مهر نوشت: جلسه بررسی صلاحیت «مایک پمپئو» گزینه رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی پست وزارت خارجه این کشور، در کمیته روابط خارجی سنا در حال برگزاری است.

پمپئو برای انتخاب شدن به عنوان وزیر خارجه آمریکا، باید ابتدا نظر مثبت اعضای کمیته روابط خارجی و پس از آن، باید رأی مثبت نصف بعلاوه یک اعضای سنا را به دست آورد.

آنطور که نمایندگان سنا پیش از این گفته‌اند، یکی از محورهای سوالات امروز، رویکرد مایک پمپئو در خصوص برجام است؛ پامپئو از مخالفان سرسخت هرگونه توافق هسته‌ای با ایران بوده و هست.

در ابتدای ورود پمپئو به صحن کمیته، چند فعال حقوق‌بشر که لباس صورتی پوشیده بودند و با نام «کد پینک» شناخته می‌شوند، برخاستند و با صدای بلند گفتند «نه به پامپئو، نه به جنگ.»

سناتور «باب منندز» در ابتدای این نشست، رئیس پامپئو یعنی ترامپ را به سختی مورد انتقاد قرار داد و گفت: «دمدمی مزاج بودن ترامپ باعث سردرگم شدن متحدان و پررو شدن دشمنان ما شده است.»

سناتور منندز از تلاش روسیه برای تضعیف آمریکا، تقابل با چینی‌ها در دریای جنوب چین، استفاده ادعایی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از سلاح شیمیایی و قدرت گرفتن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جهور ونزوئلا، به عنوان نمونه‌های شکست سیاست خارجی آمریکا در دوره زمامداری ترامپ اشاره کرد.

منندز به برجام هم پرداخت و گفت: «همه می‌دانند که من به این توافق رأی منفی دادم ولی باید بگویم که خروج یکجانبه از این توافق، در راستای منافع ایالات‌ متحده نخواهد بود؛ اگر از این توافق خارج شویم، چگونه خواهیم توانست متحدانمان را برای مقابله با ایران با خود همراه کنیم.»

سناتور منندرز به پمپئو هشدار داد: «شما تا امروز، سیاست خارجی را در سایه اجرا می‌کردید. مشهور است که وزارت خارجه ما، ادامه سیا است. شما تا امروز برای اعضای دولت، اطلاعات جمع‌آوری می‌کردید ولی اگر وزیر خارجه شوید، در پیشانی سیاست خارجی خواهید بود و باید بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کنید، اقدام کنید.»

پمپئو در این جلسه گفت: قصد دارم سیاستهای ترامپ را با دیپلماسی به نتیجه برسانم و نه جنگ!

پمپئو از پاسخ دادن به پرسشی درباره آینده برجام طفره رفت و گفت: هنوز یک ماه وقت داریم و بدنبال اصلاحاتیم.

گزینه وزارت خارجه امریکا در ادامه گفت: قبل از برجام هم ایران در مسیر دستیابی به بمب هسته ای نبود.

سناتور یودال از پمپئو در جلسه استماع پرسید قبلا در مورد بمباران گسترده ایران سخن گفته بودید که پمپئو گفت نقل قول صحیح نبود و اکنون دنبال راه حل دیپلماتیک با ایران است.

وزیر خارجه پیشنهادی آمریکا، برجام را یکی از محورهای مذاکراتی مقامات آلمان، فرانسه و آمریکا دانست و گفت: تاکنون هیچ شواهدی به دست نیامده است که ایران از تعهدات برجامی خود پیروی نکرده باشد.

پمپئو در خصوص کره شمالی نیز گفت: مخالف تغییر رژیم در کره شمالی هستم.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    3 0
    اميدوارم مسوولان ما هم با درايت رفتار كنند و كمي به خواسته هاي مردم ما توجه كنند و تن به اصلاحات اساسي و جراحي اقتصاد كشور بدهند تا دير نشده
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    2 0
    شوخی می کنی یا با ترامپ دعواتون شده؟
  • بی نام US ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    3 0
    مثل چی دروغ میگه که تأیید سناتورها رو بگیره و بعد هم برنامه هایی که تو ذهنشه یعنی همون جنگ طلبی رو ادامه بده.