بازدید رئیس ایکوم از نخستین موزه بین‌المللی مطبوعات در ایران در ساختمان «خبر»

«خبرجنوب» نوشت: «ایکوم» بزرگترین خانواده جهانی موزه شناسان و سازمانهایی است که به نحوی با تعریف موزه در ارتباط هستند.

سید احمد محیط طباطبایی، رییس ايكوم ایران پس از حضور در روزنامه «خبر جنوب» و بازدید از تنها موزه مطبوعاتی کشور، تاکید کرد که ایکوم از فرهنگ موزه و موزه داری پشتیبانی می کند.

رییس سابق کمیته ملی موزه های ایران در گفت وگو با «خبر جنوب» از تعامل 40 هزار موزه دنیا با شورای بین المللی موزه ها خبر داد و گفت: ایکوم مسئولیت اجرایی ندارد اما مسئولیت های فرهنگی دارد که شاید بزرگترین وظیفه اش گسترش، توسعه و ارتقای فرهنگ موزه و موزه داری در کشور است.

این کارشناس امور فرهنگی با تاکید بر گسترش نگاه موزه ای در تمام ساختارهای فرهنگی و اجتماعی کشور بویژه آموزش و پرورش، اظهار داشت: وقتی این نگاه وجود داشته باشد بعنوان مثال روزنامه خبر متوجه خواهد شد که باید از گذشته خود برای آیندگان حفاظت کند.

محیط طباطبایی دلیل تعامل با نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در حوزه های فرهنگی کشور را در پشتیبانی از فرهنگ موزه و موزه داری جستجو و تاکید کرد که با برگزاری دوره های آموزشی و ارتباط با گروه های اصلی به دنبال فراهم کردن زمینه ارتباط نهادهای مختلف هستند تا افراد بتوانند از سطح آموزشی بهتری برخوردار باشند.

رییس ايكوم ایران از برگزاری یک دوره آموزشی
بین المللی برای اولین بار در موزه دفاع مقدس تهران که پیش از این فقط در چین برپا شده بود خبر داد و گفت: بیش از 25 نفر ایرانی که هیچ کدام اعضای ایکوم نیستند در این دوره شرکت خواهند کرد ضمن اینکه یک اجلاس بین المللی در زمینه موزه شناسی نیز اواخر پاییز در تهران برگزار خواهد شد.

این کارشناس امور فرهنگی از برپایی اولین دوره موزه های آسیا و اقیانوسیه در سالهای گذشته در شیراز یاد کرد و ابراز داشت: مهمترین وظیفه یک سازمان مردم نهاد رصد کردن و خوب و بدِ چیزی را گوشزد کردن است که به نوعی ایکوم این کار را در قالب معرفی موزه های برتر دنبال می کند.

البته از نظر رییس ایکوم ایران، فعالیت همه موزه ها ارزشمند است چون در قبال فاکتور ناپایداری که جامعه به آن مبتلا شده، رفتار موزه ها پایدار و خلاف جهت جریان عمومی می باشد که این خود در هر مرتبه که باشد ارزشمند است.

به گفته رییس سابق کمیته ملی موزه های ایران، در انتخاب موزه برتر تجربیات موفق موزه ها به اشتراک گذاشته می شود تا منجر به هم افزایی در حرفه موزه داری کشور گردد.

محیط طباطبایی با بیان اینکه موزه، شاخص اصلی جایگاه فرهنگ را در کشور شکل می دهد، ابراز داشت: موزه، شاخصی در توسعه است که تعداد موزه ها، جمعیتی که به موزه می روند و میزان توجه به آن میزان شاخص توسعه یافتگی به شمار می رود.

به گفته این کارشناس فرهنگی مشکلات موزه، خارج از مشکلات فرهنگی کشور نیست و گرچه این حوزه، بالا و پایین های بسیاری داشته اما اکنون نسبت به گذشته در موقعیت بهتری قرار دارد.

رییس ایکوم ایران، هزینه بر بودن و شرایط سخت نگهداری موزه ها را گوشزد و در عین حال تاکید کرد که همه چیز نسبی است و در نسبیت وضعیت فعلی موزه ها در ایران، شرایط در کل نسبت به گذشته بهتر است.

محیط طباطبایی با اشاره به فعالیت های پیش روی ایکوم، محورهای شعار امسال موزه ها مبنی بر «موزه ها، ارتباطات نوین و خلاق، رویکردهای جدید و مخاطبین جدید» را تشریح کرد و گفت: طراحی نمایشگاهی از مجموعه کاخ موزه ها بصورت مجازی در دستور کار مي باشد كه این کار علاوه بر ارتقای آگاهی، یک شیوه و جامعه مخاطب جدید را به خود جذب خواهد کرد.

رییس ایکوم ایران با تاکید بر اهمیت مشارکت موزه ها از نمایشگاهی که چند وقت پیش در لوور افتتاح شد یاد کرد و گفت: در این نمایشگاه بیش از 450 اثر از 60 موزه دنیا راجع به قاجاریه بعنوان امپراطوری گل سرخ، چیدمان شده بود.

وی با اشاره به روز 28 اردیبشهت ماه از برگزاری شب سپید موزه ها در سطح گسترده تری خبر داد و تاکید کرد که در این شب، گالری ها و موزه ها باز خواهند بود. محیط طباطبایی افتتاح 40 موزه خصوصی در سال گذشته را اتفاقی خوب در این حوزه قلمداد کرد و گفت: در بخش دولتی از حداقل نرخ کمی برخوردار بودیم و آنچه ما را نسبت به کشورهای دیگر در این حوزه به عقب نمی راند بخش خصوصی و غیردولتی بود که افتتاح این تعداد موزه خصوصی در سال گذشته یک رویداد خوب تلقی می شود.

رییس ایکوم ایران از برگزاری نشست هایی در رابطه با حوزه کودک در هفته موزه نیز خبر داد و در عین حال تاکید کرد که در حوزه معلولین یک باب جدید باز شده که تاکنون موفقیتی حاصل نشده بود.

وی با تحلیل اهمیت کار برای معلولان از راهنمای موزه ویژه نابینایان برای اولین بار در کشور توسط موزه ملی با همکاری حسینیه ارشاد خبر داد و گفت: به دنبال ارائه الگویی به منظور دنباله روی سایر موزه ها هستیم تا این قشر نیز بتوانند جایگاه اصلی خود را در موزهها پیدا کنند. رییس ایکوم ایران در پایان پس از بازدید از اولین موزه بینالمللی مطبوعات جهان در روزنامه خبر، تاکید کرد که این موزه، علاوه بر اینکه تنها موزه مطبوعات خصوصی است اما در قامت یک نشریه به هویت و گذشته خود توجه داشته و آن را در شکل یک موزه و بصورت جامع دیده که بسیار پسندیده است. محیط طباطبایی با بیان اینکه این حرکت در کشور ما سابقه محدودی دارد، گفت: باید از دست اندرکاران روزنامه خبر تشکر کرد که چنین موزه ای افتتاح کرده اند ضمن اینکه امیدوارم این موزه مطبوعاتی به تدریج طی سالهای آینده، توسعه کمی و کیفی خود را پیدا کند و با استفاده از فناوری های جدید به جایگاه بهتری دست یابد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =