نذر کردن «وقت»، خیرات تازه شیرازی ها

«خبرجنوب» نوشت: اگر استان فارس و شهر شیراز از نظر آمار برخی جرایم و حوادث در کشور رتبه بالایی را دارد اما در کنار آن مردم این دیار سال هاست نشان داده اند که در زمینه امور خیر پیشرو هستند؛ این را می توان با کند و کاوی در تاریخ دور یا نزدیک این شهر در عرصه امور خیر دریافت.

يكي از اقداماتي كه حدود 4 سال قبل توسط مديريت شهري شيراز براي اولين بار در كشور صورت گرفت تشكيل مجمعي تحت عنوان مجمع خيرين شهرساز و فرهنگساز بود تا شيرازي هايي كه تا پيش از اين در ساخت پروژه هاي خيريه حوزه هاي سلامت، مدارس و مساجد در كشور پيشقدم بودند در حوزه هاي فرهنگي و شهري نيز خود را محك بزنند. مديرعامل مجمع خيرين شهرساز و فرهنگساز شيراز در رابطه با برخي فعاليت هاي اين مجمع در گفت و گو با «خبرجنوب» گفت: در طول 4 سال فعاليت، اين مجمع تا كنون 19 پروژه با اعتباري افزون بر 21 ميليارد ريال در حوزه هاي مذهبي، فرهنگي، ورزشي و اشتغالزايي بانوان اجرا كرده است.
سيد عبدالرضا دستغيب افزود: اجراي اين تعداد پروژه حوزه شهري آن هم در مدت زمان كوتاه فعاليت اين مجمع قابل توجه است و اميدواريم طي چند ماه آينده براي ادامه ساخت و تكميل پروژه درمانگاه خيريه سهل آباد كه توسط يك خير در حال ساخت است و تا مرحله اجراي اسكلت فلزي هم پيش رفته به نتيجه برسيم و خير سازنده پروژه، آن را به اتمام برساند.
وي ادامه داد: يكي ديگر از پروژه هاي بزرگ ما كه طي چند ماه آينده به بهره برداري خواهد رسيد مسجد الغدير در بوستان 580 هكتاري دراك است كه با 2 ميليارد تومان اعتبار در مراحل نهايي ساخت قرار دارد. در كنار آن نيز در 3 ماه اول امسال مجموعه ورزشگاه چند منظوره مهدي آباد با اعتبار 7/1 ميليارد تومان توسط يكي ديگر از خيرين ساخته مي شود.
دستغيب از آغاز ساخت خانه محله منطقه 7 شهرداري شيراز توسط يكي از خيرين طي 3 ماهه اول سال جاري خبر داد و گفت: اما يكي از مواردي كه اخيرا به فعاليت هاي اين مجمع افزوده شده اجراي پروژه هاي خيريه در حوزه مبلمان شهري و فضاي سبز است كه در اين رابطه در روز درختكاري براي اولين بار توسط يك خير كاشت 570 اصله درخت در پارك مادر انجام شد و امسال نيز قرار است 19 نيمكت توسط يك خير ديگر در نقاط مختلف شهر نصب شود.
وي اظهار داشت: براي انجام كار خير در شهر نياز نيست افراد پولدار باشند بلكه با كمترين هزينه مي توانند براي انجام كار خير اقدام و آن را به نام خودشان ثبت كنند.
دستغيب ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر 300 خير وقت با ما همكاري دارند كه اگر چه از وضعيت مالي خوبي هم برخوردار نبوده و متمول نيستند اما وقت خود را براي كارهاي خير در اختيار مي گذارند كه تعدادي از آنها در پوشش هميار مهربان پليس ما را در زمينه رفع مشكلات ترافيكي همراهي مي كنند و تعدادي نيز در سراهاي فرهنگ مهرباني با ما همكاري دارند.
مدير عامل مجمع خيرين شهرساز و فرهنگساز شيراز اظهار داشت: يكي ديگر از فعاليت هاي ما در طول اين مدت راه اندازي 4 سراي فرهنگ مهرباني و جمع آوري كمك هاي مردمي و توزيع آن ها در ميان نيازمندان است كه تا كنون با استقبال خوبي از جانب شهروندان مواجه شديم به گونه اي كه تنها در سال گذشته شهروندان شيرازي 120 هزار و 621 عدد البسه، 6311 عدد اسباب بازي، 48777 جلد كتاب، 5702 دستگاه لوازم منزل، 47207 عدد انواع دارو، 6840 بسته لوازم تحرير و 1682 بسته مواد غذايي را به اين مراكز تحويل دادند كه با هماهنگي خيريه ها در ميان نيازمندان توزيع شد.
وي ادامه داد: البته اگرچه در روزهاي اول شاهد بوديم برخي از شهروندان لباس هاي دست دوم و مستعمل خود را به اين مراكز تحويل مي دادند اما رفته رفته وضعيت بهتر شد و امروز شاهديم كه آن ها لباس هاي نو و بهترين كالايي را كه دارند براي كمك به نيازمندان به ما تحويل مي دهند.
دستغيب با اشاره به افزايش كمك هاي مردمي در ماه پاياني سال قبل گفت: تنها در اسفندماه مردم شيراز 2 دستگاه از لوازم خانگي دست دوم خود را كه نياز نداشتند براي استفاده نيازمندان به ما تحويل دادند و طي همين مدت 15 هزار و 427 دست لباس، 2113 عدد اسباب بازي و 22 هزار خشاب دارو تحويل ما شد كه آن هايي كه تاريخ گذشته بودند معدوم و مابقي توزيع شد و در همين مدت 1445 جلد كتاب نيز جمع آوري گرديد.
مدير عامل مجمع خيرين شهرساز و فرهنگساز شيراز افزود: يكي ديگر از فعاليت هاي جديد ما از سال گذشته ايجاد سراهاي يار مهربان در پايانه هاي اتوبوسراني درون شهري است كه تاكنون در 2 پايانه از 6 پايانه شهر شيراز سراي يار مهربان راه اندازي شده كه با اجراي آن اميدواريم بتوانيم قدری سرانه مطالعه كتاب را در شهر افزايش دهيم.
وي گفت: در اين سراها شهروندان بدون ارايه هيچ كارت شناسايي يا وجهي كتاب را به امانت برده و بعد از مطالعه باز مي گردانند چرا كه ما معتقديم شهروندان ما شهرونداني بسيار امانتدار هستند. دستغيب اظهار داشت: در همين رابطه در اسفندماه 616 جلد كتاب توسط مردم از اين سراها به امانت گرفته شد كه 95 درصد آن بازگردانده شد، اين در حالي است كه در همين مدت 768 جلد كتاب از سوي مردم به اين سراها اهدا شد و اگر كسي بخواهد كتاب خود را با كتاب هاي اين سراها مبادله كند بدون در نظر گرفتن قيمت یا نوع كتاب اين كار انجام مي گيرد.
وي ادامه داد: ساخت هر كدام از سراهاي يار مهربان حدود 30 ميليون تومان هزينه دارد كه در صورت كمك خيرين تا پايان سال كل پايانه هاي مسافربري درون شهري شيراز به اين سراها مجهز مي شوند.
دستغيب گفت: در حال حاضر 350 خير عضو اين مجمع هستند كه برخي با توجه به تمكن مالي در ساخت پروژه ها ما را ياري مي كنند و برخي نيز وقت خود را در اختيار كارهاي خير گذاشته اند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =