ایرنا نوشت: «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر امور خارجه بحرین، طرح عربستان علیه قطر موسوم به طرح «سلوی» را به اقدام رژیم صهیونیستی برای ایجاد خط دفاعی «بارلو» در شرق سوئز تشبیه کرد.

پس از جنگ اعراب و اسراییل در سال 1967 معروف به جنگ شش روزه، رژیم صهیونیستی خط دفاعی مستحکمی را به ارتفاع 25 متر و طول 150 کیلومتر در شرق سوئز ساخته بود تا عبور نیروهای پیاده و زرهی مصر از آن ناممکن شود؛ این خط دفاعی ابتکار «حیم بارلو» بود و به دژ بارلِو شهرت داشت.

 وزیر بحرینی در توئیتی نوشت، کشوری که زمین و آسمان خود را به روی نیروهای بیگانه باز می کند و باعث تهدید حقیقی همسایگان و امنیت منطقه می شود، باید ایجاد خط بارلو در مرزهایش را بپذیرد.

اشاره وزیر خارجه بحرین به طرح جدید عربستان موسوم به طرح سلوی در مرزهای خاکی مشترک با قطر است.

بر اساس آنچه که منابع سعودی درباره این طرح منتشر کرده اند، عربستان در صدد ایجاد یک کانال دریایی جدید از منطقه سلوی تا خور العدید در امتداد ساحل شرقی خود و نزدیک به مزرهای زمینی با قطر به طول 60 کیومتر، عرض 200 متر و عمق 20 متر است.

بر اساس این طرح، یک پایگاه نظامی سعودی در فاصله یک کیلومتری میان مرزهای قطر و کانال دریایی سلوی احداث خواهد شد و بخش باقیمانده نیز به محل دفن زباله‌های هسته‌ای عربستان پس از آغاز فعالیت رآکتورهای هسته‌ای این کشور تبدیل می شود.

قطر پس از احداث این کانال بخشی از «جزیره سلوی» می‌شود؛ در واقع قطر پس از اجرای این طرح نه یک جزیره مجزا بلکه بخشی از جزیره سلوی و هم مرز با پایگاه نظامی عربستان خواهد بود.

کاربران توئیتر بعد از این توئیت وزیر بحرینی، در پاسخ هایی، مقایسه کردن عربستان با رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار دادند و این موضع از سوی کشوری که خود را متحد عربستان می خواند، عجیب توصیف کردند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =