دوشنبه 7 خرداد 1397
جمعه 31 فروردین 1397 - 15:20:00 چاپ

سقوط معاملات مسکن در فروردین

اقتصاد > مسکن - ایسنا گزارش داد:آمار خام معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه ۱۳۹۷ از افت حدود ۴۰ درصدی خرید و فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.

بر اساس اطلاعات خام معاملات انجام شده در دفاتر مشاور املاک طی ۲۸ روز ابتدایی فروردین ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۳۵۳ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود ۴۰ درصد افت کرده است.

بررسی‌ها از علت سقوط آزاد معاملات به حباب قیمت مسکن، جهش نرخ ارز و کوچ سرمایه‌های غیرمصرفی از بازار مسکن به سمت بازار ارز مربوط می‌شود. پس از آن‌که قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال قبل دچار جهش شد و تا مرز ۴۱ درصد افزایش قیمت در برخی مناطق تهران پیش رفت، به تدریج از تعداد معاملات به دلیل رشد غافلگیرکننده قیمت‌ها کاسته شد.

همچنین جهش نرخ دلار به ۶۰۰۰ تومان و سپس تثبیت نرخ به ۴۲۰۰ تومان اثر انجمادی در هر دو بازار مسکن و ارز ایجاد کرده است. هم‌اکنون بازار ارز به دلیل نبود عرضه کاملا آرام است و معاملاتی انجام نمی‌شود. هم‌چنین با توجه به تصمیم مالکان برای هماهنگی قیمت مسکن با نرخ ارز شاهد جهش قیمت در این بازار بودیم که اثر خود را در افت نقطه به نقطه معاملات در فروردین ماه نشان داد.

وضعیت بازار مسکن شهر تهران در اسفندماه نیز چندان خوب نبود و دچار سکته ماهیانه شد. در اسفندماه ۱۳۹۶ به دلیل پرش یکباره قیمت ارز شاهد انتقال سرمایه‌ها به بازارهای طلا و ارز بودیم که باعث افت ۳۳ درصدی معاملات مسکن نسبت به ماه قبل بود. همچنین میانگین رشد خرید و فروش مسکن در اسفندماه نسبت به متوسط سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۱.۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، در اسفندماه ۱۳۹۶ متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران حدود پنج میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به بهمن ماه حدود ۴.۶ درصد و در مقایسه با اسفند سال ۱۳۹۵ تا ۲۶.۱ درصد گران شده است. هم‌چنین حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی معامله شده که این تعداد در مقایسه با ماه مشابه در سال ۱۳۹۵ تا ۰.۵ درصد رشد داشته است.

 

3535

15 دیدگاه
  • بی نام
    جمعه 31 فروردین 1397 - 16:31:06
    پاسخ
    5 2

    انشالله به صفر برسه معاملات تا مالکین حالشون جا بیاد. آخه افزایش قیمت هم حدی داره.

  • بی نام
    جمعه 31 فروردین 1397 - 17:33:58
    پاسخ
    28 2

    کاهش تعداد معاملات مسکن یعنی آگاهی جامعه به فرصت طلبی سال گذشته ذی نفعان بازار ملک و مسکن. کالایی که تفاوت قیمت خرید و قیمت فروشش زیاد شود، دچار حباب قیمتی است. حباب قیمتی مسکن بسیار بالاست.

    • رامتین
      شنبه 1 اردیبهشت 1397 - 10:06:38
      2 0

      دوستان عزیز قیمت تمام شده ساخت یک آپارتمان با بهترین متریال و مصالح با مزد بنا و کارگر و مهندس و پروانه بین 750 تا یک میلیون تومان می باشد و قیمت زمین هم بستگی به تعداد واحد های یک آپارتمان دارد شما خودتان برای یک آپارتمان 24 واحدی متراژ کل زمین آن آپارتمان را تقسیم بر تعداد واحدها کنید می بینید که چقدر حباب قیمت کاذب در این آپارتمانها وجود دارد حتی از پنجاه درصد هم بیشتر حباب قیمت دارد آنوقت وزیر دولت به جای اینکه این حباب را تخلیه کند می خواهد وام دویست میلیونی به مردم بدهد تا حباب بخرند سیاستها و برنامه هایشان مثل دوستی خاله خرسه می ماند مردم باید حساب کنند و خودشان این حباب را تخلیه کنند لطفاً آستین همت را بالا بزنید و به گرانی و دلال و وام سنگین نه محکم بگویید

    • حاتمی
      شنبه 1 اردیبهشت 1397 - 12:55:45
      10 2

      حالا مونده تا سقوط کنه قول می دهم تحت هر شرایط سیاسی اقتصادی یا نمی دونم برجام و غیره قیمت ملک تا پنجاه درصد افت کنه این خط و این هم نشون صبر کنید و ببینید کاهش قیمت مسکن حتمی است دلیلش هم بیداری مردم است نسبت به کلاه گشادی که مدام یک عده ظرف این چندسال سرشون گزاشتند هرکس این چندماهه فروخت به قول خودمونیا جسته والا باید روی نصف قیمت حساب کنهچون نصف قیمت حباب کاذبه و به زودی می ترکه

    • بی نام
      شنبه 1 اردیبهشت 1397 - 14:45:14
      10 1

      دلم میخواد اتفاقی رو که امروز برام افتاد خدمتتون بازگو کنم.هفته پیش......‌‌‌بقصد سرمایه گذاری برای خرید یه واحد مسکونی در میرداماد به چندتا از اکهی های دیوار زنگ زدم.....اپارتمان ۷۰۰تومنی رو بالای یه میلیارد قیمت دادند در نهایت به املاکی سپردم تا ۸۰۰تومن اگه فایل داشت بمن معرفی کنه و اونهم پوزخند زد........امروز بعنوان فروشنده با همون املاکی تماس گرفتم و یه واحد تخیلی با شرایط اون واحد قبلی رو به قیمت یه میلیلارد فایل کردم....با اصرار گفت که بیشتر از ۷۰۰ تا مشتری نداره اما اگه تونست گرونتر بفروشه باید نصف ماوالتفاوت رو بهش بعنوان شیرینی بدم......نیم ساعت بعد با شماره قبلیم با من تماس گرفت و گفت مالک رو راضی کرده بهم تخفیف بده اما نصف مبلغ تخفیف رو باید بهش شیرینی بدم....

    • سعیدی
      یکشنبه 2 اردیبهشت 1397 - 10:22:37
      2 1

      سلام .در اینکه برخی از مشاورین املاکی بسیار ناجوانمرد وفرصت طلب هستن شکی نیست .با مراجعه به چند بنگاه املاکی تا حدی می توان نسبت به درجه خلوص وانسانیت آنها پی برد .اما به 2 نکته توجه فرمائید نخست تشخیص شما از قیمت 700 میلیونی ملک می باشد.هیچ مشاوری اینقدر احمق نیست که فایل 700 تومانی را حدود 45 درصد بالاتر عرضه نماید ممکن است 5تا 10 درصد بالاتر بیان کند.آنهم بخاطر چانه زنی وکمی کارمزد بیشتر است .دوم اینکه ای کاش قیمت واقعی پایان سال 95 را با پایان سال 96 مقایسه می نمودید .رشد حداقل 20 درصدی قیمت واقعی بود .مشتری سرمایه گذار ومصرف کننده واقعی خود را هم داشت ودارد .امسال هم با افزایش قیمت ومولفه های اثر گذار قیمتی نیز قیمت حداقل 10 درصد رشد خواهد یافت .استارت افزایش قیمت از اخر خرداد است

  • ناشناس
    جمعه 31 فروردین 1397 - 18:53:10
    پاسخ
    10 1

    لطفاواردسامانه اطلاعات بازاراملاک ایران شویدوباانتخاب شهرتهران وجستجودرمعاملات ثبت شده برای محله های آلستوم،احتشامیه،اراج‌ ازگل،آپاداناوغیره درفروردین ماه به تعدادمعاملاتی که بدون موقعیت جغرافیایی درمحله های فوق درج شده دقت فرماییدلطفایکی ازدوستان به بنده جواب دهدکه چرابرای اکثراین معاملات یعنی بیش از75درصدمعاملات درمحله های فوق که رقم قابل توجهی ازکل معاملات مسکن تهران درفروردین ماه راشامل میشودموقعیت جغرافیایی ثبت نشده است ولی بعنوان مثال برای کلیه معاملات انجام شده درچهارمحله تهرانسردرفروردین ماه که تاکنون جمعا8فقره است موقعیت جغرافیایی ثبت شده است؟وهمچنین برای کلیه معاملات انجام شده برای حکیمیه درفروردین ماه که آنهم تاکنون علیرغم بزرگی حکیمیه فقط12فقره میباشدموقعیت جغرافیایی ثبت شده است؟

  • یعقوب
    جمعه 31 فروردین 1397 - 23:04:54
    پاسخ
    1 25

    بله افزایش سود سپردهای بانکی دارد خودش را نشان می دهد. تنها رااه رونق بازار مسکن و عادی شدن بازار کاهش سود سپرده های بانکی هست. باافزایش سود سپرده ها ی بانکی خیلی از افراد بازار خارج شدند و دست از خرید مسکن کشیدند. دولت اگر می خواهد مسکن از رکود خارج بشود باید به فکر کاهش سود بانکی باشد.

  • بی نام
    شنبه 1 اردیبهشت 1397 - 08:32:03
    پاسخ
    23 1

    القا قيمت تورمي وايجاد حباب چهل درصدي قيمت توسط تعدادي دلال ومحتكر و چند رسانه جيره خوارسبب اين وضعيت شده در حال حاضر بازار مسكن نه تنها به كما رفته و تا سالها ادامه دارد بلكه اين سوداگران نادان و مفت خور فكر كرده اند هر زمان بخواهند ميتوانند به مصرف كننده و مستاجران زور بگويند ولي بزودي ميفهمند عزم واراده شصت ميليون نفر محروم بيخانه تمامي معا دلات را بر هم ميزند

  • بی نام
    شنبه 1 اردیبهشت 1397 - 08:44:11
    پاسخ
    24 2

    اگاه سازي و كمپين نخريدن جواب داد و محتكرين و دلال ها شكست سختي خوردند

    • بی نام
      شنبه 1 اردیبهشت 1397 - 15:00:46
      2 11

      آره درست مثل پارسال که کمپین نخریدن جواب داد ولی آخرش ۴۰درصد مسکن گرون شد

  • محمد
    شنبه 1 اردیبهشت 1397 - 10:01:47
    پاسخ
    1 1

    لطفا یک کمپین نخریدن مسکن به قیمت کاذب بسازید تا مردم اعتراضشونو نسبت به این حباب قیمت اعلام کنند.ممنون.

  • بی نام
    شنبه 1 اردیبهشت 1397 - 10:20:39
    پاسخ
    24 3

    امسال وارد عمیق ترین رکود میشویم

  • بی نام
    شنبه 1 اردیبهشت 1397 - 10:39:56
    پاسخ
    2 0

    تا نيمه اول پارسال بازار مسکن روند عادي خود را طي مي کرد و سازندگان حرفه اي و خريداران واقعي با قيمت هاي متعادل معامله مي کردند و سود نرمال مي بردند اما با آغاز تحرکات و التهابات القايي از سوي مقامات مسکن و بازارهاي رقيب مسکن،قيمت ها ي مسکن در شرايط انبوه مسکن مازاد در کشور و تهران، شروع به افزايش بي رويه کرد و بوي کباب به مشام دلالان پرسه زن در بازارهاي با سود بادآورده، خورد اما نفهميدند چه گوشتي را دارند کباب مي کنند.حال خونه ها در دست دلالان مسکن در حال باد کردن هستند و معاملات مسکن با رکود ناشي از اقزايش قيمت روبرو شده است که اين وضعيت رکود تورمي بازار مسکن در کل به ضرر صنعت ملي ساختمان شامل خريداران مصرفي و سازندگان حرفه اي تمام مي شود.

  • بی نام
    یکشنبه 2 اردیبهشت 1397 - 12:21:41
    پاسخ
    6 3

    من به عنوان یک ایرانی به خریداران مسکن توصیه میکنم نسبت به خرید دست نگهدارند تا دلان بازار مسکن هر غلطی که دوست داشته باشند در مورد قیمت حبابی مسکن تصمیم نگیرند نخرید نخرید.................................................

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

وبگردی