شیراز پایتخت فرهنگی بوده، هست و خواهد بود

«خبرجنوب» نوشت: با چند دیوار نوشته و تابلو هیچ شهری نمی تواند پایتخت فرهنگی بشود اما شیراز از گذشته این عنوان را داشته و تمامی ظرفیت های لازم را نیز در این زمینه دارد.

اولين جلسه صحن علني شوراي اسلامي شهر شيراز امسال در حالي حدود دو هفته قبل برگزار شد كه اين نشست با يك تنش همراه بود و آن هم اعتراض علي ناصري سخنگوي سابق شورا به مصوبه شورا در خصوص واگذاري اختيار سخنگويي شورا به ریيس شورا بود. حال پس از گذشت دو هفته از آن جلسه ديروز سيد احمد رضا دستغيب اين بار در اولين جلسه خود با كسوت سخنگوي شوراي شهر شيراز حضور يافت و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. وي در ابتداي اين نشست ضمن ارايه گزارشي از دو جلسه گذشته شوراي شهر گفت: با توجه به كاهش ساخت و ساز و در نتيجه پايين آمدن درآمد شهرداري يكي از دستور جلسه هايي كه در اين مدت مورد تصويب شوراي شهر قرار گرفت موافقت با لايحه شهرداري در خصوص كاهش 25 درصدي عوارض بود تا با اين كار شاهد رونق بيشتر حوزه ساخت و ساز در شهر باشيم.
ریيس شوراي اسلامي شهر شيراز با اشاره به تمديد مصوبه شورا در سال قبل مبني بر كمك 10 ميليون توماني بابت هر برد به 2 تيم برق و فجر سپاسي افزود: يكي ديگر از مصوبات شورا در اين مدت موافقت با اعزام هيات شهرداري و شورا به شهر نانجينگ و پيگيري خواهر خواندگي اين شهر با شيراز و در كنار آن بررسي و تجديد نظر درخصوص دستورالعمل نحوه خواهرخواندگي با شيراز است. يكي ديگر از مصوبات ما در خصوص برخي تغييرات در بخش هاي مختلف شورا از جمله چارت هيات ریيسه بود كه يكي از اين تغييرات تفويض مسئوليت سخنگوي شوراي شهر به ریيس شورا بود كه طبق آيين نامه شورا اجرا شد.
سخنگوي شوراي شهر شيراز با اشاره به نزديك شدن به 9 ارديبهشت روز شوراها گفت: يكي از اقداماتي كه براي اولين بار در اين روز انجام مي شود دعوت از نمايندگان تمامي ادوار شوراي شهر شيراز و حضور در يك همايش در اين روز است چرا كه معتقديم فارغ از هر گرايش و تفكر سياسي همه اين افراد از گنجينه هاي شهر ما و كارشناساني براي شهر هستند.
وي ادامه داد: يكي ديگر از برنامه هاي ما به مناسبت روز شوراها برپايي گردهمايي هيات ریيسه شوراهاي كلانشهرهاي كشور است كه روز 20 ارديبهشت و در 4 محور اساسي از جمله حمل و نقل شهري، درآمد پايدار، شهر هوشمند و شهرسازي برگزار مي شود.
دستغيب با اشاره به آمادگي بهتر شهر در نوروز امسال نسبت به سال هاي گذشته گفت: معتقديم همان گونه كه شيراز از نظر زيبايي و پاكيزگي در نوروز نمونه بود بايد در تمام ايام سال نيز اين روند ادامه پيدا كند.
وي در ادامه خواستار توجه بيشتر به رويداد هفته شيراز شد و گفت: هر چقدر ما در برنامه هاي فرهنگي پر بارتر و باشكوه تر ظاهر شويم و مردم را در اين برنامه ها مشاركت دهيم از آسيب هاي اجتماعي كاسته و باعث افزايش نشاط در جامعه مي شود.
دستغيب در پاسخ به سوالي درخصوص وجود برخي اختلالات در ميان اعضاي شورا به ويژه در جلسه ابتداي امسال شورا گفت: اعتقاد نداريم كه نبايد هيچ اختلافي در شورا وجود داشته باشد بلكه بايد در شورا اختلاف نظر وجود داشته باشد و نظرات مختلف ارايه شود تا در نهايت به يك جمع بندي مناسب منتهي شود. مسایل پيش آمده نشان مي دهد كه آن شايعات و شبهاتي كه در مورد شورا وجود داشت و برخي اين را مطرح مي كردند كه شوراي پنجم تحت تاثير لابي هايي خارج از شورا مي باشد كذب است و علي رغم آن كه 12 عضو شورا از يك ليست وارد شدند اما هر كدام استقلال فكري، عقيدتي و كارشناسي خود را دارند.
ریيس شوراي شهر شيراز اضافه كرد: شورا امروز به طور كامل شورايي اداره مي شود چه آن تعدادي كه از ليست اميد وارد شدند و آن فردي كه خارج از ليست در شورا وارد شده، همگي نظرات خود را به صورت آزادانه مطرح مي كنند اما اختلاف نظر در شورا طبيعي است البته ممكن است برخي موارد به صورت احساسي بيان شود كه جا دارد اعضا احساسات خود را كنترل كنند و در كنار آن رفتار خارج از اخلاق پسنديده نيست.
دستغيب درخصوص پيگيري عنوان پايتخت فرهنگي براي شهر شيراز نيز گفت: عنوان پايتخت فرهنگي متعلق به شيراز بوده، هست و خواهد بود و چيزي نبوده كه بخواهيم آن را بگيريم. شيراز از گذشته سومين حرم اهل بيت (ع)، ‌پايتخت فرهنگي و شهر گل و بلبل و بهار نارنج بوده و نيازي نداريم كه كسي اين لطف را در حق ما بكند. با چند ديوار نوشته و تابلو هيچ شهري نمي تواند پايتخت فرهنگي بشود اما شيراز از گذشته اين عنوان را داشته و تمامي ظرفيت هاي لازم را نيز در اين زمينه دارد.
وي در خصوص برخي آمار حضور افاغنه در شهرك سعدي نيز بيان كرد: در حال حاضر 150 تا 170 هزار نفر از اتباع افغانستاني در شيراز حضور دارند كه بخشي از آن ها نيز در محله سعدي هستند اين در حالي است كه گسترش مهاجرت از ساير نقاط فارس و استان هاي ديگر به حاشيه شهر شيراز از جمله محله سعدي نيز ما را با مشكلاتي مواجه كرده است و اگر در خصوص شهرك سعدي و توسعه آن نيز لايحه اي ارايه شود به آن نگاه ويژه اي خواهيم داشت.
دستغيب در خصوص بي تاثير بودن خواهر خواندگي شيراز با برخي ديگر از شهرهاي جهان در توسعه شهر شيراز گفت: ارتباط فرهنگي، ‌اقتصادي و علمي میان ديگر شهرهاي خواهر خوانده شيراز در حالي مي تواند موثر باشد كه اين موارد تنها بر روي كاغذ باقي نماند و به آن ها عمل شود.
وي همچنين با رد بي تاثير بودن حضور مسافران نوروزي در درآمد شهري گفت: وجود گردشگران نوروزي اگر چه به صورت مستقيم براي شهر درآمدزايي نداشته باشد اما به صورت غير مستقيم شاهد گردش پول در شهر هستيم كه سود آن نيز به صورت غير مستقيم نصيب شهرداري و همه شهروندان مي شود و باعث رونق بازار و اقتصاد شهر خواهد شد.
دستغيب افزود: البته در اين زمينه به شهرداري پيشنهاد داديم تا علاوه بر ايام نوروز اقامتگاه هاي مسافران به صورت دايم در تمامي ايام سال داير باشد اما محدود تر از ايام نوروز.
ریيس شوراي شهر شيراز در خصوص الحاق برخي روستاهاي اطراف شهر به شيراز هم گفت: الحاق روستاها به شهر اجتناب ناپذير است چرا كه شهر هر روز توسعه مي يابد همان گونه كه بسياري از محلات ما از جمله سعدي و قصردشت در گذشته و برخي ديگر از روستاها طي چند سال اخير به شهر پيوسته اند.
دستغيب در خصوص تاثير برخي خرده فرهنگ ها در حاشيه شهر بر فرهنگ شهر و موضوعي كه چندي قبل اسكندرپور شهردار شيراز نيز نسبت به آن ابراز نگراني كرده بود، خاطر نشان كرد: ما نگران ورود خرده فرهنگ ها به شهر نيستيم چرا كه شيراز و فرهنگ آن آنقدر ظرفيت دارد كه اين شهر خرده فرهنگ ها را در خود ذوب و جذب كرده و كاري مي كند كه آن ها از فرهنگ شيراز تاثير مي گيرند.
وي با غير كارشناسي خواندن برخي از بسته هاي سرمايه گذاري شهرداري افزود: برخي از بسته هاي سرمايه گذاري تعريف شده در شيراز غير كارشناسي بود و سودآوري لازم را براي جذب سرمايه گذار ندارد، بايد بسته هايي را به سرمايه گذاران معرفي كنيم كه سودآور باشد و مورد توجه آن ها قرار گيرد و بسته هاي غير كارشناسي شده نيز بازنگري مي شود.
دستغيب در خصوص تغيير كاربري برخي از باغ ها و اماكن و ساخت و ساز در آنها گفت: تغيير كاربري ها در شهر به هيچ عنوان در اختيار شهرداري نيست بلكه به عهده كميسيون ماده 5 به رياست استاندار است و شورا در اين كميسيون تنها يك راي دارد و تاكنون تا جايي كه امكان داشته از اين كار دفاع كرده است.
ریيس شوراي اسلامي شهر شيراز خواستار برگزاري علني جلسات كميسيون ماده 5 شد و گفت: ما يك راي داشتيم و تا كنون در اين كميسيون از حقوق شهر در تغيير كاربري ها دفاع كرديم اما نمي دانيم چرا اين كميسيون پشت درهاي بسته برگزار مي شود؟ و اجازه حضور خبرنگاران را در اين كميسيون نمي دهند تا آن ها ببينند شوراي شهر چگونه از حق شهر دفاع مي كند. جا دارد كميسيون ماده 5 با حضور خبرنگاران و به صورت شفاف و علني برگزار شود.
وي در پاسخ به يكي از سوالات خبرنگاران نيز گفت: به عنوان ریيس شوراي شهر قرار نيست همه مشكلات دنيا را ما حل كنيم اين موارد بايد به وزرا اعلام شود و تنها دست نمايندگان شيراز در مجلس به وزرا مي رسد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =