۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از شیوع گسترده آفت جوانه خوار بلوط در جنگل‎‎های این استان خبر داد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، علی محمدی‎مقدم گفت: طغیان این آفت از سال ۱۳۸۹ در جنگل‌های استان آغاز شده و در حال حاضر ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط شهرستان‌های کیار و لردگان را به صورت گسترده آلوده کرده است.

وی با بیان اینکه آفت جوانه خوار بلوط به صورت طبیعی در جنگل‌ها وجود دارد افزود: حذف طعمه خواران از دلایل افزایش و گسترش این آفت در منطقه می‌باشد.

محمدی‎مقدم اضافه کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی و همچنین کمبود بارش‌ها و ضعیف شدن درختان، مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به وجود روش‌های مختلف برای کنترل آفت جوانه خوار بلوط تأکید کرد: به دلیل اثرات نامطلوب زیست محیطی، از سموم شیمیایی در جنگل استفاده نمی‌شود.

محمدی‎مقدم با بیان اینکه محلول پاشی با استفاده از پودر BT یکی از روش‌های سالم و منطبق با اصول زیست محیطی برای این مبارزه است گفت: در ایام نوروز امسال، همانند سال‌های اخیر عملیات محلول پاشی در سطح جنگل‌های بلوط استان انجام شد.

وی افزود: در برخی از مناطق صعب العبور که امکان تردد وجود ندارد باید از روش محلول پاشی هوایی استفاده کرد که به ۵ میلیارد ریال اعتبار و هواپیما‌های مخصوص نیاز دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: روش دوم برای مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط، نصب تله‌های فرمونی بر روی درختان است که با استفاده از این تله‌ها که دارای صفحات چسبناک هستند می‌توان مقدار قابل توجهی از این آفت را از بین برد.

محمدی‎مقدم گفت: با استفاده از این دو روش می‌توان در کوتاه مدت از تجدید حیات و زادآوری این آفت جلوگیری کرد و باعث کاهش خسارت و حفظ شادابی درختان شد.

وی همچنین از آغاز طرح مطالعاتی به منظور کشف علت از بین رفتن طعمه خواران آفت جوانه خوار بلوط خبر داد و ادامه داد: با اجرای این طرح می‌توان به صورت بلند مدت با این آفت مبارزه کرد.

محمدی‎مقدم افزود: فعالیت آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا اواخر خرداد ادامه دارد و موجب از بین رفتن جوانه‌ها و بی برگی درختان می‌شود.

گفتنی است: یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را اراضی و مراتع طبیعی تشکیل می‌دهد که حدود ۳۳۵ هزار هکتار آن جنگل بلوط می‌باشد

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =