ایرنا نوشت: «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه منطقه در روزهای اخیر در مرحله حساس و بسیار مهمی قرار دارد گفت: حوادث و رخدادهای سوریه ممکن است بر کل منطقه تاثیر بگذارد.

نصرالله این سخنان را امروز (جمعه) در تجمع انتخاباتی حزب الله در حومه جنوبی بیروت برگزار شد مطرح کرد.

وی به صورت ویدیو کنفرانس برای هزاران نفر شرکت کننده در این تجمع در میدان عاشورا در حومه جنوبی بیروت را مورد خطاب قرار داد.

بیروت برای همه است
دبیرکل حزب الله ابتدای سخنرانی اش را به تحولات انتخاباتی لبنان و بویژه وضعیت حوزه انتخابیه «بیروت 2» اختصاص داد.

انتخابات پارلمانی لبنان قرار است ششم ماه مه (شانزدهم اردیبهشت) برگزار شود.

583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 کرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می کنند.

حزب الله 13 کاندیدا را معرفی کرده است که با کاندیداهای جنبش امل و احزاب و شخصیت های نزدیک به این دو حزب در قالب لیست های مشترک در حوزه های مختلف ائتلاف کرده اند.

نصرالله گفت: در بیروت گروه های مردمی زیادی هستند که احساس می کنند حق طبیعی شان است که در پارلمان نماینده داشته باشند تا خواسته ها و حقوق شان را پیگیری کنند و صدای همه شهر و اهالی آن باشند.

وی با اشاره به قانون جدید انتخابات بر اساس الگوی نسبیت تاکید کرد که این قانون اجازه می دهد تا بخش های وسیعی در مجلس نماینده داشته باشند و این باید از سوی نیروهای سیاسی به رسمیت شناخته شود.

دبیرکل حزب الله با اشاره به لیست انتخاباتی حزب الله و همپیمانانش با نام «وحدت بیروت» گفت: این لیست برای در دست گرفتن تصمیم گیری بیروت وارد رقابت های انتخابات نشده است، بلکه هدفش نمایندگی مردمی است که حق طبیعی خود می دانند که در مجلس نماینده ای داشته باشند.

وی افزود: ویژگی بیروت در دو حوزه اش این است که پایتخت لبنان است و نباید این ویژگی را از دست بدهد که همه لبنانی ها را در آغوش خود گرفته است و چکیده ای از ترکیب مردم کل لبنان است.

انتقاد به سخنان نامزدهای جریان المستقبل
دبیرکل حزب الله در ادامه با اشاره به سخنان برخی از نامزدهای حزب «جریان المستقبل» که بر «هویت عربی» بیروت تاکید می کنند گفت: المستقبل از حد خود پا را فراتر گذاشته است، آنها چه چیزی به بیروت تقدیم کرده اند که اینک از «هویت عربی در مقابله با طرح فارسی و ایرانی» سخن می گویند تا عصبیت را برانگیزند؟

وی افزود: اگر هویت عربی به زبان است، ما پیشنهاد می دهیم که امتحان زبان عربی بین نامزدهای لیست ها مختلف برگزار شود. اگر هویت عربی به نسب است، ما آمادگی داریم در این موضوع تحقیقات شود.

نصرالله ادامه داد: اگر هویت عربی به کرامت و عزت و تسلیم نشدن و نفی ذلت است، پس شما ادعای کدام عربیت را دارید؟ عربیتی که به نمایندگی و نیابت آمریکا علیه ما جنگ راه می اندازند؟ آیا هویت عربی تسلیم در برابر آمریکا، دست کشیدن از ملت فلسطین، موافقت طرح «معامله قرن» و سکوت در برابر اعلام شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل بوسیله آمریکاست؟

وی تصریح کرد: آیا عربیت، ارائه یک نسخه سیاه از اسلام و تحمیل جنگ بر یمن، و ویرانی عراق و سوریه و لبنان است؟ آیا عربیت یعنی تقدیم صدها میلیارد به آمریکا و دیگران برای احیای اقتصاد آنان و فراهم کردن فرصت شغلی برای آنان است در حالی که در جهان عرب، بیکاری، فقر، مهاجرت، آوارگی و پناهندگی و گرسنگی و بی سوادی بیداد می کند؟

نصرالله گفت: بیروت زمانی مسائل مهم عربی را در خود داشت و نشان اصلی بر پیشانی آن آرمان فلسطین و مقاومت بود و اولین گلوله های مقاومت لبنان در خیابان های بیروت شلیک شد.

وی خواستار پرهیز از سخنرانی های با رنگ و بوی طایفه ای شد و تاکید کرد که باید بافت اجتماعی بیروت را حفظ کرد و رقابت بر سر خدمت به بیروت و اهالی آن باشد.

اهمیت وفاق ملی در لبنان
دبیرکل حزب الله در ادامه با بیان اینکه لبنان بر اساس توافق ملی بنا شده است گفت: این مساله از طریق ارتباطات، همگرایی، گفت و گوی دائمی، عدم جدایی، درک متقابل، احترام به دیگران و ویژگی های آنها به دست می آید.

وی با اشاره به سالگرد جنگ داخلی در لبنان افزود: جنگ داخلی لبنان دردناک و ویرانگر بود و زخم های زیادی تا همین حالا بر پیکر لبنان بر جای گذاشته است. این همان چیزی است که باعث می شود تا به صلح و آشتی داخلی و مشارکت ملی اصرار بورزیم.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =