روزنامه خراسان نوشت: از مدت ها قبل پرونده هایی در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با عناوین مجرمانه کلاهبرداری مورد رسیدگی قرار می گیرد که فردی در پوشش پخش مستقیم از رادیو جوان، با تلفن های اعتباری با شهروندان تماس می گیرد و می گوید که شما برنده کمک هزینه سفر به عتبات عالیات شده اید!

او چنین وانمود می کند که برنامه مذکور در حال پخش مستقیم است. فرد به اصطلاح مجری برنامه ، درحالی که با خوشحالی کم نظیری از حضور افراد سرشناس در برنامه سخن می گوید، سعی می کند طعمه خود را تحت تاثیر این شادی قرار دهد و او را پای دستگاه خود پرداز بکشاند.

طبق محتویات این پرونده ها و بنا به اظهارات شاکیان، مجری برنامه با بیان این که اتاق فرمان مراقب باشید تلفن قطع نشود به طعمه خود می گوید: در حالی که همچنان صحبت های شما به صورت مستقیم پخش می شود پای نزدیک ترین دستگاه عابر بانک بروید تا هدیه مذکور به حساب بانکی شما به صورت نقدی و مستقیم واریز شود!! آن ها طوری طعمه ها را در تنگنای برنامه پخش مستقیم قرار می دهند که هیچ کس جرئت نکند از موضوع شک و تردید یا کلاهبرداری سخن بگوید. گزارش خراسان حاکی است: تبهکاران کلاهبردار با این شگرد جدید (درحالی که کشاندن مردم پای دستگاه های عابر بانک نخ نما شده است) مردم را فریب می دهند و کنار دستگاه های خودپرداز می کشانند. شاکیان می گویند وقتی کارت عابر بانک را داخل دستگاه می گذاشتیم، مجری به اصطلاح برنامه رادیو جوان با سخنان فریبنده ذهن و افکار ما را طوری درگیر می کرد که فقط شماره هایی را که پشت تلفن می خواند به دستگاه وارد می کردیم و در لحظه ای که پیامک برداشت از حساب بانکی به گوشی تلفن ما ارسال می شد از شدت خوشحالی تصور می کردیم پول به حسابمان واریز شده است اما وقتی در جریان موضوع قرار می گرفتیم که همه موجودی حسابمان به یغما رفته بود و دیگر آن شماره تلفن پاسخ گو نبود!

یکی از شاکیان کلاهبرداری در پوشش پخش مستقیم از رادیو جوان که میلیون ها تومان سرمایه اش را از دست داده و پرونده اش در شعبه 407 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد رسیدگی می شود، در این باره گفت: آن روز وقتی فهمیدم که حساب بانکی ام خالی شده است با همان شماره تلفن دوباره تماس گرفتم ولی فردی از آن سوی خط با تعجب گفت: اگر این طور است نگران نباشید حتما اشتباه شده و این مبلغ به حساب شما باز می گردد!! با این وجود دیگر هیچ گاه نتوانستم با آن شماره تلفن تماس بگیرم...

شاکی دیگر پرونده کلاهبرداری نیز گفت: حواسم جمع بود، وقتی با من تماس گرفتند که شما برنده کمک هزینه عتبات عالیات شده اید با خودم گفتم پای دستگاه می روم و اگر از من رمز دوم خواستند یا گفتند که کلید انگلیسی را انتخاب کنید، می فهمم که کلاهبرداری است و به فرمان های آن ها عمل نمی کنم اما وقتی با صحبت های به اصطلاح مجری برنامه پای دستگاه عابر بانک رفتم دیگر گیج شده بودم و چیزی نفهمیدم، همین که کارت را داخل دستگاه گذاشتم انگار قبلا اطلاعات بانکی مرا هک کرده بودند چرا که همه پول هایم از حساب خارج شد...!

بنابه گزارش خراسان، با افزایش پرونده های کلاهبرداری در پوشش رادیوجوان و به دستور قاضی سیدجواد حسینی (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) پرونده های مذکور به شعبه 407 مجتمع قضایی شهید بهشتی مشهد ارسال شد و توسط بازپرس جعفری مورد رسیدگی دقیق قرار گرفت. بررسی های اولیه قضایی حاکی از آن است که سرنخ کلاهبرداری‌های مذکور به استان البرز بازمی گردد وافرادی با چرب زبانی اقدام به فریب شهروندان می‌کنند. بازپرس جعفری در این باره به شهروندان توصیه کرد: هیچ گاه در صدا و سیما، برندگان را پای دستگاه خودپرداز نمی کشانند و در صورتی که فرد یا افرادی با هر بهانه ای خواستند پای دستگاه عابر بانک بروید مطمئن باشید که ماجرا کلاهبرداری و دستبرد به حساب بانکی است!

بازپرس شعبه 407 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به پرونده کلاهبرداری از یک کارمند شهرداری نیز افزود: وقتی یکی از کارمندان شهرداری با همین شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفت و خلافکاران به حساب بانکی او دستبرد زدند، این کارمند متاسفانه پیگیر ماجرا نشد و شماره حساب بانکی خود راتغییر نداد به همین دلیل نیز مجرمان و کلاهبرداران بعد از واریز حقوق ماهیانه، بار دیگر به حساب بانکی او دستبرد زدند! وی اضافه کرد: به همین دلیل شهروندان موضوع کلاهبرداری با شیوه و شگردهای جدید را جدی بگیرند و از رفتن پای دستگاه های عابر بانک خودداری کنند. معاون دادستان مرکز خراسان رضوی نیز با اشاره به افزایش پرونده های کلاهبرداری با شگرد پخش مستقیم از رادیو جوان به خراسان گفت: در بررسی های قضایی که به صورت ویژه دنبال می شود و همچنین استعلام از مراکز ذی صلاح مشخص شد که هیچ کدام از کلاهبرداران تماس گیرنده در استان های خراسان نیستند و سرنخ همه این پرونده ها به کرج کشیده شده است. قاضی سید جواد حسینی افزود: یکی از شاکیان پرونده کلاهبرداری مدعی است که فرد یا افرادی با نام وی خط تلفن گرفته وبا این خط اقدام به کلاهبرداری کرده اند بنابراین شهروندان در صورتی که مدارک واسناد ثبتی و سجلی را مفقود می کنند بلافاصله باید موضوع را به مراکز قانونی اطلاع دهند تا جلوی هرگونه سوء استفاده گرفته شود. این مقام قضایی تصریح کرد: تحقیقات در این پرونده ها بیانگر آن است که کلاهبرداران حرفه ای تاکنون میلیون ها تومان از حساب بانکی شهروندان را با همین شیوه به یغما برده اند بنابراین مردم باید مواظب باشند و به هر تماسی که بیهوده و بی دلیل اعلام می شود برنده شده‌اید!پاسخ ندهند.

قاضی حسینی همچنین با تاکید بر این که تاکنون عوامل و مدیران رادیوجوان شکایتی را علیه کلاهبرداران در دادسرای مشهد مطرح نکرده اند، خاطرنشان کرد: برنامه ها و قرعه کشی های تلویزیونی نیز باید به گونه ای برگزار شود که شهروندان در تنگناهای اخلاقی تماس از رادیو و تلویزیون قرار نگیرند و تماس با برندگان را به بعد از جلب اطمینان شهروندان موکول کنند. سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی در پایان از صدا و سیما خواست حتما در این گونه پرونده ها شکایت خود را به دستگاه قضایی اعلام کنند و برای اعاده حیثیت برنامه های خود بکوشند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =