روزنامه شهروند نوشت: دوران شهرداری شهردار شعردوست پس از نزدیک‌ به یک ماه کشمکش بالاخره به پایان رسید و دیروز اعضای شورا با استعفای دومش موافقت کردند و معاون پیشینش را به‌عنوان سرپرست برگزیدند.

 «محمدعلی نجفی» که نخستین پاسخش به دلیل استعفا، بیتی از مولانا بود که «خوش‌تر آن باشد که سرّ دلبران، گفته‌آید در حدیث دیگران» و این در لفافه سخن گفتن را تا روز آخر و پس از پذیرش استعفا هم ادامه داد، دیروز با بیتی دیگر در پایان یک بیانیه، به کار خود در طبقه هفتم ساختمان بهشت پایان داد: «یا رب این نوگل خندان که سپردی به‌منش/ می‌سپارم به تو از چشم حسود چمنش.» مدیریت این نوگل خندان یا همان شهرداری تهران حالا و تا زمان انتخاب شهردار، در دستان «سمیع‌الله حسینی مکارم»، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران خواهد بود اما این انتخاب هم بی‌حاشیه نبود.


دلیل انتخاب مکارم تسلط به مسائل مالی است
پس از این انتخاب اعضای شورا برای سرپرستی شهرداری تهران، رئیس شورا حسینی‌مکارم را گزینه پیشنهادی نجفی دانست.‌ هاشمی درباره دلیل انتخاب مکارم به‌عنوان سرپرست گفت: «انتخاب ایشان نظر اعضا بود و ما کاملا آزادانه از اعضا خواستیم پیشنهادات خود را برای سرپرستی شهرداری تهران اعلام کنند و تعداد زیادی ایشان را پیشنهاد دادند. در این گونه سرپرستی‌ها معاون مالی و اقتصادی به‌عنوان سرپرست انتخاب می‌شود و دلایل آن تسلط به مسائل مالی و مشکلات شهر است. از سوی دیگر در دوران گذار باید محافظه‌کارانه‌تر برخورد شود.» رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این‌که مکارم به نجفی شهردار سابق تهران نزدیک بوده است،گفت: «نظر خود نجفی انتخاب آقای مکارم به‌عنوان سرپرست شهرداری بود.»


سرپرست جدید و حاشیه املاک نجومی
اگرچه اعضای شورا و تیم مدیریت شهر حسینی‌مکارم را گزینه مناسبی برای سرپرستی می‌دانند اما نگاه بعضی کاربران فضای مجازی متفاوت است. آنها به لیست منتشرشده و معروف به «املاک نجومی» اشاره می‌کنند که در دوره شهرداری قالیباف حاشیه‌های فراوانی به همراه داشت و نام «سمیع‌الله حسینی‌مکارم» هم در آن فهرست وجود داشت. «یاشار سلطانی»، خبرنگاری که در جریان رسانه‌ای‌شدن املاک نجومی نقش داشت، در ‌این‌باره در توییتر خود نوشت: «معرفی‌نکردن دکتر حناچی به‌عنوان گزینه سرپرستی شهرداری تهران جای تأسف دارد. کاش جای کسی که اسمش در پرونده املاک نجومی مطرح بود، ایشان که از مخالفان و موانع شهرفروشی توسط قالیباف بوده، به‌عنوان سرپرست منصوب می‌شد. زمانی که حناچی با قالیباف می‌جنگید، مکارم تخفیف٥٠درصد املاک نجومی می‌گرفت.» البته همین روزنامه‌نگار پیش از این و در جریان مطرح‌شدن نام مکارم‌حسینی به‌عنوان معاون شهردار، در توییت‌هایی از رد اتهام مکارم درجریان این واگذاری‌ها نوشته‌بود. علاوه بر این، «حجت نظری» یکی از اعضای شورا هم در این‌‌باره نوشت: «برائت حسینی‌مکارم در آن پرونده مشخص شد.» یکی از اعضای شورای چهارم هم که درجریان مطرح‌شدن این پرونده نقش اساسی داشت، معتقد است که پاسخگوی اصلی انتخاب این سرپرست، شورای شهر است. «احمد حکیمی‌پور» در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «من معتقدم حاشیه‌های شورا و شهرداری زیاد شده و در این شرایط کارکردن سخت است. فضا بسیار ملتهب شده و بهتر است کمک کنیم که کار پیش برود. مردم شورا انتخاب کردند و شورا هم وظیفه انتخاب شهردار را دارد. پاسخگوی اصلی این انتخاب خود شوراست و من ترجیح می‌دهم در این‌باره سکوت کنم.» او درباره خبر برائت حسینی‌مکارم در پرونده معروف به املاک نجومی هم می‌گوید که از جزییات بی‌خبر است و اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارد.


گزینه‌های شهرداری تهران
بلافاصله پس از اعلام نام سرپرست جدید، اخباری مبنی بر موج استعفای مدیران ارشد و معاونان شهرداری منتشر شد که ساعاتی بعد تعدادی از این اخبار با تکذیب منابع رسمی روبه‌رو شد اما استعفای «مهدی حجت»، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از سوی روابط عمومی شهردار هم تأیید شده و در توضیح نوشته است: «مهدی حجت پیش از پذیرش استعفای نجفی، متن استعفای خود را تقدیم نجفی کرده بود اما هنوز تأیید یا رد آن اعلام نشده است.» علاوه‌ براین، «سیدرضا میرصادقی» رئيس سازمان نوسازى شهردارى تهران هم پس از استعفاى نجفى، از سمت خود استعفا کرد. این اتفاقات نشان می‌دهد که فعالیت طولانی‌مدت سرپرست، نمی‌تواند به ثبات مدیریت در پایتخت کمک کند و به نظر می‌آید شورا در روزهای آینده و پیش از به پایان‌رسیدن مهلت سه‌ماهه، شهردار آینده را انتخاب خواهد کرد. دیروز و در حاشیه شورا، ‌هاشمی از اعضا خواست که گزینه‌های مدنظر خود را برای بررسی در روزهای آینده اعلام کنند، اما این پذیرش استعفا و انتخاب سرپرست، زمینه را برای گمانه‌زنی درباره گزینه‌های احتمالی فراهم کرده که از «محسن ‌هاشمی»، «اسحاق جهانگیری»، «پیروز حناچی»، «محمدرضا عارف»، «محسن مهرعلیزاده» و چندین چهره دیگر به‌عنوان نامزدهای احتمالی شهردار پایتخت نام برده می‌شود؛ گمانه‌هایی که در روزهای آینده وارد مراحل تازه‌ای خواهد شد و حداکثر تا سه‌ماه دیگر، یکی از آنها، کلیددار بهشت خواهد شد.

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    2 0
    بازم تکرار کنید. خخخ