ایسنا نوشت: نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد، باید دست داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی اخیر در شهر دوما به اثبات برسد تا او بتواند دستور یک حمله را صادر کند.

 به نوشته روزنامه دیلی میل، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در این موضع‌گیری محتاطانه خود تاکید کرد: چنانچه تایید شود بشار اسد پشت این حمله بوده است، این حمله نمونه دیگری از وحشیگری نظام اسد خواهد بود.

همچنین قانونگذاران انگلیسی به ترزا می هشدار دادند که بدون تایید مجلس عوام حمله به نیروهای بشار اسدرا در دستور کار قرار ندهد. به گفته آنها، مداخله در جنگ سوریه بدون پشتوانه آنها و تسلیم شدن مقابل فشار آمریکا "اشتباه بزرگی" خواهد بود.

با این حال ترزا می و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد شدند "به حملات شیمیایی در سوریه پایان دهند". این نشانه‌ای مبنی بر این است که این متحدان تنها چند روز با اجرای حمله فاصله دارند. این اظهارات به دنبال مرگ ده‌ها تن از جمله زنان و کودکان سوری طی حمله‌ای در روز شنبه در دوما مطرح می‌شود که غرب دولت سوریه را به انجام آن متهم می‌کند.

ترزا می، ترامپ و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه توافق کردند اقدامی تلافی‌جویانه علیه این حمله خواهند داشت که موجب محکومیت و خشم بین‌المللی شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا به واکنشی "قدرتمند" متعهد شده است و درباره اقدام نظامی سخن گفته است.

طبق گزارش‌ها، ترامپ طرح‌های ضربه زدن به نیروهای دولتی سوریه را دنبال می‌کند و منابع نظامی را به سمت خاورمیانه کشانده است و انگلیس را تحت فشار گذاشته تا به اقدام احتمالی بپیوندد. اما ترزا می تاکید دارد باید دست داشتن بشار اسد در این حمله پیش از اجرای هرگونه حمله‌ای به اثبات برسد.

در همین حال بسیاری از قانونگذاران انگلیسی و وزرا تاکید دارند که می می‌تواند بدون رای مجلس عوام، مداخله نظامی انجام دهد اما دیگران معتقدند که چنین حرکتی تنش ایجاد می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد ترزا می به همراه کابینه‌اش مسولیت این تحولات را بپذیرد و منتظر بازگشت قانونگذاران از تعطیلات نشود. به لحاظ حقوقی هم ترزا می به نظر مجلس برای اجرای حملات هوایی نیاز ندارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =