فعالیت 54 آزمایشگاه در کردستان/ بهبود خدمات آزمایشگاهی در طرح تحول سلامت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در مجموع بخش دولتی و خصوصی 54 آزمایشگاه در استان خدمات تشخیصی ارائه می دهند، گفت : بیشتر آزمایش های درخواست شده توسط پزشکان در استان قابل انجام است که این امر سرعت بخشیدن به روند تشخیص و درمان را موجب شده است.

هومن قصری در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، با بیان اینکه 21 آزمایشگاه در بیمارستان ها و مراکز کلینیکی و درمانگاهی استان استقرار یافته است، گفت : از این تعداد 4 آزمایشگاه در مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی، 14 آزمایشگاه در بیمارستان ها دولتی و خصوصی و 3 آزمایشگاه نیز در کلینیک و درمانگاه های بخش وابسته به نیروی انتظامی و تامین اجتماعی فعالیت می کنند .

وی با اشاره به اینکه بیشتر پزشکان فوق تخصص ، متخصص و مراکز درمانی در مرکز استان تجمع یافته اند، افزود: 18 آزمایشگاه توسط بخش خصوصی و خارج از مراکز بیمارستانی در سنندج مشغول به فعالیت های پاتوبیولوژی و تشخیص طبی هستند .

قصری ادامه داد: در شهرستان سقز 3 آزمایشگاه و در دیگر شهرستان های استان به جز دهگلان و سروآباد هریک 2 آزمایشگاه خصوصی در کنار بخش دولتی مشغول به فعالیت هستند .

وی از استقرار شبکه ارجاع درون دانشگاهی آزمایشات خبر داد و اظهار کرد: با هدف رضایت بیماران و تسریع در پاسخگویی تمهیداتی اندیشیده شده است تا در خصوص آزمایشاتی که امکان انجام آن در آزمایشگاه وجود ندارد نمونه گیری صورت گیرد و نمونه ها با رعایت الزامات و قوانین به آزمایشگاه های مرجع این شبکه ارسال شود .

وی اعلام کرد: تفاهم نامه هایی با مراکز خصوصی نیز منعقد شده است تا در صورتی که در بخش دولتی امکان انجام آزمایشی نباشد از توان بخش خصوصی استفاده گردد .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه اداره امور آزمایشگاه های معاونت درمان وظیفه بازرسی و نظارت بر کلیه آزمایشگاه های استان را عهده دار است،گفت : بازرسی های مراکز بیمارستانی در قالب طرح اعتبار بخشی صورت می گیرد و مراکز خصوصی نیز سالانه حداقل 2 بار از نظر مباحث کنترل کیفی و تضمین کیفیت مورد ارزیابی قرار می گیرند .

وی با بیان اینکه خدمات آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دو بخش دارد، گفت: یک بخش علوم آناتومی آزمایشگاهی و کار با نسوج و بافت‌هاست که شامل گرفتن نمونه و کار با میکروسکوپ و انجام تست‌های آزمایشگاهی است که فارغ التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی کاملا دوره‌های آن را سپری می‌کنند و یک بخش مسائل بالینی و کلینیکال است که شامل تفسیر نتیجه آزمایش است و افرادی که دوره‌های بالینی را سپری کرده‌اند مانند پزشکان می‌توانند این کار را انجام دهند .

قصری همچنین از فعالیت قریب به 250 منابع انسانی کارشناس و کارشناس ارشد و دکتری در آزمایشگاه های مراکز بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد .

وی به طرح تحول سلامت و تاثیر آن بر خدمات آزمایشگاهی نیز اشاره کرد و گفت : در فاز اول طرح تحول سلامت خدمات آزمایشگاهی بیمارستانی به بیماران بستری افزایش چشمگیری یافت و در ادامه این طرح نیز توجه جدی به سطح بندی آزمایشگاه ها در دستور کار است تا علاوه بر اینکه نیازهای مردم رفع شود مطالبات جامعه آزمایشگاهی نیز برآورد گردد .

وی تاکید کرد:دبیرخانه طرح تحول سلامت در استان در نظر دارد مشکلات و مسائل آزمایشگاه ها را در فاز جدید طرح مورد بازنگری و ارزیابی قرار دهد زیرا اگر بیماری به موقع و درست تشخیص داده و درمان نشود، در ادامه هزینه های سنگین تری بر دوش نظام سلامت کشور تحمیل می کند .

گفتنی است سی ام فروردین "روز آزمایشگاه" روز بزرگداشت حکیم "جرجانی " آزمایشگر، پژوهنده، پزشک نابغه و تیزهوشی است که پزشکی تنها یکی از دانش‌های وی بوده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =