دوشنبه 30 مهر 1397
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 - 08:44:50 چاپ

تهیه اطلس ژنوم انسان با استفاده از سلول‌های بنیادی

دانش > پزشکی - ایرنا به نقل از ساینس دیلی نوشت: محققان با استفاده از فناوری پیشرفته ویرایش ژن و سلول‌های بنیادی جنینی موفق به تهیه اطلس ژنوم انسان شدند. این اطلس نقش ژن‌ها در سلامت و انواع بیماری‌ها را آشکار می‌کند.

سلول‌های بنیادی جنینی منبع منحصربه‌فردی هستند؛ چراکه توانایی تبدیل به انواع سلول‌های بالغ را دارند.
طبیعت متنوع این سلول‌ها آن‌ها را درزمینهٔ داروهای احیاکننده، مدل‌سازی بیماری‌ها و کشف داروهای جدید قابل‌استفاده کرده است. به‌موازات کشف سلول‌های بنیادی جنینی، توالی‌یابی ژنوم انسان و شناسایی مجموعه ژن‌ها که مسئول هویت ژنتیکی هستند، علم زیست‌شناسی را چند گام به جلو برده است. از طرفی این دستاورد به چالش جدیدی در درک عملکرد ژن‌های ژنوم انسان بدل شده است.
محققان آمریکایی به‌تازگی به ابزار جدیدی برای ترمیم عملکرد تمام ژن‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی دست یافتند. در این دستاورد جدید تمام ژن‌های موجود در ژنوم انسان با بیش از 180 هزار جهش متمایز بررسی‌شده است. برای تهیه چنین مجموعه‌ای، از فناوری پیشرفته ویرایش ژن کریسپر ' CRISPR' و یک نوع جدید از سلول‌های بنیادی جنینی که به‌تازگی توسط همین گروه مطالعاتی مشتق شده، استفاده شده است.
این سلول بنیادی جدید فقط دارای یک کپی واحد از ژنوم فرد است و در عوض دو کپی از مادر و پدر دارد که ویرایش ژنتیکی را ساده‌تر کرده است، زیرا برای جهش ژنتیکی فقط به یک کپی از هر ژن نیاز است.
این اطلس جامع نشان می‌دهد فقط حدود 9 درصد از ژن‌های ژنوم انسان برای رشد و بقای سلول‌های بنیادی جنینی انسان ضروری هستند، درحالی‌که 5 درصد از آنان رشد این سلول‌ها را محدود می‌کنند.
امکان بررسی ژن‌های مسئول در تمام اختلالات ارثی در مراحل اولیه رشد نیز با استفاده از این اطلس قابل بررسی است. همچنین می‌توان نحوه تأثیر ژن‌های عامل سرطان را بر رشد سلول‌های بنیادی جنینی با استفاده از این نقشه بررسی کرد.
مطالعه در مورد بیماری‌های ژنتیکی، انواع سرطان و تولید داروهای جدید ازجمله مهم‌ترین کاربردهای این اطلس است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Cell Biology منتشرشده است.