چشم انداز توسعه روابط علمی با آلمان

«خبرجنوب» نوشت: رییس دانشگاه درسدن آلمان بر توسعه آموزش از راه دور در دانشگاه ها و مراکز علمی تاکید کرد.

پروفسور «مولر» در حاشيه مراسم «افتتاح هفته دانشگاه درسدن آلمان در شيراز» گفت: انجام فعاليت هاي آموزشي از راه دور، روش هاي تدريس بر پايه كامپيوتر و هوش مصنوعي، جديد ترين حوزه مورد توجه در دانشگاه هاست كه بايد به فكر توسعه آن بود.
وي ادامه داد: دكتر صفوي استاد دانشگاه شيراز در اين حوزه صاحب نظر است و قرار است براي انجام فعاليت هاي مديريتي مربوط به آن به دانشگاه درسدن آلمان بيايد.
پروفسور مولر يادآور شد: هميشه همكاري با دانشگاه شيراز براي ما مطلوب بوده و پروفسور ملايري از ديگر اساتيد دانشگاه شيراز نيز قرار است امسال به مدت 10 ماه در دانشگاه درسدن آلمان حضور داشته باشد كه اين امر نيز مي تواند زمينه انجام پروژه هاي مشترك را فراهم كند.
ریيس دانشگاه درسدن آلمان گفت: دانشگاه ما بزرگ ترين مركز جامع علمي از نظر تعداد دانشجو در آلمان و جزو دانشگاه هاي يك درصد برتر دنيا است و آماده توسعه همكاري با دانشگاه شيراز چه در زمينه برگزاري سمينارهاي علمي و چه پژوهش هاي مشترك هستيم.
پروفسور مولر ادامه داد: وقتي وارد فرودگاه شيراز شدم احساس كردم به خانه دوم خود آمده ام و احساس خوبي نسبت به اين شهر و از جمله دانشگاه شيراز دارم.
وي انجام مطالعاتي بر روي انرژي هاي تجديدپذير و شيمي پزشكي را نيز جزو فعاليت هاي قابل انجام مشترك بين اين دو دانشگاه دانست و گفت: همكاري دانشگاه شيراز با درسدن آلمان استراتژيك است به طوري كه اين مركز جامع علمي رابط دانشگاه درسدن با ساير مراكز علمي ايران مي باشد.
شهردار شهر درسدن آلمان نيز طي سخناني در دانشگاه شيراز يادآور شد: درسدن به عنوان يك شهر دانشگاهي و صنعتي جايگاه خاصي در آلمان و اروپا دارد و ما توانايي انجام فعاليت هاي اقتصادي را در شيراز داريم و از اين موضوع استقبال مي كنيم.
«هيلبرت» گفت: در بحث حمل و نقل، پسماند و انرژي هاي نو، فعاليت هاي قابل توجهي انجام داده ايم و هدف ما حركت به سمت شهر هوشمند است و در اين زمينه نيز مي توانيم با شيراز همكاري كنيم.
ریيس دانشگاه شيراز هم عنوان كرد: شيراز به عنوان پايتخت فرهنگي كشور از جايگاه ويژه اي برخوردار است و منابع تاريخي قوي در كنار ويژگي هاي علمي و فرهنگي از جمله خصوصيات فارس و شيراز مي باشد.
دكتر حميد نادگران افزود: دانشگاه شيراز از قديمي ترين مراكز علمي و جزو 3 دانشگاه جامع كشور است. اين مركز 17 هزار دانشجو در 80 رشته كارشناسي، 183 رشته كارشناسي ارشد و 103 دانشجوي دكتري دارد و 700 عضو هيات علمي فعاليت هاي آموزشي- تحقيقاتي آن را بر عهده دارند.
وي يادآور شد: آلمان از سابقه طولاني در روابط دو جانبه با ايران و فارس برخوردار بوده كه دانشگاه درسدن به عنوان پيشگامان حوزه علمي براي دانشگاه شيراز از اهميت راهبردي برخوردار است.
دكتر نادگران از همكاري هاي علمي و فناوري دانشگاه شيراز با دانشگاه درسدن آلمان ابراز خوشحالي كرد و گفت: اين تعاملات زمينه تبادل استاد و دانشجو و برگزاري همايش ها و پروژه هاي مشترك را فراهم مي كند و ما از اين قبيل ارتباطات بين المللي استقبال مي نماييم.
****توسعه تبادلات دانشگاهي در زمينه مديريت شهري
شهردار شيراز نيز گفت: دستيابي به توسعه پايدار، هدف مطلوب مديريت شهري است. يكي از مهمترين ابزارهاي دستيابي به اين هدف، اتخاذ رويكردهاي دانش بنيان و علم محور است و مديران شهري نيز به اين موضوع دست يافته اند.
حيدر اسكندرپور ادامه داد: پيوند مديريت شهري و دانشگاه به لحاظ حصول اطمينان از جهت گيري صحيح نيازمند تقويت و توسعه بيشتر است.
وي گفت: مديران شهري در سراسر جهان دريافته اند كه بناي توسعه پايدار آن گاه دوام مي يابد كه سه ركن محيط زيست، اقتصاد و اجتماع كه به طور سنتي به عنوان ستون هاي توسعه پايدار از آنها ياد مي شود بر شالوده و بستري از فرهنگ استوار باشد.
اسكندرپور افزود: نه تنها توسعه پايدار فرهنگ محور بلكه تبادلات روزمره افراد جامعه نيز زماني موفق خواهد بود كه پرهيز از تعصب، مدارا، پذيرش و احترام به نظرات مخالف و تفكر انتقادي مبناي آن قرار گيرد.
وي گفت: علاوه بر تعميق ارتباط با جامعه دانشگاهي و استفاده بهينه از پژوهش ها و توليدات علمي در زمينه مديريت شهري، خود را متعهد به دنباله روي از مولفه هايي مي دانم كه از آنها به عنوا روحيه دانشگاهي ياد مي كنم.
اسكندرپور افزود: علاوه بر حوزه هاي علمي، گفت وگوي مسئولان دو شهر درسدن و شيراز نيز آغاز شده و قرار است به تبادلات فرهنگي و گردشگري توجه بيشتري شود. تعاملات دانشگاهي در زمينه مديريت شهري يكي از دستور كارهاي ما است و پيگيري مي گردد.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري فارس هم گفت: پژوهشگران دانشگاه شيراز و دانشگاه درسدن آلمان مي توانند با تبادلات علمي، گامي موثر به سوي توسعه بردارند. ما نيز از اين قبيل فعاليت ها حمايت مي كنيم.
هادي پژوهش افزود: فارس در زمينه هاي مختلف از جمله كشاورزي با وجود خشكسالي ها نقش برجسته اي در كشور دارد. در حوزه نفت، گاز، ذخاير نفتي و گازي نيز جايگاه خاصي دارد و مي تواند در آينده نقش قابل توجهي را ايفا كند.
وي يادآور شد: همراهي و همكاري دو دانشگاه مي تواند فارغ از حب و بغض هاي سياسي، زمينه هاي روشني را براي آينده فراهم كند و در اين خصوص فارس پذيراي دانشمندان و متفكرين بين المللي در بخش هاي مختلف است.
گفتني است، مراسم هفته دانشگاه درسدن آلمان كه روز گذشته در دانشگاه شيراز آغاز به كار كرد فردا پايان مي يابد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =