نمای آشفته شهر

«خبرجنوب» نوشت: هنر معماری ریشه در اعماق تاریخ دارد به گونه ای که امروزه حتی قدمت بسیاری از آثار تاریخی را بر اساس نوع معماری آن سنجش می کنند. در این میان هنر معماری در شیراز نیز سابقه ای دیرینه دارد و بزرگان بسیاری در این زمینه فعالیت داشته اند؛ بزرگانی که هر کدام از آن ها گاه تا قرن ها بر این هنر تاثیر داشته اند.

چند سالی است که هرسال اردیبهشت ماه شیراز شاهد برگزاری رویدادی تحت عنوان همایش بزرگداشت قوام الدین شیراز یکی از بزرگان حوزه معماری شیراز و کشور است؛ رویدادی که البته در روز پایانی برگزاری آن در سال گذشته تخریب برخی آثار شرکت کنندگان در محوطه جلوي باغ عفیف آباد توسط شهرداری ،حرف و حدیث های بسیاری را به دنبال داشت. امسال اما چند روزی مانده به برگزاری این دور از مسابقات ،مسئولین مدیریت شهری ونظام مهندسی در آخرین روز هفته گذشته در نشست هم اندیشی شورای سیاست گذاری کارگاه مسابقه قوام الدین گرد هم آمدند تا امسال این همایش با رویکردی نو برگزار و از حوادث سال قبل نیز جلوگیری شود.
نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی ورئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این جلسه گفت: این رویداد بستری برای همکاری بین دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های دولتی، نهادها و سازمان‌های بخش خصوصی و حوزه‌های علمی است و شهرداری نیز به عنوان متولی مدیریت شهری می‌تواند در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و نهادهای بخش خصوصی و معماران و شهرسازان، در این حوزه‌ نقش آفرین باشد تا جوانان شجاعت پیدا کنند و آثار خود را به قضاوت عمومی وتخصصی بگذارند.
رجبی به پیشینه‌ معماری و شهرسازی در شیراز و جایگاه این شهر درعرصه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: این شهر و فعالیت‌ها و رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، هنری و علمی آن باید به گونه‌ای حمایت و هدایت شود که الگویی برای سایر شهرهای کشور باشد و معتقدم برای استفاده از ذوق، اندیشه و توان مهندسی معماران و شهرسازان شرکت کننده در این رویداد، می‌توان از عرصه‌هایی نظیر اطراف بازار وکیل و مجموعه‌ زندیه
بهره برد.
نائب رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه گفت: شورا و شهرداری شیراز رویکردی انسان‌محور را مد نظر دارند و از چنین رویکردهایی نیز استقبال می‌کنند . اعتقاد داریم که چنین اقداماتی می‌تواند بسترساز جذب گردشگر باشد.
ابراهیم صبوری افزود: البته می‌توان این رویداد را به شکلی ملی و بین‌المللی هم برگزار کرد تا زمینه‌ای برای جذب گردشگران باشد وشهر شیراز این قابلیت را دارد که هر هفته یک رویداد شهری خوب و تاثیرگذار را میزبانی کند.
وی اظهار داشت: معتقدیم رویدادهای مشارکتی نباید تنها به یک هفته و مقطع زمانی خاص مانند نوروز و یا هفته شیراز محدود باشد بلکه بايد اجرای آنها در دوره‌ های زمانی مختلف و در ایام سال باشد تاعلاوه بر تأثیرات اجتماعی، شهری و فرهنگی به رونق اقتصاد شهر نیز کمک کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی فارس نیز با اشاره به برخی فعالیت‌های این سازمان در سال گذشته گفت:سال گذشته 230 سمینار آموزشی وپژوهشی توسط این سازمان برگزار شد ویک میلیارد تومان صرف آموزش شد . معادل همین مقدار هم در زمینه کنترل وارزیابی هزینه کردیم وعلاوه براین با تفاهم نامه ای که با راه وشهرسازی داشتیم اولین دوره مهندس کارآموز به عنوان پایلوت در شيراز راه اندازی می‌شود.
نامورچی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره کارگاه مسابقه معماری قوام الدین گفت: این رویداد تنها یک مسابقه نیست بلکه به‌عنوان رویداد بزرگ شهری می‌توان به آن توجه داشت که تاکنون 3دوره آن برگزار شده است.
وی اظهارداشت : با برگزاری چنین رویدادهایی می‌توان اعتماد از دست رفته‌ مردم را جلب و نشاط و پویایی را در شهر جاری کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی فارس با بيان اينكه همه ساله فارغ‌التحصیلان زیادی در رشته‌های مختلف مهندسی وارد جامعه می‌شوند، به شكاف موجود بین شمار فارغ‌التحصیلان و ميزان ورودی به حرفه‌ مهندسی اشاره كرد و گفت: برگزاری چنین رویدادهایی امکان از بین بردن این خلاء را فراهم خواهد کرد.
نامورچی با تاکید بر لزوم استفاده از دستاوردهای کارگاه مسابقه قوام‌الدین شیرازی افزود: به شهرداری شیراز پیشنهاد می کنیم که سازه و المان‌های طراحی و ساخته شده توسط شرکت کنندگان برتر این دوره را حفظ کرده و با آینده‌نگری، به این دستاوردها به‌عنوان میراث معماری نگاه کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز هم در این نشست گفت: کارگاه- مسابقه قوام الدین شیرازی نه یک مسابقه علمی بلکه یک گردهمایی هنری بر پایه اصول مهندسی است وبرای ما یک رویداد مهم اجتماعی فرهنگی نیز محسوب می شود.
لیلا دودمان ادامه داد: امیدواریم این مسابقه به سمت طراحی المان‌های مدرن شهری برای افزودن بر جذابیت‌های محیطی شیراز حرکت کند و به همین منظور نیز در بودجه سال ۹۷ شهرداری شیراز، سهمی برای ساخت المان‌ها و سردیس‌هایی از مشاهیر و بزرگان شهر و کشور در نظر گرفته شده است.
مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به برخی از وجوه تمایز این مسابقات گفت: مهمترین مشخصه‌ این برنامه، خلوص برگزار کنندگان آن است؛ شاخصه‌ای که عامل تعدد مخاطبان محسوب می‌شود واین کارگاه‌ها ویژگی هايي دارد که آموزش حرفه‌ای معماران، آموزش و ارتقاي دانش و فهم عمومی جامعه از معماری وشهرسازی وپرکردن خلاء مکان های تفريحي از جمله این موارد است.
عرفانیان با اشاره به گذشته پربار شیراز به‌عنوان مهد فرهنگ و تمدن ایران و بانی این برنامه گفت: چنین رویدادهایی در جهان در 2 سطح آکادمی و حرفه‌ای اجرا می‌شود و برگزاری چنین برنامه‌ای در فضای عمومی جامعه، علاوه بر تاثیرات مطلوب بر معماری و شهرسازی می‌تواند خلاء ایونت‌های تفریحی را هم پر کند.
وی با ابراز تاسف از تخریب بافت‌های تاریخی وفرهنگی برخی شهرهای بزرگ، خطاب به شهردار شیراز خواستار توجه به این موارد شد وگفت: متاسفانه در شهرهایی نظیر شیراز، مشهد و تبریز، نهضتی با عنوان تخریب بافت‌های تاریخی وجود دارد؛ تخریب بافت بدون اندیشیدن به اینکه با تخريت اين بافت چه چیزی جایگزین آن می‌شود! البته شاید مسائلي پشت پرده باشد اما این بافت متعلق به مردم و حافظه تاریخی آنهاست و باید قدرآن را بدانیم.
اسماعیلی شهردار منطقه یک شیراز نیز در خصوص حوادثی که سال گذشته در خلال برپايي کارگاه مسابقه قوام الدین رخ داد ،گفت:اگر من در اتفاق روز آخر نقشی داشتم عذر خواهی می کنم اما همه آن اتفاقات نه عمدی بود و نه از پیش تعیین شده .
شهردار شیراز نیز گفت: این مسابقه می تواند به یک رویداد جدی برای شهر شیراز تبدیل شود و جذب گردشگران را در پی داشته باشد . شیراز باید به سمت شکوفا کردن اقتصاد گردشگری برود و در این مسیر برگزاری رویدادهای مختلف می تواند پیامدهای مثبتی مانند جذب گردشگران داخلی و خارجی را برای این کلانشهر به ارمغان آورد.
حیدر اسکندر پور در خصوص تعیین محلی برای نگهداری آثار برتر این کارگاه افزود: تعیین یک محل مشخص برای حفظ این آثار هنری می تواند خود یک رویداد جداگانه و بهانه ای برای جذب گردشگر در سال های آتی باشد.
وی ادامه داد: شیراز در حوزه های مختلف نظیر معماری نیاز به جریان سازی دارد، مکتب شیراز حرف های جدی برای گفتن دارد و گذر قوام (روبه روی باغ عفیف آباد) که محل برگزاری کارگاه- مسابقه «قوام الدین شیرازی» است، فرصت را برای این اتفاق فراهم می کند.
اسکندرپور با تاکید بر حضور دانشگاه های مختلف کشور در این کارگاه آن را یک فرصت با ارزش دانست و گفت: بعد ملی رویداد «قوام الدین شیرازی» با حضور دانشگاه های مختلف می تواند توسعه یابد.
وی اظهار داشت: تلاش کردیم نوروز را برای شیراز تبدیل به یک رویداد کنیم و در این مسیر با تعریف گذرهای گردشگری و ساماندهی و زیباسازی آنها موفق عمل کردیم و رضایت میهمانان نوروزی و شهروندان شیرازی جلب شد.
شهردار شیراز ادامه داد: شهر را باید برای مردم بسازیم و در این زمينه با انجام پروژه های شهری مختلف می توان آرامش، امنیت و رفاه را برای شهروندان ایجاد کرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =