ماده قانونی که مرتضوی برای زندان‌نرفتن دنبال آن است، چیست؟/ ماده‌ای از اختیارات رییس‌ قوه‌قضاییه !

ساعاتی پیش رسانه‌های داخلی خبر دادند سعید مرتضوی پیدا شده و به نقل از همسر او اعلام کردند: ایشان دنبال ماده 477 هستند. اما این ماده قانونی چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، درحالی طی روزهای اخیر بی خبری قوه‌قضاییه و رسانه‌ها از سعید مرتضوی نقل محافل خبری بود، امروز رسانه‌های داخلی با انتشار خبری به نقل از همسر مرتضوی اعلام کردند، او در تهران است. (اینجا بخوانید)

همزمان همسر سعید مرتضوی در نقل قولی اعلام کرده‌ است: «منزل تشریف ندارند. ایشان دنبال ماده 477 هستند.» 

حال این سوال پیش می‌آید که ماده ۴۷۷ چه ماده‌ایست و ناظر بر چه مسایلی است که مرتضوی پی آن است.

طبق قانون آیین دادرسی کیفری و فصل چهارم آن که ناظر بر اعاده دادرسی است، متن کامل ماده ۴۷۷ به شرح زیر است:

ماده ۴۷۷
در صورتی که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر نماید. شعب خاص مذکور مبنیاً بر خلاف شرع بین اعلام شده، رأی قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به عمل می آورند و رأی مقتضی صادر می نمایند.

تبصره ۱- آراء قطعی مراجع قضائی (اعم از حقوقی و کیفری) شامل احکام و قرارهای دیوان عالی کشور، سازمان قضائی نیروهای مسلح، دادگاههای تجدید نظر و بدوی، دادسراها و شوراهای حل اختلاف می باشند.

تبصره ۲- آراء شعب دیوان عالی کشور در باب تجویز اعاده دادرسی و نیز دستورهای موقت دادگاهها، اگر توسط رئیس قوه قضائیه خلاف شرع بین تشخیص داده شود، مشمول احکام این ماده خواهد بود.

تبصره ۳- درصورتی که رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح و یا رئیس کل دادگستری استان در انجام وظایف قانونی خود، رأی قطعی اعم از حقوقی یا کیفری را خلاف شرع بین تشخیص دهند، می توانند با ذکر مستندات از رئیس قوه قضائیه درخواست تجویز اعاده دادرسی نمایند. مفاد این تبصره فقط برای یک بار قابل اعمال است؛ مگر اینکه خلاف شرع بین آن به جهت دیگری باشد.




۴۲۴۲
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    0 0
    بابا گدا بازي در نيار ديگه دويست هزار تومان را بده خلاص