بانک مرکزی ضوابط بخش واردات و همچنین چگونگی هدایت درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه تجاری کشور را بررسی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رییس کل، معاون ارزی و مديران و کارشناسان ارزى بانک مركزى پس از بحث و بررسی درباره نحوه تأمین ارز واردات کشور، ضوابط مربوط ‌را نهایی کردند.

بر این اساس مقرر شده است درآمدهای ارزى صادرکنندگان غیرنفتی به چرخه تجاری کشور هدایت شود. 

همچنین در جلسه دیگری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت در دفتر دکتر سیف، مراحل اجرایی هدایت درآمدهای ارزى صادرکنندگان غیرنفتی به چرخه تجاری کشور، بررسی شد.

در این جلسه ضوابط اجرایی موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هماهنگی های لازم به عمل آمد.

در این جلسه مقرر شد صادرکنندگان غیرنفتی، ارز خود را از طریق سامانه نیما -نظام یکپارچه مدیریت اری- به سیستم بانکی یا صرافی های مجاز بفروشند که این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور می رسد.

واردات کالا و خدمت در مناطف آزاد منوط به ثبت سفارش 

در این راستا مقرر شد از این پس واردات کالا و خدمت در مناطق آزاد با ثبت سفارش انجام گیرد. 

در جلسه هماهنگی دیگر بانك مركزى و دبیرخانه مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی درخصوص نحوه تامین ارز واردات در مناطق آزاد بحث و بررسی شد.

در این جلسه مقرر شد براساس تصویب نامه هیات وزیران، تمام واردات کالا و خدمت در این مناطق با ثبت سفارش انجام شود.

بانک ها ارز مورد نیاز واردات را تامین می کنند

معاون ارزى بانک مرکزی در جلسه با مدیران بین الملل و ارزی بانک ها و موسسات اعتباری کشور با اشاره به تصویب نامه هیات وزیران، تمام واردات کالا و خدمت به کشور را منوط به ثبت سفارش نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و افزود: بر این اساس واردات کالا و خدمت حتی در مناطق آزاد تجاری نیازمند ثبت سفارش است.

سید احمد عراقچی درخصوص تغییر عمده مقررات واردات کالا و خدمت به کشور نسبت به گذشته اعلام کرد: براساس تصویب نامه هیات وزیران، تامین ارز مورد نیاز واردات به کشور باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد و واردکنندگان برای تامین نیازهای خود باید به بانک ها مراجعه کنند.

معاون ارزى بانک مرکزی درخصوص نحوه تامین ارز واردات به سرزمین اصلی نیز گفت: ثبت سفارش واردات در سرزمین اصلی از گذشته الزامی بوده و این روند ادامه پیدا می کند. نحوه تامین ارز آن از طریق بانکی و خرید از بانک مرکزی، بدون انتقال ارز مطابق ماده ۳۸ آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات و یا منابع خود مشتری نزد بانک خواهد بود.

وی افزود: در صورتی که بانک ها امکان انتقال وجه نداشته باشند می توانند از خدمات صرافی خود یا صرافی های مجاز استفاده کنند.

لازم به ذکر است بخشنامه های مرتبط با ارز مسافری، دانشجویی و درمانی در روزهای اخیر به شبکه بانکی ابلاغ شده و موضوع مربوط به تامین ارز مورد نیاز بخش واردات نیز، نهایی و از روز یکشنبه هفته آتی قابل اجرا خواهد بود.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    1 0
    برای ساماندهی بازار یا جیب خودش ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    1 0
    ینی دیگه فقط از چین کالا وارد کنیم . بازار ایران در انحصار چین . چه شووود
  • بی نام EU ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    1 0
    گام بعدی برای اصلاح وضع دلار ساماندهی خودروهای وارداتی با قیمتهای نجومی باشد. یا اصلا واردات ان را ممنوع کنند که این قدر ارز به خارج از کشور منتقل نشود و یا عوارض گمرکی را بسیار پایین بیاورند تا این مسخره بازی که در خودروهای خارجی به راه افتاده تمام شود. لندکروز 800 میلیون بشود نوبرهاز اپارتمان در بهترین نقاط تهران پیشی گرفته ورود خودروهای فوق لوکس چرا ممنوع نمیشود؟ عده ای پولهای باداورده زیاد دارند و قیمت یک خودرو 10 میلیارد و یا بالاتر 100 میلیارد هم بشود دارند و میخرند منتهی اختلاف طبقاتی که باعث میشود ان خودرو در اجتماع را چه پاسخی است؟ پدری نان شب نتوانسته برای خانواده اش جور کند و عده ای هم سوار بر این خوروهای مانند مازراتی و پورشه و....
  • بی نام EU ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    1 0
    یکی از موارد مهمی که باید پس از نرخ 4200 تومانی لحاظ شود ایجاد لیست قیمت تمام محصولات وارداتی در بازار توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت است تا کسی اجناس و محصولات خود را با دلار بالاتر از ان قیمت نخواهد به فروش برساند و سازمان تعزیرات کشوری تمام قیمتهای موجود در بازار را با آن لیست کنترل کند.از طریق اتحادیه های اصناف هم به راختی می توان قیمتهای بازار را کنترل کرد
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    0 0
    به صادر کنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به ایران منتقل نمی کنند نباید دوباره ارز صادراتی یارانه ای بدهید