۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸

اردشیر سنایی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی تبعات و اهداف امریکا از حمه موشکی به سوریه را مورد بررسی قرار داد.

محمد اکبری: امریکا، به همراه انگلیس و فرانسه پس از تهدیداتی که شکل گرفته و اتهام سوریه و روسیه و ایران در دست داشتن در عملیات شیمیایی در دوما، تهدید خود را عملی کرد. این اقدام هر چند نشان داد امریکا از تقابل تمام عیار با روسیه پرهیز می کند اما واکنشهای بسیاری را در جامعه بین المللی در بر داشت.


اردشیر سنایی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در مورد تبعات و اهداف امریکا و متحدین آن از حمله موشکی به سوریه به خبرآنلاین گفت:

بعد از چند روز تبلیغات سنگین و گسترده به دنبال انجام عملیات شیمیایی در دوما انتظار می رفت که امریکا و متحدینش یک اقدام عملی را در این زمینه انجام دهند. هر چند فراز و نشیب موضع گیری ها در امریکا بین رئیس جمهور و سایر مقامات احتمال اینکه این عملیات اصلا انجام نشود را به ذهن متبادر می کرد اما به نظر می رسید که دولت ترامپ نیاز داشت که خودی نشان دهد و از طریق یک اقدام عملی سرانجام در این وضعیت فعلی در سوریه نشان دهد که اگر بخواهد اقدام عملی و عملیات نظامی انجام دهد منتظر چیزی نخواهد بود و موضع گیری های متحدین سوریه از جمله روسیه در این قضیه تاثیری نخواهد داشت.
قابل پیش بینی بود که این عملیات انجام شود اما در نهایت به همان شکلی شد که پیش بینی می شد. یعنی اقدام محدود و شلیک تعدادی موشک به مراکزی که از قبل مشخص شده بوده که احتمال وجود نیروهای نظامی سوری می رود یا وجود مراکزی که به زعم ایالات متحده مراکزی برای تولید تسلیحات شیمیایی و استفاده از آنها برای مقابله با معارضین می شده است. بنابراین در مجموع این اقدام عملی اتفاق افتاد و همزمان توسط امریکا، انگلیس و فرانسه مواضعی که از نظر آنها نقش مهمی در عملیات شیمیایی در دوما داشت مورد حمله گرفت.


در مورد اینکه این عملیات تمام شد یا ادامه خواهد داشت،
به نظر نمی رسد که مجددا بخواهند اقدام دیگری صورت بگیرد و این اقدام در این حد باقی می ماند و احتمال ادامه آن بعید به نظر می رسد.


اینکه این عملیات چه تاثیری در روند آینده خواهد داشت و تبعات آن چه خواهد بود،
من بعید می دانم که با واکنش آنچنانی وسریعی از سوی روسیه به عنوان متحد اصلی سوریه در این درگیری ها و بحرانها شاهد باشیم و روسیه بخواهد اقدام عملی در این زمینه انجام دهد و زمینه ای بشود برای درگیری های بعدی.
به نظر می رسد که تقویت مواضع معارضین، حداقل بخشی از مواضع معارضین و کمکهای بیشتر به آنها از سوی امریکا و متحدینش نتیجه اولیه این اقدام خواهد بود و همین طور به نوعی تبلیغات بر روی اینکه امریکا در سوریه با موانعی برای پیشروی روبرو نیست و هر وقت اراده کند توان انجام عملیات و زدن مراکزی را در داخل سوریه خواهد داشت، هدف گذاری خواهد شد. همچنین امریکا تلاش می کند بتواند در زمینه سیاسی مواضع خود را در بحران سوریه، با توجه به اینکه در چند وقت اخیر این روسیه بوده است که در مواضع نظامی و سیاسی سوریه دست برتر را داشته است، پیش ببرد.
بنابراین در مجموع می توان گفت عملیاتی که صورت گرفت نشانی از این بود که امریکا نشان دهد توان زدن مراکزی را به شکل مستقیم دارد و در این زمینه هیچ ملاحظه ای را از جمله احتمال عمل متقابل از طرف متحدان سوریه بویژه روسیه را در نظر نخواهد داشت.

49312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =