۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۸

این روزها تاریخ قضایی کشورمان شاهد ورق حوردن برگ دیگری از چهره متلاطم کشوری دارد که به گواهی حقوقدانان کهنسال و خاطرات مکتوب در شیوه دادخواهی و دادگستری و عدالت‌جویی، برخوردار از سالم‌ترین نظام قضایی بود!

سعید مرتضوی که هر یک از جریانات سیاسی کشور از نگاه خود عملکرد او را نامگذاری می کنند و کارکرد وی را نقد می کنند اما آن چه که در جمیع نوشنجات مغفول مانده است این است که آیا سعید مرتضوی علت بود یا معلول؟

آیا از مرتضوی های دیگری هم پرده‌دری خواهد شذ یا تحت عنوان مصلحت و پس از ستم های فراوان و ایجاد هزینه های غیر قابل برگشت بر حیثیت و شرف کشورم ، مورد توجه قرارمی گیرند و همه به دنبال دزد می‌گردند و فریاد می‌زنند «کی بود کی بود من نبودم!»

مرتضوی‌ها خود در بدو امر آمده بودند که قاضی سالم و صالحی باشند اما قدرت و فساد پنهان شده در آن بلایی به سراو آورد که حیثیت بخشی از قضای کشورم را با خود فرو برد و دیگر حقوقدانان نسل من و آیندگان نمی توانیم با صلابت از سلامت محاکم و آراء اصداری دفاع کنیم که این خود خسارات عظیمی است که اگر آثار پنهان آن بیشتر هویدا شود ؛ ستم دیدگان سیل وار سنگ ها وموانع پیش روی خود را خرد می کنند و صفحاتی از زندگی این سرزمین را سیاه نشان خواهد داد. مگر اینکه حاکمیت:

الف:
مفاسد و انجرافات مرتضوی را محصور در فرد ایشان معرفی نکند بلکه روحیات و رفتار مرتضوی را جلوه ای از ناکارآمدی نظام به جساب آورد و در روش ها و سیاست ها تجدید نظر کند .

ب:
بدون کمترین اغماض مرتضوی های دیگری که هنوز دست به جنایات بزرگتر نزده اند ولی بالقوه استعداد و قدرت مرتضوی شدن رادارند را بی سروصدا از قدرت قضا حذف کند .

ج:
روحیه عجب و تکبر و زیاده خواهی و خود محوری از مدیران در تمامی سطوح زدوده شود .

د:
دانش و دانستن جایگزین نسبت های فامیلی و دوستی و ژن های خوب در انتصابات شود و کسی به دلیل داشتن ژن خوب نتواند در مقابل مردم و قانون سرکشی کند .

ه:
همه چی را می دانم و از آن مطلع هستم را از زبان مدیران در تماامی سطوح حذف کرده تا لازم باشد هرکسی لباس متناسب با قامت واقعی خویش را به تن کند که این رفتار مطابق مفهوم عدالت به شمارمی آید .

و:
در چهل سالگی جمهوری اسلامی تجدید نظر در ساحتار اقتصادی و اجتماعی و قضایی نه تنها عیب به شمار نمی رود بلکه موجب بالندگی نظام می شود . مشروط براینکه کاستی ها و ناهنجاری ها را بپذیریم و فرایندهای تصمیم گیری ذر کشور را پاسخگو کنیم تا بی اعتمادی مزمن را از فضای کشور دور سازیم قبل از اینکه اتفاق ناگواری را مشاهده کنیم . مردم چک سفید امضاء به مدیران در مراتب مختلف نداده اند در صورت ناامید شدن از اصلاح وضعیت ، خود ؛ بدین امر مبادرت می ورزند اما نتایجش و چهت گیریش معلوم نیست.

در حال نگارش یادداشت بودم که از طریق فضای مجازی تلگرام، جمله ای عمیق و هشدار دهنده‌ای از حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی را مطع شدم که نوشتارم را با کلام حکیمانه ایشان به پایان می‌برم: «اگر ملت قیام کند همه مارا به دریا خواهد ریخت!»

دکتر مرتضی بهشتی، جقوقدان و پژوهشگر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =