آیت‌الله حسن ممدوحی*

«عدالت» از جمله شعارهای اصلی دوران انقلاب و سال‎های پس از پیروزی آن بوده و هست. اما همین شعار در طول سال های مختلف دچار فراز و نشیب هایی شده که عمده این اشکالات به دلیل تغییر پیدا کردن افراد و صاحبان مناصب، اختلاف سلیقه ها، کمبود بودجه و پیشامدهای غیرمترقبه ای بوده که کشور همواره با آن مواجه بوده است. به گونه ای که مقوله عدالت که در سال های اولیه پس از پیروزی انقلاب به خوبی در سطح کشور اجرا می شده، سیر نزولی در پیش گرفت.

در طول چهار دهه ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، دولت های زیادی روی کار آمدند که هرکدامشان با سلیقه خودشان عمل کردند. در این میان هر از چندگاهی این سلیقه ها به بار می نشست و با نفع مردم و شعارهای انقلاب حرکت می کرد و نتایج خوبی هم برجای می گذاشت اما با تغییر برخی رویکردها سیر صعودی آن متوقف شد.

بر کسی پوشیده نیست که اعمال بعضی سلیقه ها در برخی دولت ها، باعث کم توجهی و نادیده گرفته شدن مفهوم عدالت شد. هرچند قصد ندارم اسمی از آن دولت ها ببرم اما تنها به برخی از نمادهای بی عدالتی اشاره می کنم که در دوره های مختلف شاهد آن بوده ایم. گاهی در وام دادن بانک ها، در برخی مواقع در گرفتن مالیات ها و به کارگیری نظام های مالیاتی و حتی در ارتباط با حق کشاورزان و روستاییان گاهی شاهد بی عدالتی هایی بوده و هستیم که باید برای رفع آن اقدام کرد. با نظارت های قوی، می شود این معضل را حل کرد که البته برای حل آن باید یک عده دلسوز واقعی دور هم جمع شوند و چاره جویی کنند.

با این حال آنچه که در این میانه چاره کار است و از همه بیشتر می تواند در تحقق شعار سال های پیروزی انقلاب بخصوص بحث عدالت موثر واقع شود، پیروی از دستورات و فرامین رهبری انقلاب است. ایشان بخوبی با این مقوله آشنایی دارند و با حساسیتی که در اجرایی شدن این موضوع داشته اند بارها از دولت ها خواسته اند تا کمر همت برای دستیابی به این مهم ببندند. هرچند ایشان تاکنون به خوبی این روند را ترسیم کرده اند، اما باز هم از سوی مسئولان کوتاهی می شود که باید هرچه زودتر آن توصیه ها را سرلوحه کار خود قرار دهند.

* عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =