ایسنا هفتم اردیبهشت از زادروز دو مخترع آمریکایی، ساموئل فاینلی بریس مورس"(Samuel Finley Breese Morse) نقاش آمریکایی و ابداع‌گر دستگاه کد مورس و "والاس هیوم کاروترز" مخترع نایولن نوشت.

"ساموئل فاینلی بریس مورس" محقق و فیزیکدان بزرگ آمریکایی، 27 آوریل 1791 در چارلزتاون، بوستون ایالت متحده آمریکا دیده به جهان گشود. پدرش کشیش بود و ساموئل با دیدن نقاشی‌های کلیسا با آرزوی نقاش شدن روزها را سپری می‌کرد. پس از تحصیلات مقدماتی در سال 1810 برای یادگیری نقاشی و مجسمه‌سازی به انگلستان سفر کرد.

 

 

وی پس از مطالعه هنر در اروپا به کارهای علمی روی آورد با پدیده برق و جریان الکتریکی آشنا شد و از آن پس تمام تلاش خود را معطوف آزمایش و پژوهش در باب آن ساخت. در 1832 سال موفق شد دستگاه تلگراف را بسازد اما تا سال 1839 تلاش نمود تا توانست آن را تکمیل کند. سپس با کمک خط و نقطه، علائمی را وضع نمود که معادل حروف الفبا بودند. این الفبا که شامل علامتی مانند نقطه خط بود و به وسیله جریان برق ثبت می‌شد، پایه انتقال پیام را مهیا ساخت و به نام مورس شهرت یافت.

در سال 1844، یک خط تلگراف به طول 64 کیلومتر احداث شد که بالتیمور را به واشنگتن ارتباط می داد. مورس دستگاه تلگراف را ساخت که در آن وقتی جریان الکتریکی وصل می شد، یک آهن ربای الکتریکی را به کار می انداخت و باعث می شد تا یک مداد بر روی یک نوار کاغذی متحرک، علائمی را ثبت کند. جریان به طور مداوم به وسیله یک کلید فشاری قطع و وصل می شد و اطلاعات به شکل پالس و نبود پالس (رمز) انتقال می‌یافت.

مورس در 2 آوریل 1872 در سن 81 سالگی در شهر نیویورک درگذشت.

 

زادروز مخترع "نایلون"

امروز ۷ اردیبهشت، مصادف با سالروز تولد"والاس هیوم کاروترز"، شیمیدان و مخترع آمریکایی است که به دلیل اختراع "نایلون " به شهرت رسید.
والاس هیوم کاروترز در تاریخ ۲۷ آوریل سال ۱۸۹۶ میلادی در شهر "بورلینگتون" آمریکا به دنیا آمد.

درسال ۱۹۲۶، به دانشگاه "هاروارد" رفت و در آنجا نیز به تدریس "شیمی آلی" مشغول شد.

وی در سال ۱۹۲۷ تصمیم گرفت از محیط دانشگاهی کناره گیری کند و به کار تحقیقاتی درشرکت" DuPont " مشغول شد. این محقق طی دوران زندگی خود مبتلا به افسرگی بود و در دورانی که در این شرکت کار می‌کرد، بیماری‌اش شدت گرفت . حتی چند بار در کلینیک بیماران روانی بستری شد.

نکته جالب این است که مهترین دستاوردهای علمی وی به دوره بیماری‌اش بازمی‌گردد .

والاس در نهایت در سال ۱۹۳۵، از "هگزامتیلن‌دی‌آمین" و "آدیپیک اسید"، تقریبا ۱۵ گرم " پلیمر" تولید کرد که "پلی‌آمید ۶-۶" یا "نایلون" تولید می‌کند.

این ماده یکی از موفق‌ترین اختراعات علمی با کاربردی تجاری محسوب می شود که دنیای فعلی را دگرگون کرده است. در جنگ جهانی دوم، به علت کمبود ابریشم، نایلون کاربرد بیشتری پیدا کرد و توانست جایگزین "پلیمر" شود.

سرانجام والاس نتوانست بر بیماری خود غلبه کند و در تاریخ ۲۹ آوریل سال ۱۹۳۷ میلادی در سن ۴۱ سالگی با خوردن سم آرسنیک، خودکشی کرد و به زندگی خود پایان داد.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =