گفت: يكي ديگر از اقدامات ما در حوزه حمل و نقل راه اندازي سيستم هاي نوين حمل و نقل از جمله تراموا،‌ اتوبوس ريلي و اتوبوس هوايي است كه اميدواريم سال آينده بتوانيم شاهد آغاز عمليات اجرايي اين پروژه ها نيز باشيم و 6 ماهه اول سال 97 شاهد شكوفايي حوزه حمل و نقل شهر شيراز خواهيم بود.

زوربخش در خصوص تبديل برخي خيابان هاي اصلي شهر به پياده راه نيز گفت: يكي از اولويت هاي ما در حمل و نقل شهر شيراز استفاده از حمل و نقل غير موتوري نظير دوچرخه سواري و پياده روي است كه اولويت ما نيز اجراي اين پروژه ها در خيابان هاي اصلي است اما در خصوص خيابان هايي مانند عفيف آباد كه چند كاربري تجاري،‌ مسكوني و درماني دارد نمي توان ساير كاربري ها را ناديده گرفت بلكه بايد كاري كنيم كه اين معبر كمترين نقش را در عبور وسايل نقليه موتوري داشته باشد اما نمي توان به طور كامل اين معبر را قطع كرد بلكه مي توان بيشتر عرض آن را به عبور عابرين پياده و دوچرخه سوار اختصاص داد و تنها 2 خط رفت و برگشت را به عبور و مرور اتومبيل ها اختصاص داد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز از نصب تجهيزات هوشمندسازي به عنوان يكي از اولويت هاي اصلي اين حوزه ياد كرد و گفت: در ايام نوروز از 4 ورودي شهر 2 ورودي به سيستم هوشمند تردد شمار و ثبت تخلف مجهز شده بود كه قابليت ثبت پلاك خودروها را نيز داشت.

وي در رابطه با خصوصي سازي ناوگان اتوبوسراني نيز بيان كرد: خصوصي سازي نبايد به معناي رها سازي باشد بلكه بايد به نظارت بر ناوگان نيز توجه شود و نگاهي نو، علمي و اجرايي و در شأن شهروندان شيرازي بايد در اين حوزه وجود داشته باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =