۰ نفر
۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
خداحافظی رسمی بسیاری از مسئولان با تلگرام

دیگر قرار است نباشد؛ قرار است شعار حمایت از کالای ملی تحقق پیدا کند و گویا اولین جایی که باید این شعار ساری و جاری شود حوزه فضای مجازی است. حالا یکی یکی مسئولین و سازمان‌ها مراسم خداحافظی با تلگرام برپا می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، نفس های آخر حیاتش را  می کشد؛ گویا فصل مهاجرت از تلگرام فرا رسیده و این بساط  گفت و گو و تبادل اطلاعات قرار است در پیام رسان‌ دیگری به پا شود. از آنجایی که هر کوچی یک مقدمه ای دارد آهنگ کوچ از تلگرام هم بدون مقدمه نبود.

درشرایطی که هنوز بحث «چه کنیم؟» بر سر فیلتر تلگرام داغ داغ است، کانال تلگرامی Khamenei.ir  که پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای را نمایندگی می کند با ارسال یک پستی به معنای پایان کار این کانال و هجرت به پیام‌رسان های داخلی، توصیه ای غیر رسمی را به دیگر مسئولان کشور گوشزد کرد. (اینجا)  البته این اعلام پایان کار می تواند معنای دیگری هم داشته باشد و آن اینکه این کوچ از نوع اجباری نیست و بهتر است یک انتخاب باشد.

دولتی‌ها پیش‌گام در خروج از تلگرام
از پایان کار تلگرام Khamenei.ir  ساعتی نگذشته بود که کانال تلگرامی اسحاق جهانگیری با انتشار این پیام:« در چارچوب قوانین و مقررات کشور، از امروز در کانال تلگرامی معاون اوّل رئیس جمهور مطلبی منتشر نخواهد شد و از این پس انتشار اخبار برنامه های ایشان از طریق پیام رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد که آدرس این صفحات به زودی اعلام خواهد شد» اعلام کرد که پیام مقام معظم رهبری را در مواجهه با پیام رسان‌های داخلی دریافت کرده است و برای همین پا در چالش "نه به پیام رسان خارجی" گذاشته است.(اینجا)

ساعتی بعد حسن روحانی هم آخرین پست تلگرامش را گذاشت و نوشت: مخاطبین محترم؛ پیرو بخشنامه مورخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ معاون اول محترم رئیس جمهور و به منظور حمایت از پیام رسانهای اجتماعی داخلی؛ منبعد اطلاع رسانی برنامه های ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در پیام رسانهای داخلی کشورمان ادامه خواهد یافت.

محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی نیز به تبعیت از بخشنامه دولت از اینستاگرام برای خداحافظی از تلگرام استفاده کرد و نوشت: «با توجه به تصمیم هیات محترم دولت و لزوم رفع انحصار از پیام‌رسان‌های خارجی، اینجانب از این پس در پیام‌رسان تلگرام حضور نخواهم داشت و از پیام‌رسان‌های گپ و ویسپی استفاده خواهم کرد.»(اینجا)

مرکز راهبردی افتای ریاست جمهوری هم بعد از خروج دولتی ها پایان کارش را در تلگرام اعلام کرد و به پیام رسان های داخلی پیوست.

وزارت‌خانه‌ها مطیع در بخشنامه
به دنبال اقدام ساختمان پاستور وزارتخانه ها هم به تبعیت از مقر اصلی یعنی ساختمان ریاست جمهوری یک به یک خروجشان از تلگرام را اعلام کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با شروع موج خروج از تلگرام درمیان ارگان ها شخصیت ها آخرین پیام خود را در تلگرام قرار داد و برای همیشه آن را ترک کرد. مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه هم در پیامی اعلام کرد که از این پس پیگیری اخبار و مواضع رسمی وزارت امور خارجه به موازات کانال سخنگوی ین وزارتخانه در پیام رسان داخلی سروش امکان پذیر است . در این پیام که در کانال تلگرامی سخنگوی وزارت امور خارجه منتشر شده آمده است که به موازات کانال 'سخنگو' در پیام رسان تلگرام، کانالی مشابه و با همین نام در پیام رسان داخلی 'سروش' ایجاد شد تا پل ارتباطی دیگری بین ما و شما مخاطبان باشد.

وزیر آموزش و پرورش هم  به دنبال اقدام دولتی ها به سیل خروشان نه به تلگرام پیوست. البته اقدام وزیر از این جهت قابل توجه بود که از طریق توئیتر که سالهاست فیلتر شده است اعلام کرد و نوشت: «که از همان روز کانال اطلاع رسانی خود را به یک پیام رسان داخلی به نشانی http://sapp.ir/smbathaei منتقل کرده است.

سید محمد بطحایی همچنین اوایل امسال اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش در راستای حمایت از پیام رسان های داخلی در حال مذاکره و امضای قرار داد با دو پیام رسان است.

وی تصریح کرد که پیام‌رسان‌های خارجی صدمات تربیتی بسیاری برای کودکان و نوجوانان دارد، به همین دلیل از دانش آموزان می خواهیم پیام‌رسان‌های داخلی را جایگزین نمونه های خارجی کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت ورزش و جوانان هم به ایرنا اعلام کرد: کانال تلگرامی «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان و این وزارت خانه از شنبه اول اردیبهشت ماه به پیام رسان سروش منتقل می شود.

مازیار ناظمی گفت: بخش های مختلف این وزارتخانه از 10 روز گذشته فعالیت های خبری خود را در پیام رسان سروش آغاز کرده است.

مجلس شورای اسلامی هم با تلگرام خداحافظی کرد
بعد از قوه مجریه نوبت به قوه مقننه رسید تا با تلگرام وداع کند آن را به سمع و نظر مردم برساند؛ بر این اساس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به دنبال نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب و در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، کلیه فعالیت‌های خود را در شبکه پیام رسان تلگرام متوقف کرد.

جنتی هم دستور خروج از تلگرام داد
شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری که هردو با ریاست آیت الله جنتی اداره می شود نیز پایان کارش در تلگرام را اعلام کرد.  در همین راستا ابتدا روابط عمومی شورای نگهبان  پایان فعالیت خود را در جهت پاسداشت منافع ملی و حمایت از تولید داخلی اعلام کرد و سپس کانال تلگرامی مجلس خبرگان رهبری نیز اعلام کرد: «در چارچوب قوانین و مقررات نظام و در راستای پاسداشت منافع ملّی و رفع انحصار از پیام‌رسان تلگرام، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری فعالیت خود را در این پیام‌رسان، از این لحظه متوقف می‌کند.در این مطلب از اعضای کانال خواسته شده اخبار و‌ مطالب مربوط به مجلس خبرگان رهبری را از این پیام‌رسان‌های سروش، آی گپ و ایتا پیگیری کنند.» 

شورای عالی امنیت ملی و شورای انقلاب فرهنگی دیگر تلگرام ندارند
هرچند حسن روحانی هنوز دستش روی دکمه فیلتر نرفته است اما فرمان خروج از تلگرام را صادر کرد و به دنبال این فرمان شورای عالی امنیت ملی و شورای انقلاب فرهنگی نیز پایان حضورشان در تلگرام را اعلام کردند و ادرس های خود در پیام رسان های داخلی را در اختیار مردم قرار دادند.

البته سازمان انرژی اتمی نیز که ریاستش بر عهده علی اکبر صالحی است نیز نوشت که دیگر تلگرام ندارند.

رئیسی هم به تلگرام گفت "نه"
ابراهیم رئیسی که تولیت آستان قدس را به عهده دارد با موج مهاجرت از تلگرام همراه شد و دقایقی  بعد از آنکه اعلام کرد دیگر تلگرام ندارد کانال تلگرامی آستان قدس نیز آخرین پستش را در تلگرام قرار داد و از مخاطبانش خواست تا اخبار آنها را از طریق سروش و آی گپ دنبال کنند

یکی از ۲۹۰ نفر
در میان بهارستانی ها هم بحث رفتن یا ماندن در تلگرام زیاد است و از آنجایی که بیشترین ارتباط نمایندگان مجلس از طریق پل تلگرام انجام می شود طبیعی است که این خروج چندان ساده نباشد. با این حال مجتبی ذوالنوری نماینده قم از زمره نمایندگانی است که اعلام کرد دیگر تلگرام نخواهد داشت. 

به نظر می رسد این شور خروج از تلگرام همچنان در میان مسئولین غوغا به پا می کند و قرار است هر ساعت بر تعداد انها اضافه شود.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    53 0
    مسوولین فقط مخاطب خودشون رو از دست می دهند