سمینار "بررسی و تحلیل اندیشه های پرفسور مصطفی زلمی" در سقز برگزار شد

دانشگاه پیام نور سقز در راستای رسالت علمی و اجتماعی - فرهنگی سمینار "بررسی و تحلیل اندیشه های پرفسور مصطفی زلمی" با حضور سخنرانان و میهمانان داخلی و خارجی برگزار نمود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سقز، پروفسور مصطفی ابراهیم زلمی در سال ۱۹۲۴ میلادی در روستای زلم واقع در اورامان متولد شد. در سن ده سالگی خواندن علوم دینی را آغاز کرد و پس از ده سال تلاش و سفر در مناطق کردنشین ایران و عراق در سال ۱۹۴۶ م درسش را تمام کرد و در شهر کویه اجازه‌نامه‌ ماموستایی را دریافت کرد.
پس از آن به مدت ۹ سال در کردستان عراق به عنوان امام مسجد مشغول به فعالیت شد. در سال ۱۹۶۴ م فوق لیسانس شریعت و درسال ۱۹۷۳ م دکتری فقه مقارن و در سال ۱۹۷۵ م دکترای فقه مقارن را در دانشگاه الازهر با امتیاز عالی دریافت کرد.
در سال ۱۹۸۷ م در دانشگاه بغداد درجه‌ پروفسوری را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۵ م دکتری حقوق را در دانشگاه الازهر دریافت کرد. وی بیش از ۶۰ اثر در زمینه‌های فقهی، حقوقی و... دارد که برخی از آنها به چندین زبان ترجمه که دانشگاه های ممالک اسلامی تدریس می‌شوند.

در ابتدای این مراسم دکتر علیرضا شریفی رئیس دانشگاه پیام نور سقز ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین، گفت: پرفسور زلمی از علمای بزرگ‌ جهان اسلام و منادیان تقریب مذاهب اسلامی بوده است.
وی افزود: زلمی در دوران حیات خود، آثار و کتاب های علمی در زمینه های حقوقی، فقه اسلامی، فلسفه و... منتشر نموده که منبع علمی بسیاری از دانشگاه ها، تحقیقات اجتماعی و حقوقی محسوب می شوند.

سپس مسعود مصطفی ابراهیم فرزند پرفسور زلمی ضمن تشکر از مردم و دانشگاه پیام نور سقز و همچنین مسئولان برای برگزاری این سمینار باشکوه، گفت: پرفسور زلمی تلاش زیادی برای توسعه علوم اسلامی و تبادل اندیشه بین مذاهب اسلامی داشته است و در کتاب های وی به صورت محوری به این مساله توجه شده است.
وی خاطرنشان ساخت: تعقل و اندیشه ورزی از خصوصیات پرفسور زلمی بوده، وی علاقه ای به پست و مقام نداشته و تنها هدفش خدمت به مردم و دین بوده است.

در ادامه ریدار احمد مسئول نشر آثار پرفسور زلمی، با بیان اینکه نوشته ها و آثار این دانشمند براساس پژوهش، تجربه و تفکر در علوم اسلامی و انسانی بوده، خاطرنشان ساخت: آثار فوق از این لحاظ متمایز می باشند.
وی با بیان زندگینامه پرفسور زلمی گفت: وی دارای بیش از 60 تألیف معتبر در فقه، اصول، حقوق و... می باشد؛ بیش از 100 پایان نامه ارشد و رساله دکتری را راهنمایی کرده و ده ها جایزه معتبر در جشنواره های عراق، اقلیم کردستان و جشنواره های جهانی و منطقه ای دریافت نموده، علامه زلمی همچنین شرح حال خود به نام «کاروانی ژیانم» را در 2جلد نوشته و به چاپ رسیده، که در آن از دلسوزی و میهمان نوازی مردم کردستان ایران تشکر نموده است.

سپس ماموستا عبدالرحمان یعقوبی مدیر انتشارات احسان، با بیان اینکه بزرگداشت دانشمندان در واقع تقدیر از علم و دانش بوده و موجب پیشرفت اجتماعی می شود، گفت: اقدام دانشگاه پیام نور ستودنیست و می تواند زمینه ای برای تحقق این مساله را فراهم نماید.
وی با بیان اینکه همه علما و دانشگاهیان باید دنبال حل مشکلات جامعه و ارائه فکر باشند، گفت: در این راستا نیازمند تفکر،گفتمان سازی و نیز شناساندن اندیشه های بزرگانی همچون پرفسور زلمی هستیم.

در ادامه دکتر احمد نعمتی استاد دانشگاه و مترجم به تشریح برخی وقایع زندگی پرفسور زلمی اشاره و گفت: کتاب های این عالم منبع درسی اکثر دانشگاه های کشورهای اسلامی است.
وی گفت: زلمی آدمی متواضع و مردمی بود که خدمات زیادی به علوم اسلامی و اجتماعی نمود،اختلافات موجب آسیب برای جهان اسلام است،باید روی اشتراکات تکیه نماییم،که این مساله از محورهای اساسی در کتاب های پرفسور زلمی است.

سپس دکتر صباح برزنجی استاد دانشگاه سلیمانیه با اشاره به اینکه پرفسور زلمی پیوسته دنبال علم و دانش روز بوده، خاطرنشان ساخت: وی سپس با تلاش مستمر در جهت اشاعه دانش موردنیاز جامعه تلاش کرده است.
وی یادآور شد: آگاهی به علوم روز، اندیشه ورزی، تکیه بر منابع علمی در تدوین کتاب ها، اعتقاد به حقوق برابر افراد و رعایت حقوق غیرمسلمان، پیوند بین سنت و مدرنیته و.. از جمله ویژگی های پرفسور زلمی بود.

این سمینار با تقدیر از سخنرانان مراسم و اهدای مجموعه کتاب های پرفسور زلمی به دانشگاه پیام نور سقز پایان یافت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =