جوان نوشت: در سایت آمازون کتاب‌هایی شناسایی شده‌اند که هیچ‌گونه ارزش محتوایی ندارند و تا هزاران دلار نیز قیمت‌گذاری شده‌اند که احتمالاً بهانه‌ای برای پول‌شویی باشند. در یکی از این موارد مبلغ ۲۴ هزار دلار برای فروشنده‌ای جعلی و ناشناس واریز شده است.

كتاب‌هايي بي‌محتوا با نام يك نويسنده در سايت آمازون موجود است كه هزاران دلار را عايد فروشندگان جعلي كرده است. در يكي از اين موارد مبلغ 24 هزار دلار براي فروشنده‌اي جعلي و ناشناس واريز شده است.

در سايت آمازون بخشي با عنوان «فضاي خلاقه خود انتشاري» وجود دارد كه كاربر مي‌تواند به صورت مستقيم عناوين مختلف كتاب را كه حاوي هرگونه مطلبي باشد، مستقيماً فراهم کند و باعث مي‌شود كتاب‌هاي جعلي با مبلغ تعيين شده توسط فروشنده به فروش برسد.
براي عناوين قيمت بالا، نويسنده مي‌تواند تا 60 درصد براي كتاب‌هاي چاپي و 70 درصد براي كتاب‌هاي الكترونيكي حق امتياز دريافت كند. از آنجاكه خرده‌فروش اينترنتي نيازمند ارائه هويت ماليات‌دهنده معتبر از تمام ناشرانش است، يك نويسنده خوشنام را انتخاب كرده و با ارائه جعلي مشخصات وي و با بهره از شماره امنيتي اجتماعي او و تحت نامش يك كتاب را در فضاي سايت آمازون منتشر مي‌كند.

همين مورد براي «پاتريك ريمز» نويسنده شناخته شده حوزه تجاري ساكن امريكا زماني هويدا شد كه سايت آمازون برگه مالياتي براي او فرستاد مبني بر اينكه اين نويسنده در سال 2017 دهها هزار دلار از آمازون دريافت كرده است. «ريمز» كه طي سال 2017 تنها چند صد دلار از نوشتن كتاب‌هاي تجاري به دست آورده بود، وقتی نام خود را در سايت آمازون جست‌وجو كرد، متوجه شد به تعداد نيمي از كتب نوشته شده او كه به طور رسمي منتشر شده، همزمان در همان بخش «فضاي خلاقه» سايت آمازون منتشر و به فروش رسيده است. يكي از اين موارد با مبلغ 555 دلار با محتوايي كه توسط كامپيوتر خلق شده، تحت نام وي به فروش رسيده بود. «ريمز» محاسبه كرده بود كه از اين «كتاب مسخره» طي 11 هفته دهها نسخه در همين بخش سايت آمازون به مبلغ هر جلد 555 دلار به فروش رسيده كه گواه علني پولشويي در اين زمينه است.

«برايان كرِب» روزنامه‌نگار، اولين بار اين موضوع پولشويي در حوزه كتاب را افشا و منتشر كرد و پس از آن به‌سرعت بسياري از آن كتب كذايي با قيمت‌هاي چند صد دلاري از صفحه فروش آمازون حذف شدند اما هنوز بسياري از كتاب‌هاي مشكوك در سايت آمازون هستند از جمله: «بهانه‌اي ضعيف براي عنواني خوب: دروغ گفتم، اثر بونگو شامالاما دينگدونگ» كه به مبلغ 250 دلار به صورت كتاب چاپي كه متن كتاب سرشار از سطور تكراري است يا «روزي روزگاري پسربچه‌اي جوجه‌اي رو توي گاراژ دنبال مي‌كرد» يا كتابي با عنوان «وفور طغيان در زندگي جاودانه من»؛ كتابي تنها 24 صفحه‌اي كه با قيمت 2 هزار و 999 دلار به فروش مي‌رسد. 

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =