اتوبوس های دوطبقه گردشگری برای شیراز، شاید وقتی دیگر

«خبرجنوب» نوشت: قرار بود پیش از روز شیراز، اتوبوس های دو طبقه گردشگری در شیراز رونمایی شوند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز با قید «احتمالا» وعده داده بود که 15 اتوبوس دوطبقه گردشگری به خیابان های شیراز بیایند. مانند تبریز، تهران، دزفول و ... . او اما حالا می گوید: «نمی شود».

يكي از مواردي كه سال هاست به عنوان فرصتي براي توسعه شهرهاي مختلف مطرح مي شود حوزه گردشگري است و يكي از بخش هايي كه به ويژه طي چندسال گذشته مورد توجه قرار گرفته، حوزه حمل ونقل در گردشگري است به نوعي كه طي اين سال ها در برخي از شهرهاي توريستي جهان شاهد استفاده از گونه هاي متفاوت حمل ونقل براي جذب گردشگران هستيم؛ از اسب و كالسكه گرفته تا تراموا و اتومبيل هاي قديمي، در اين ميان اما مدت هاست گونه ديگري از اين وسايط حمل و نقل عمومي به حوزه گردشگري افزوده شده؛ اتوبوس هاي دوطبقه و روباز كه در بسياري از شهرهاي گردشگري جهان استفاده مي شود، اما به نظر مي رسد در ايران هنوز دست اندركاران امر براي استفاده از اين وسيله نقليه اتفاق نظر ندارند و گواه آن اتفاقي است كه براي خريد و راه اندازي تعدادي اتوبوس دوطبقه گردشگري در شيراز افتاد كه باعث شد در حالي كه تنها چند روزي از اعلام خريد اين اتوبوس ها از جانب معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري شيراز به «خبرجنوب» نگذشته بود، وي در گفت وگويي ديگر از عدم موفقيت در ورود اين ناوگان خبر مي دهد.
مجتبي زوربخش در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: با توجه به اهميت حوزه گردشگري، تصميم گرفته شد تا تعدادي اتوبوس دوطبقه روباز گردشگري را براي استفاده در شهر شيراز خريداري كنيم و قرار بود اين اتوبوس ها در هفته شيراز رونمايي شود.
وي افزود: اما پس از اينكه براي خريد اين اتوبوس ها اقدام كرديم با 2 مشكل اساسي روبه رو شديم؛ يكي اينكه با توجه به نوع اين اتوبوس ها و توليد آنها در شركت هاي سازنده خارج از كشور و محدوديت در توليد آنها، شركت هاي سازنده مدت زمان تحويل هر اتوبوس را 9 ماه اعلام كردند كه به همين دليل اين اتوبوس ها نمي توانست تا هفته شيراز وارد ناوگان شود. از سوي ديگر با توجه به نوع طراحي اين اتوبوس ها و با توجه به اينكه تاكنون در كشورما استاندارد ملي براي اين نوع اتوبوس ها تهيه نشده، پليس راهور نيز اعلام كرده كه نمي تواند اتوبوس هاي دوطبقه بدون سقف و استاندارد ملي را شماره گذاري كند.
زوربخش ادامه داد: در حال حاضر تنها شهرداري تهران 5 دستگاه اتوبوس دوطبقه روباز گردشگري را خريداري كرده كه تنها يك دستگاه از آنها اجازه فعاليت پيدا كرده است، اما به دليل نداشتن استاندارد ملي در اين اتوبوس ها، نيروي انتظامي از شماره گذاري آنها جلوگيري به عمل آورده است.
وي گفت: البته در مشهد، تبريز و دزفول نيز هم اكنون چند اتوبوس بدون سقف فعاليت دارد كه البته اين اتوبوس ها همان اتوبوس هاي معمولي است كه سقف آنها را برداشته و پليس نيز با فعاليتشان مخالف است.
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري شيراز درخصوص هزينه بالاي خريد اين اتوبوس ها نيز اضافه كرد: هزينه خريد هر دستگاه از اين اتوبوس ها، يك ميليارد و 250 ميليون تومان است اما ما هيچ مشكلي در زمينه تامين هزينه اين اتوبوس ها نداريم، مشكل اساسي ما بحث ايمني و مجوز صدور پلاك آنهاست كه در صورت صدور مجوز، شهرداري شيراز اولين شهرداري خواهد بود كه براي خريد اين اتوبوس ها اقدام مي كند، اما تا آن زمان علاوه بر 12 اتوبوس گردشگري فعلي، ما تعداد ديگري از اتوبوس هاي يك طبقه گردشگري مطابق با آخرين استانداردهاي روز را خريداري خواهيم كرد و در هفته شيراز هم از همين اتوبوس هاي گردشگري فعلي استفاده خواهيم نمود تا زماني كه بتوانيم از اتوبوس هاي دوطبقه استفاده كنيم.
وي از ايجاد سيستم هاي حمل ونقل ريلي درون شهري مانند تراموا به عنوان برخي ديگر از اقدامات اين حوزه در آينده ياد كرد و در مقابل پيشنهاد خبرنگار ما درخصوص احيا و استفاده از برخي وسايط حمل ونقل عمومي قديمي شيراز از جمله تاكسي و اتوبوس هاي تاريخي و قديمي براي جذب گردشگر نيز اعلام كرد كه اين ايده و پيشنهاد را در دستور فعاليت هاي اين حوزه در زمينه گردشگري قرار خواهند داد.
در ادامه اين گفت وگو، زوربخش از برخي تغييرات در برنامه سه شنبه هاي بدون خودرو در سال جديد خبر داد و گفت: تا پيش از اين مسئولين و تعدادي از كاركنان شهرداري در اين روز با استفاده از دوچرخه خود را به محل كار مي رساندند اما از اين پس ما بنا داريم در اين روز كاركنان و مديران شهرداري مسير منزل تا محل كار خود را با استفاده از وسايط حمل ونقل عمومي مانند تاكسي و اتوبوس طي كنند و ضمن حمايت از سيستم هاي حمل ونقل غيرموتوري و پاك، استفاده از سيستم حمل ونقل عمومي را به ويژه در مركز شهر پيگيري خواهيم كرد و در كنار آن نيز بحث پياده روي كاركنان شهرداري و مردم را در پياده راه ها در اين روز دنبال خواهيم كرد. در كل سفر با وسايط حمل ونقل عمومي، دوچرخه و پياده روي در دستور كار ما در سه شنبه هاي بدون خودرو در سال جديد قرار دارد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =