گلایه مردم قصر قمشه از کمبودهای این منطقه

«خبرجنوب» نوشت: تقریبا تمام اهالی شیراز با نام قصر قمشه آشنایی دارند. این محل بیشتر به واسطه قومیت اهالی مشهور است و کمتر کسی به چشمه شاه که معنای کلمه قصر قمشه است، توجه می کند. آب و هوای این منطقه بسیار دلنشین است و روزی تفرجگاه کریم خان زند بوده است.

چشمه جوشک و چند قنات دیگر سرچشمه اصلی رودخانه اعظم است که باغ های قصر قمشه، قصردشت و منصور آباد را آبیاری می کند و اکنون با فاضلاب صدرا در آمیخته است. این اتفاق زیان های زیست محیطی جبران‌ناپذیری بر منطقه وارد می‌کند و باعث نارضایتی اهالی شده است. این تنها بخشی از مشکلات اهالی ۱۸۰۰۰ نفری قمشه است و گفت و گو با ساکنان تصویر دقیق‌تری از وضعیت این شهرک به دست می دهد.

■ غریب نوازی یا غریب گریزی
یکی از مغازه داران قصرقمشه می‌گوید: من در ورودی دوکوهک مغازه داشتم و به دلیل مشکلات زیادی که برایم ایجاد کردند، مجبور به فروش مغازه شدم. این فروشنده که نمی‌خواهد نامی از او برده شود ادامه می‌دهد: پس از آن به قصر قمشه آمدم و خوشبختانه مشکلات بسیار کمتر شده است. وی در اعتراض به فرهنگ غلط قومیت پرستی از مناطق گویم و دوکوهک نام برده و می افزاید: از مسئولان انتظار داریم که با فرهنگسازی این مشکل را به حداقل برسانند و با صحبت کردن با ریش سفیدان این مناطق، کسب و کار را برای غیربومی ها ساده تر کنند‌. مدیر یکی از فروشگاه های زنجیره ای که به تازگی در قصر قمشه فعالیت خود را آغاز کرده است، می گوید: به طور کلی ذهنیتی منفی در خصوص مردم قصرقمشه وجود دارد و علت آن رفتار غیر بومیان است که اتفاقا تعدادشان کم نیست. تجلی معتقد است فرهنگ بومیان این منطقه بالاست و اغلب مشکلات مربوط به غیر بومیان ساکن است. وی ادامه می‌دهد: من و پرسنلی که از سایر شعب به این منطقه منتقل شده بودیم ذهنیتی بسیار منفی داشتیم اما پس از گذشت چند ماه متوجه شدیم که در این خصوص بسیار بزرگنمایی شده و مردم خوبی دارد. وی با اشاره به درگیری برخی از ساکنان قصرقمشه با پخش کنندگان تراکت فروشگاه می گوید: در آن درگیری هیچ یک از بومیان شرکت نداشتند و به دلیل تخفیفاتی که فروشگاه ما دارد و همچنین تاثیری که بر کسادی برخی از مغازه ها می‌گذارد، آنان ناراحت بودند و درگیری کوچکی پیش آمد. وی در خصوص اخلاقیات مردم هم می‌گوید: مردم در اینجا بسیار دست و دلبازند و برای خرید سخت گیری نمی کنند.

■کم توجهی به نیازهای ابتدایی
فریبرز زارع ۵۹ سال سن دارد و از کودکی در این منطقه بزرگ شده است. وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون ساکن قصرقمشه مانده است، می گوید: آرامش و هوای پاک، سکونت تمام خانواده و رسیدگی به کشاورزی، مهم ترین دلایل علاقه من به این منطقه است. زارع با اشاره به دور بودن قصرقمشه از جاده اصلی مشکل بهداشت را بسیار جدی دانسته و می گوید: دولت در خصوص جذب سرمایه گذار هم کم کاری می‌کند. وی همچنین بر استقبال اهالی قصرقمشه از سرمایه گذاران تاکید می‌کند و می‌گوید: شهرک قمشه از لحاظ پارک و مکان های تفریحی در ابتدایی ترین سطح قرار دارد و حتی یک سالن ورزشی هم نداریم. زارع با اشاره به جمعیت ۱۸ هزار نفری ساکن، بیکاری جوانان را بزرگترین معضل دانسته و می گوید: بعد از ظهرها جوانان زیادی روبروی قهوه خانه جمع می شوند و کاری برای انجام دادن ندارند. اگر یک سالن فوتبال یا ورزشی داشتیم بسیاری از جوانان مشغول می شدند و زمینه مشکلاتی همچون اعتیاد کم رنگ می شد. زارع با ریزبینی خاصی این مسائل و مشکلات را تحلیل کرده و می افزاید: ورزش در اینجا مرده است و حتی پارکی وجود ندارد که کودکان بازی کنند.

■درخواست بازدید مسئولان
این مشاور املاک از سرویس‌دهی اتوبوس ها هم به شدت انتقاد دارد و می گوید: پس از چندین سال یک اتوبوس دیگر به قصرقمشه دادند و دوتای دیگر به حدی فرسوده است که هر لحظه امکان دارد متلاشی شوند. زارع اضافه می‌کند: تعداد بالای افغانستانی ها در منطقه و تولیدمثل
بی رویه آنها موجب نگرانی است. در حال حاضر بخش زیادی از مدارس قمشه را کودکان افغانی تشکیل می دهند و متاسفانه علاوه بر تاثیرگذاری منفی، کارهایشان به نام بومیان نوشته می‌شود. زارع در پایان از مسئولان دعوت می‌کند که به قصر قمشه بیایند و از نزدیک شاهد مشکلات عدیده ای باشند که گریبانگیر مردم شده است. وی بر اقداماتی که مسئولان برای ساماندهی گویم انجام داده‌اند اشاره و اضافه می‌کند: فرق گذاشتن بین دو منطقه تا این حد، اصلا قابل درک نیست. وی همچنین از مردم درخواست دارد که از دور قضاوت نکنند و مشکلاتی که برخی از غیر بومیان مسبب آن هستند را به حساب مردم قصرقمشه نگذارند.

■نبود بانک و درمانگاه شبانه روزی
مجتبی کریمی یکی از اهالی قصرقمشه است که از کمبود امکانات بسیار ناراضی است. وی می گوید: من و بسیاری از جوانان برای چند ساعت فوتبال بازی کردن باید مسافت زیادی را طی کنیم و این انصاف نیست. وی بر لزوم اقدام اساسی برای ساخت زمین ورزشی توسط دولت و نظارت بر آن تاکید کرده و ادامه می دهد: نبود بانک و درمانگاه شبانه روزی مشکلی جدی است که روزانه زحمت زیادی را برای ساکنان در پی دارد.

■جویدن ناس توسط افغانی ها
کریمی از جویدن ناس توسط کودکان افغانی در مدارس به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات پدر و مادرها نام برده و ادامه می‌دهد: متاسفانه کودکان ما به شدت در حال تاثیر گرفتن از افغانی ها هستند. یکی دیگر از اهالی که با این نظر مخالف است می‌گوید: افغانی ها بیشتر در حال تاثیر گرفتن هستند. برای مثال دخترها هم اجازه تحصیل دارند و به مدرسه می روند. این شهروند از ورود فاضلاب صدرا به چشمه جوشک معترض است و می‌گویند: هیچ توجهی به بهداشت و محیط زیست این منطقه نمی شود و مسئولان در این خصوص بسیار کم کاری می کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =