«گذرِ هنر»  تنها از «مسیر قانون»  می گذرد

«خبرجنوب» نوشت: نشست صمیمانه سرپرست، معاونان و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با خبرنگاران روزنامه «خبرجنوب» در محل دفتر این روزنامه برگزار و مدیران این اداره کل پاسخگوی سؤالات این گروه از فعالان رسانه ای استان شدند. نشستی که بخشی از خروجی آن می تواند رفع مشکل رفت و آمد هنرمندان معلول یا ساماندهی وضعیت فعالیت خبرنگاران استان باشد. آگاهی از آخرین وضعیت ساخت تالار مرکزی شیراز و چگونگی صدور مجوزهای کتاب و همچنین آخرین وضعیت گذر هنر شیراز نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

غلامرضا یوسفی نژاد، سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ابتدای این نشست با اشاره به تجربه حضور و بازدید خود از بخش های مختلف روزنامه «خبرجنوب» گفت: پیشتر شنیده بودم که می گفتند وقتی که همه خوابند، خبر بیدار است، اما این بازدید باعث شد تا شنیده هایم به تجربه ای عینی تبدیل شود و بیداری خبر را در این جا دیدم.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان این که در مجموعه «خبرجنوب» همه چیز با خلاقیت و به خوبی پیش بینی شده، اظهارداشت: بی شک موفقیت های این روزنامه در عرصه های مختلف نتیجه مدیریت مناسب و عشق و علاقه همه کارکنان این مجموعه می باشد.
* رویکرد فراجناحی، پرهیز از نقدها و تمجیدهای نابجا
یوسفی نژاد با اذعان بر این که رویکرد فراجناحی روزنامه «خبرجنوب» باعث شده تا شاهد نقدها و تمجیدهای نابجا از این روزنامه نباشیم، گفت: یکی دیگر از مزیت های روزنامه «خبرجنوب»، حرکت متناسب آن با تکنولوژی های روز است، کما این که حضور فعال این مجموعه در فضاهای مجازی(اینستاگرام و تلگرام)، دیجیتال و تولید اپلیکیشن انتشار اخبار، به عینه قابل مشاهده است. این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود توجه بیشتر خانواده ها به حوزه مطبوعات را خواستار شد و ابراز داشت: همه باید با تلاش جمعی زمینه حضور بیشتر مطبوعات در میان خانواده ها را فراهم کنیم تا فرهنگ روزنامه خوانی بیش از پیش گسترش و تداوم داشته باشد.
* «سینما سلام» همچنان به کار خود ادامه می دهد
در ادامه این نشست، وی در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت طرح سینماهای سیار(سینما سلام) در استان فارس گفت: این طرح از اسفند سال 95 عملیاتی شد و مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفت اما توسعه روند ساخت و تجهیز سالن های کوچک سینما(سینما تِک) در استان به ویژه شهر شیراز، باعث شد تا اجرای طرح با کندی همراه شود. وی با تأکید بر این که طرح سینما سلام متوقف نشده و در سطح استان با تهیه بلیت نیم بها درحال اجراست، گفت: به منظور توسعه حوزه عمل طرح سینما سلام، قراردادهایی با اداره کل آموزش و پرورش منعقد شده و قرار است فیلم های سینمایی را در فضاهای آموزشی استان اکران کنیم.
* تعامل، راهکار پرهیز از موازی کاری
یوسفی نژاد درباره سازوکارهای پیش بینی شده برای پرهیز از موازی کاری - در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری- با سایر دستگاه ها و شهرداری نیز ابراز داشت: در حال حاضر تعامل خوبی میان ارشاد، شهرداری و شورای شهر شیراز برقرار است و تفاهم نامه هایی در خصوص معرفی هنرمندان برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری با شهرداری شیراز منعقد شده است. نتیجه این تفاهم نامه ها را در ایام نوروز شاهد بودیم که گروه های نمایشی در بخش های مختلف شهر به اجرای برنامه های مفید برای شهروندان و گردشگران پرداختند. در عین حال تلاش می کنیم تعامل بیشتری را میان دستگاه های مختلف در حوزه فرهنگ و هنر برقرار کنیم تا موازی کاری های کمتری را شاهد باشیم.
* قول برای رفع مشکل رفت و آمد هنرمندان معلول
وی همچنین در ارتباط با وضعیت برنامه های حمایتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای کاهش مشکلات هنرمندان و فعالان هنرهای نمایشی که دارای معلولیت هستند، گفت: بدون شک فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می کند وظیفه حمایتی خود در قبال هنرمندان را به انجام برساند، در خصوص هنرمندان دارای معلولیت نیز این قول را می دهیم که توان و ظرفیت خود را برای کاهش مشکلات آن ها به کار گیریم.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به این که یکی از عمده ترین مشکلات فعالان هنرهای نمایشی دارای معلولیت مشکل رفت و آمد آن ها از خانه به سالن های تمرین می باشد، ابراز داشت: این قول را می دهم که به رغم مشکلات اعتباری و معدود بودن وسایل نقلیه این اداره کل، وسیله مناسبی را برای ایاب و ذهاب هنرمندان معلول پیش بینی کنیم.
* احیاي گذر هنر به شکل قبل در دستور کار نیست
یوسفی نژاد درخصوص وضعیت احیاي گذر هنر شیراز نیز بیان داشت: آنچه مسلم است احیاي گذر هنر به شکل قبل در دستور کار ما نیست، چرا که معتقدیم در این گذر فعالان رشته های مختلف هنری باید فرصت حضور داشته باشند و صرفاً به یک هنر خاص پرداخته نشود.
وی با تأکید بر این که فعالیت گذر هنر در چارچوب قانون و عرف جامعه ادامه پیدا می کند، تصریح کرد: تنها برنامه هایی در این گذر فرصت اجرا خواهند یافت که مجوزهای قانونی را کسب کرده باشند. به گفته یوسفی نژاد، در ایام نوروز برخی افراد بدون دریافت مجوزهای لازم در کنار گروه های دارای مجوز به اجرای برنامه پرداختند که مشکلات و آسیب هایی را برای فرهنگ و ارشاد فارس در پی داشته و باید از تکرار آن ها پیشگیری شود.
* تالار مرکزی شیراز به دنبال اعتبارات ملی- استانی
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیرامون آخرین وضعیت ساخت تالار مرکزی شیراز نیز گفت: تا به امروز بخشی از سازه های فلزی این تالار نصب شده و قابل مشاهده است و فرآیند ساخت آن در سال جاری هم ادامه می یابد.
وی یکی از دلایل تأخیر در فعالیت این پروژه را وجود بخشی از کابل و شبکه برق در مجاورت تالار دانست و افزود: یک کابل برق در نزدیکی این پروژه وجود داشت که جا به جایی آن مستلزم صرف هزینه زیادی بود اما با حمایت های استاندار این مشکل رفع شد و کار احداث تالار ادامه پیدا کرد. همچنین مقرر شد گزارش آخرین وضعیت پروژه به صورت مداوم به استاندار ارائه شود که این موضوع در تسریع کار تأثیر زیادی داشته است.
یوسفی نژاد درباره تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز این پروژه نیز بیان کرد: در حال حاضر اعتبار پروژه تالار مرکزی شیراز از محل بودجه های ملی تأمین می شود اما تلاش می کنیم که این اعتبار از بودجه های ملی - استانی نیز تأمین شود.
* سازوکارهای شناخت خبرنگار از غیرخبرنگار تدوین می شود
در ادامه این نشست، معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. مهدی امیدبخش در پاسخ به سؤالی درباره ساماندهی خبرنگاران و فعالیت آن ها در ایام مختلف سال و در نظر گرفتن تدابیری برای مشخص شدن خبرنگاران واقعی از غیر خبرنگاران گفت: قول می دهم امسال با در نظر گرفتن سازوکار منطقی و پیش بینی تدابیر مناسب اين اتفاق بیافتد و تنها خبرنگاراني كه حرفه اصلي آن ها خبرنگاري است مجاز به فعاليت باشند.
وی تصريح كرد: از آن جا كه معاونت فرهنگي و مطبوعاتي توأمان با هم برعهده اینجانب است بايد اعتراف كنم كه در حوزه مطبوعات و خبرنگاران برخی کارها بر زمین مانده که باید امسال جبران شود.
* 97، سال جبران مافات
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه گفت: سال گذشته عمده فعاليت ها و برنامه ريزي هايي كه داشتم در حوزه فرهنگي بود، اما اين قول را مي دهم که در سال جاري زمان بيشتري را صرف اهالي مطبوعات كنیم تا بتوانيم ضمن نظم بخشي به فعاليت آن ها و جلوگيري از حضور افراد غیرخبرنگار، برنامه هاي متعددي را در حوزه مطبوعات اجرا كنيم، در همین راستا در آینده نزدیک شاهد برگزاری دومین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان فارس خواهیم بود.
امیدبخش با اشاره به پيشينه خوب هيأت رئيسه خانه مطبوعات فارس و موفقيت آنها در برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي این حوزه ‌گفت: به واسطه حُسن اعتماد به هيأت رئيسه خانه مطبوعات در امور اجرايي و كاركردي، علاوه بر آن كه از توانمندي اين تشكل در اجراي برنامه هاي مختلف استفاده خواهیم کرد، تلاش مي کنیم ظرفیت های این خانه برای نظم دهي به خبرنگاران استان نیز مورد استفاده قرار گیرد.
* ماهیانه 250 تا 300 درخواست مجوز کتاب دریافت می شود
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت تفویض اختیار صدور مجوز کتاب به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: از ابتدای سال 96، اختیار صدور مجوز کتاب تفویض و به طور متوسط ماهیانه 250 تا 300 درخواست مجوز به مسئولان این بخش ارایه شد.
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان این که در طول سال گذشته نزدیک به یک هزار درخواست مجوز کتاب مورد تأیید قرار گرفته، اظهارداشت: باتوجه به آمارهایی که از دفتر اعلام وصول نشریات و کتاب ها دریافت کرده ایم عمده این مجوزها به مرحله چاپ کتاب رسیده اند.
امیدبخش با اشاره به این که بیشتر مجوزها در بخش های ادبیات و کتاب های تخصصی و دانشگاهی صادر شده اند، بیان داشت: خوشبختانه در خصوص محتوای کتاب ها مشکل خاصی نداشته ایم و تعداد کتاب هایی که به لحاظ محتوایی در طول هر ماه رد شده اند کمتر از انگشتان یک دست بوده که بخشی از آن ها هم در بازنگری رفع مشکل کرده اند.
* روزنامه ای که تنها برمبنای قانون عمل می کند
گفتنی است در ابتدای این نشست، حسین واحدی پور، مدیر مسئول روزنامه خبر به بیان پیشینه انتشار این روزنامه به عنوان قدیمی ترین روزنامه بعد از انقلاب استان فارس پرداخت و گفت: این روزنامه در مهرماه سال 58 و زمانی که همه روزنامه ها و نشریات چاپ خارج از تهران کار خود را تعطیل کردند کار انتشار خود را با 4 صفحه آغاز کرد و تا 8 سال بعد که نشریه ای در قزوین به صورت ماهنامه منتشر شد به تنهایی بار اطلاع رسانی در کشور خارج از تهران را بر دوش کشید، ضمن آن که در جنوب کشور 15 سال بعد از انتشار «خبرجنوب» نشریه سبحان در لامرد به عنوان دومین نشریه این منطقه به صورت هفتگی انتشار خود را آغاز کرد.
وی با بیان این که تاکنون فرآیند انتشار روزنامه خبر در هیچ مقطعی از سال متوقف نشده و 20 سال مداوم است که انتشار نوروزی را در دستور کار خود قرار داده، گفت: این روزنامه در طول 4 دهه فعالیت خود فراز و نشیب های بسیاری را از سرگذرانده و رسالت خود می داند که جدیدترین اخبار و تحلیل ها را در اختیار مخاطبان قرار دهد؛ براین اساس فرآیند دریافت اخبار در این روزنامه تا پاسی از شب طول می کشد و به صورت مداوم آخرین اخبار برای مخاطبان تهیه و چاپ می شود.
مدیرمسئول روزنامه «خبرجنوب» با تأکید بر این که این روزنامه تنها بر مبنای قانون عمل می کند و تابع هیچ حزب، جناح یا تفکر خاصی نیست، ابراز داشت: امروزه روزنامه «خبرجنوب» به عنوان قدیمی ترین عضو «مؤسسه مطبوعاتی خبر» در کنار نشریات دیگر این مؤسسه همچون «خبر ورزشی»، «توریسم»، «کتاب هفته خبر»، «ماهنامه ورزش و تصویر»، «فصلنامه نوشتا»، «خبرگزاری خبرآنلاین»، «سایت خبری-تحلیلی توریسم آنلاین»، «سایت خبر ورزشی» و «سایت خبر نیوز» همچنان افتخار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم را در کارنامه کاری خود دارد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =