پزشک خانواده در فارس ادامه پیدا می کند

«خبرجنوب» نوشت: رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سازمان های بیمه گر همچنان850 میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بدهکار هستند.

دكتر علي بهادر در نشست خبري هفته سلامت افزود: تامين اجتماعي با 354 ميليارد تومان و بيمه سلامت با 379 ميليارد تومان بدهكارترين سازمان هاي بيمه گر به دانشگاه علوم پزشكي شيراز هستند البته ميزان آن در پايان سال 96 يك هزار ميليارد تومان بود كه قبل از عيد به 850 ميليارد تومان رسيد.
وي يادآور شد: پزشك خانواده را در فارس ادامه مي دهيم و بقيه استان ها هم در اين زمينه بايد به ما بپيوندند البته در اين مورد مشكلات و نقايص را هم بايد برطرف كنيم.
دكتر بهادر گفت: علاوه بر توسعه شبكه گسترده سلامت در استان و خانه هاي روستايي، بيمارستان هاي فوق تخصصي قابل توجهي در فارس به مردم خدمت ارايه مي دهند.
وي افزود: از فرسودگي بيمارستان ها رنج مي برديم و در حال حاضر كه مراكزي از قبيل نمازي بازسازي شده خيالمان راحت تر است و ارايه خدمات مطلوب به مردم را دنبال مي كنيم.
دكتر بهادر يادآور شد: بسته مقيمي، ماندگاري، توسعه اورژانس هاي كشور،‌ ترويج زايمان طبيعي،‌ كاهش سزارين و ساخت زايشگاه ها از ديگر خدمات در حال ارايه است و مبالغ هنگفتي براي اين بسته ها پرداخت شده و هدف ما ارتقاي سطح سلامت جامعه مي باشد.
وي گفت: منظور از برگزاري هفته سلامت تنها ارايه عملكرد نيست و بايد مردم را نسبت به حفظ سلامت خودشان آگاه كنيم. در اين خصوص مشاركت همگاني اهميت دارد و بايد به همه آموزش دهيم رفتارهايي كه سلامت آن ها را به خطر مي اندازد به حداقل برسانند.
****هم مسئولان و هم مردم براي حفظ سلامت مراقبت كنند
دكتر بهادر ادامه داد: هم مسئولان و هم مردم بايد براي حفظ سلامت مراقبت كنند وگرنه به اهداف مطلوبي نمي رسيم.
ریيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: چند بيمارستان در جنوب شيراز طراحي شده و اخيراً به دليل فوت كريمي، خير اين طرح به دنبال رايزني مساله از سوي فرزندان مرحوم هستيم، در مورد بيمارستان ميانرود هم كلنگ زني انجام گرفته و در حال گرفتن مجوزهاي لازم هستيم و اميدوارم طي چند سال آينده به بهره برداري برسد.
دكتر بهادر افزود: مصرف زياد انرژي يكي از مشكلات بروز بيماري ها در كشور و استان است و روز به روز به شمار افراد چاق اضافه مي شود و اين ناشي از مصرف اضافي انرژي است. ما بايد با آموزش خود مراقبتي مردم را آگاه كنيم تا به مقدار كافي غذا بخورند و به جاي مصرف مواد پر حجم غذاي سالم استفاده كنند، همچنين با توجه به افزايش طول عمر و جمعيت امكان توليد صنعتي غذا براي همه وجود ندارد و همه كشورها به سمت توليد مواد غذايي تراريخته رفته اند (هنوز بيماري زا يا سرطان زا بودن اين مواد ثابت نشده است).
وي در ادامه گفت: 80 تا 90 درصد مواد مصرفي و داروها در بيمارستان هاي دولتي استان ايراني است و البته در برخي رشته ها مانند ايمپلنت، دريچه هاي قلبي و استنت ها كه هنوز به تكنولوژي ساخت آن دست نيافته ايم از مواد غير ايراني استفاده مي شود.
دكتر بهادر افزود: هيچ پزشكي حق ندارد دارويي خارجي از فارماكوپه تجويز كند و در صورت دريافت شكايتي مبني بر آن، مورد را پيگيري مي كنيم؛ در اين زمينه در مواقعي بين پزشك و شركت هاي خصوصي دارويي و تجهيزاتي ممكن است براي ارجاع بيماران ارتباطاتي برقرار شود كه البته هدف ما تشديد نظارت ها است.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر علت استقبال دانشجويان پزشكي از رشته هاي پول ساز گفت: اين مساله ايراد است و با توجه به اين كه رشته هاي اطفال، داخلي،‌ جراحي،‌ زنان و مامايي مادر است بايد اشكالي كه در سيستم وجود دارد تصحيح شود، به طوري كه دانشجويان رتبه اول به طرف اين رشته هاي مادر بروند البته با تعرفه گذاري موجود مشكلات همچنان وجود دارد و همين مساله موجب اختلاف درآمد بين گروه هاي مختلف پزشكي شده كه پيگيري رفع آن ضروري است.
دكتر بهادر در خصوص مسموميت اخير مردم سپيدان نيز گفت: معضل آب در كشور روزانه اهميت بيشتري مي يابد؛ با كاهش بارش ها و كمبود منابع آبي، حفاظت و نگهداري از آب، حريم چشمه ها و رودخانه ها را بايد در اولويت قرار دهيم.
وي افزود: متاسفانه در سپيدان اماكن گردشگري در سرچشمه آب ساخته شده و با اين وضعيت احتمال آلودگي بسيار است.
دكتر بهادر يادآور شد: متاسفانه آلودگي اخير در سپيدان به علت فضولات انساني به وجود آمد و مراقبت از سرچشمه هاي آبي اهميت بسياري دارد. در همين خصوص از سوي نمايندگان و مسئولان شهري تصميم گرفته شده با كلر زني و اشعه يو وي اين مراقبت ها افزايش يابد تا از آلودگي ها كم كنيم.
وي گفت: مراقبت از سرچشمه آب ها، رعايت حريم و ايجاد اماكن گردشگري در جاهايي كه باعث آلودگي اين منابع و سرچشمه ها و به خطر افتادن سلامت مردم نشود،‌ ضروري است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز افزود: 800 ميليون نفر در دنيا خدمات بهداشتي اوليه در دسترس شان نيست و با وجود انتقاداتي كه بر پزشك خانواده وارد است، در كاهش هزينه هايي كه براي درمان از جيب مردم مي رود تاثير قابل توجهي داشته است.
دكتر همتي يادآور شد: به منظور دستيابي به اهداف مطلوب نوبت مردم است كه بحث خود مراقبتي را جدي بگيرند و به سلامت خود حساس شوند، به اين منظور مردم به پايگاه هاي سلامت مراجعه ديابت، فشار خون و موارد مشابه را غربالگري كنند.
وي گفت: 260 طرح عمراني حوزه سلامت از سال 95 در استان شروع شده كه تا كنون 120 مورد به بهره برداري رسيده و ساير پروژه ها را نيز كامل مي كنيم.
دكتر همتي ادامه داد: در حال حاضر 200 هزار سفير سلامت در استان داريم كه قرار است تا پايان برنامه ششم توسعه هر خانوار ايراني يك سفير سلامت داشته باشد. پوشش مراقبت كودكان زير 5 سال در فارس 100 درصد است‌، ‌اين امر در مورد مادران باردار نيز وضعيت مطلوبي دارد و براي سالمندان به 80 درصد رسيده است.
مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم يادآور شد: هفته سلامت فرصت مناسبي است كه براي حفظ سلامت و پيشگيري از بروز بيماري ها فعاليت هايي را انجام دهيم.
دكتر اكبر اجرايي با اشاره به شعار هفته سلامت مبني بر پوشش همگاني سلامت، براي همه در همه جا افزود: در اين خصوص توجه به تامين جنبه هاي مختلف سلامت اعم از روحي،‌ جسمي،‌ معنوي و اجتماعي ضروري است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =