چهارشنبه 31 مرداد 1397
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 10:37:18 چاپ
تحصیل هزینه بالای پارکنیگ معابر عمومی با کدامین مجوز قانونی و حقوقی؟!

پرسش یک حقوقدان از پلیس راهور و شهرداری تهران

وبلاگ > زمانی درمزاری، محمدرضا - ضلع شمالی و جنوبی زیر پل بزرگراه کردستان در تقاطع ملاصدرا چند سالی است که تبدیل به سه پارکینگ عمومی شده است که با حضور چند جوان، مبادرت به ورود و خروج خودروهای مردم و شهروندان و دریافت هزینه بالایی از آنها بعنوان هزینه پارک خودرودها به صورت ساعتی و روزانه می گردد...! نه تابلویی، نه نشانی، نه هویتی در انتساب وتعلق آن پارکینگ ها به سازمان یا نهاد شهری و دولتی یا غیر دولتی مشهود نیست و مشخص نمی باشد، مبنای قانونی فعالیت آن جوانان و تبدیل فضای زیرینِ پل مزبور بعنوان پارکینگ های عمومی و شهری و تحصیل مستمر هزینه پارک خودرو چیست؟!

روز شنبه مورخ 8/2/1397 به هنگام مراجعه به میدان ونک جهت حضور در دادگاه، نسبت به پارک ماشین در پارکینگ زیر پل بزرگراه کردستان( ضلع شمالی مجتمع قضایی سابق شهید قدوسی) اقدام کرده و پس از گذشت کمتر از 5 ساعت ، با مراجعه بدان و در هنگام خروج از آن، شاهد محاسبه هزینه پارک بر اساس پارک کامل روزانه آن به مبلغ 150000 ریال، بنا به اظهار متصدی مربوطه مواجه شدم!
وقتی علت را جویا شده، متصدی پارکینگی که اساساً، معلوم نیست، وابسته به کدام نهاد دولتی یا سازمان خصوصی و مدیریت شهری است و مشخص نیست؛ مجاز به تخصیص و تبدیل فضای عمومی ذیل پل بزرگراه کردستان بعنوان شارع عام به پارکینگ عمومی بوده است؟ و یا دارای مجوز قانونی لازم می باشد، خطاب به اینجانب بعنوان یک وکیل دادگستری گفت : " مهندس...!!! چون بیش از 3 ساعت ماشین شما پارک شد، پس هزینه آن روزانه محاسبه می شود...؟!! " . به عرض وی رساندم؛ بر اساس چه مبنایی چنین می کنید؟! گفت؛ " وقتی از 3 ساعت گذشت، یعنی روزانه..! اصلاً از این به بعد، وقتی شما خواستید داخل پارکینک شوید اجازه ورود و پارک به شما نخواهم داد....؟!!! " بسیار جای تاسف و تامل فراوان دارد...!

صرفنظر از سکوت و انفعال تامل برانگیزِ حقوقدانان و وکلای دادگستری استفاده کننده از آن پارکینگ ها به علت مجاورت آن در محاکم قضایی مربوطه به مانند بسیاری از شهروندان نسبت به وضعیت یاد شده و عدم پیگیری مبنای قانونی فعالیت آن پارکینگ ها و دریافت وجوه بالای متعدد از مردم بابت ورود بدانها و نیز فقدانِ نظارت مناسب و موثر بر کارکرد آنها و عدم توجه به وضعیت حقوقی و قانونی آنها بعنوان کنشگران حقوقی و حرفه ای در زمینۀ حقوق شهروندی به مانند بسیاری دیگر از نواحی مشابه - بر این اساس، طرح چند سئوال اساسی ضروری است و ضرورت دارد ؛ شهردار تهران و شهردار منطقه 3 آن به مانند شورای اسلامی شهر تهران و پلیس راهور نسبت بدانها پاسخگو باشند :

1- پارکینگ های سه گانۀ مورد استفاده در ذیل پل بزرگراه کردستان متعلق به چه شخص حقیقی و حقوقی است؟ و مستند قانونی و حقوقی فعالیت آنها و تغییر کاربری محل مزبور و تبدیل آن به پارکینگ عمومی، بدون نصب هر گونه تابلو یا نمایاندن مجوز قانونی مربوطه چیست؟!

2- مبنای تبدیل فضای عمومی مزبور به پارکینگ اختصاصی و تخصیص و تحصیل وجوه متعدد روزانه و ساعت شمارِ بالا و مغایر و مازاد بر تعرفۀ هزینه پارکینگ های عمومی و شهری از مردم و شهروندان در محل چیست؟

3- وجوه بالای ماخوذه از مردم و شهروندان از سوی متصدیان حاضر و فعال در آن پارکینگ، مصروف چه سرفصل و موضوعی می گردد؟

4- مستند درآمد و هزینه کردِ وجوه حاصل از ورود و خروج خودروهای متعدد به پارکینگ های مزبور کدامست و مبنای نظارت قانونی و مستند بر عملکرد اجرایی و مالی کارکنان در آنها چیست؟

5- نقش و جایگاه شهرداری منطقه، مدیریت شهری تهران، پلیس راهور یا مراجع قضایی مجاور آن پارکینگ ها در ارتباط با تبدیل مکان های مزبور به پارکینگ عمومی و ایجاد ترافیک شدید و توامان در منطقه برای ورود و خروج خودروها در آنها که بعضاً با واکنش پلیس راهور به مانند وضعیت ترافیک زای روز مزبور نیز همراه بوده است، چه می باشد؟

6- مبنای دریافت هزینه بالای پارک خودروها در پارکینگ های مزبور( 50000 ریال ورودی، 10000 ریال به ازای هر ساعت توقف و 150000 ریال بعنوان هزینه پارک روزانه، ولو نسبت به پارک بیش از 3 ساعت و کمتر از یک روز کامل)، بنا به اظهار متصدی آن، برخلاف تعرفه استفاده از پارکینگ های عمومی چیست؟

7- صلاحیت قانونی متصدیان پارکینگ های مزبور و مسئولیت تامین امنیت خودروهای پارک شده در آنها چگونه احراز و تامین شده یا خواهد شد؟ و مستند آن کدامست؟!

8- مبنای حقوقی و قانونی شهر فروشی و اجاره عملی اماکن شهری و عمومی به مانند تراکم فروشی فزایندۀ شهری به اشخاص حقیقی و حقوقی چیست؟ و مستند قانونی آن کدامست...؟!!

9- با عنایت به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای معابر اصلی و فرعی سطح شهر تهران، مصوب 1396/10/17 - مبنای قانونی فعالیت و کارکرد پارکینک های مزبور ، به ترتیب مشروحه چه می باشد؟

10- نظر به تصویب مصوبات مربوطه به تعیین نرخ حق توقف پارکینگ های عمومی و نرخ عوارض پارک حاشیه ای در شهر تهران و تعیین نرخ ورودیه و حق توقف پارکینگ های عمومی در شهر تهران - دریافت آشکار و مشهود هزینه های بالای ماخوذه در پارکینگ های مزبور از شهروندان چگونه قابل توجیه و ارزیابی است؟ و مبنای قانونی آن چه می باشد؟ و نقش و مسئولیت سازمان تعزیزات حکومتی ،مدیریت شهری تهران و مراجع نظارتی، قضایی و قانونی در این باره چگونه قابل بررسی است؟


محمدرضا زمانی درمزاری(فرهنگ) وکیل پایه یک دادگستری

Email : zamani.i.legal.institute@gmail.com

3 دیدگاه
  • بی نام
    پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 12:01:27
    پاسخ
    2 0

    درود

  • بی نام
    پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 12:10:15
    پاسخ
    2 0

    مسئولین این پارکینگ ها خیلی هم بی ادب هستند

  • شهروند
    پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397 - 16:40:08
    پاسخ
    2 0

    ضمن سپاس از این حقوقدان و وکیل محترم و خبرآنلاین در توجه به تحولات حقوقی و زیست شهری در کلان شهر تهران، پاسخ شهرداری تهران و پلیس راهور نسبت به سئوالات اساسی مطروحه در این یادداشت چیست؟ ضروری است خبرآنلاین تا حصول به نتیجه کامل، در مقام تعقیب این موضوع با استفاده از ظرفیت های رسانه ای خویش برآید...

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700