پس از اعلام خبر واریز کمک هزینه 2 میلیون تومانی خرید لوازم خانگی به حساب 30 هزار خانواده کرمانشاهی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در توضیح این اتفاق گفت: قرار بود از محل کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه لوازم خانگی ضروری تهیه شود، اما به علت دشواری‌های تامین این لوازم برای هر خانواده با توجه به تفاوت نیازهای آنها در نهایت وجه نقدی به حساب خانوارها واریز خواهد شد.

دکتر علی‌اصغر پیوندی دراین‌باره به خبرآنلاین گفت: با توجه به در دسترس بودن بانک اطلاعاتی خانوارهای آسیب دیده زلزله کرمانشاه و شماره حساب سرپرست خانوار از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها، کمک هزینه خرید یخچال، کولر و فرش به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، بر این اساس هر خانوار با توجه به نیاز اساسی خود به هر یک از این لوازم نسبت به خرید اجناس اقدام خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه واریز هزینه خرید لوازم خانگی ضروری موجب جلب رضایت حداکثری خانوارهای آسیب‌دیده خواهد شد، عنوان کرد: ممکن است اساسا خانواده‌ای نیازی به هیچ یک از این لوازم نداشته باشد و اولویت نیاز آنها به هزینه چیز دیگری باشد و لذا ترجیح دهند تا این کمک هزینه را در محل دیگری خرج کنند.

او گفت: اینکه اقدام قبلی برای مشارکت شرکت های تولید کننده لوازم خانگی و خرید اجناس مذکور و توزیع در میان زلزله‌زدگان با مشکلاتی همراه بود، هزینه‌کرد مبلغ کمک‌های مردمی بدین شکل در یک سازمان تحت نظارت، نیازمند سپری‌کردن تشریفات قانونی از جمله برگزاری مناقصه و... بود که زمان زیادی را طلب می‌کرد و از سوی دیگر هیچ شرکتی به تنهایی توان تولید حدود 30 هزار قلم جنس را در مدت زمانی مناسب نداشت و مشارکت میان شرکت های متعدد نیز مشکلات دیگری را به همراه داشت.

پیوندی گفت: پس از تجمیع بانک های اطلاعاتی و ارزیابی‌‌های فراوان، نحوه هزینه کرد باقیمانده کمک های مردمی به جمعیت هلال احمر برای زلزله زدگان کرمانشاه، مورد بررسی و تصمیمات لازم در این خصوص گرفته شد، جمعیت هلال‌احمر بر اساس وظیفه ذاتی خود و برای رسیدگی به نیازهای فوری زلزله زدگان تاکنون بالغ بر 300 میلیارد تومان برای اسکان اضطراری، توزیع مواد غذایی، بهداشت و درمان اضطراری، پشتیبانی نیروهای امدادی و سایر موارد لازم از منابع داخلی خود هزینه کرده که هیچ کدام از محل مشارکت های مردمی نبوده است. این بدان معناست که برای نخستین بار ریالی از کمک های مردمی صرف وظایف ذاتی و امدادی هلال احمر نشده است.

او گفت: از همان ابتدای حادثه، سیل کمک های مردمی بصورت نقدی و غیرنقدی به سوی شعب جمعیت هلال احمر در سراسر کشور روانه و بالغ بر 70 هزار تن کالای نقدی جمع آوری شد که همگی به جز برخی کالاهایی که در شان مردم زلزله زده نبود، به تدریج و بر حسب نیاز به منطقه ارسال و توزیع شد. میزان کمک های نقدی به حساب مشارکت‌های مردمی جمعیت هلال احمر نیز تاکنون از مرز 63 میلیارد تومان گذشته که تقریبا حدود سه برابر میزان کمک های مردمی در زلزله بزرگ قبلی است.

پیوندی گفت: جمعیت هلال‌احمر از محل کمک‌های مردمی ابتدا به خانواده هایی که عزیزی از دست داده بودند به ازای هر فوتی مبلغ 5 میلیون تومان پرداخت کرد و خانواده هایی که در ایام بحرانی زلزله فرزندی نصیب شان شده بود نیز به همین مقدار هدیه دریافت کردند. پس از آن بخش هایی از کمک های مردمی با هدف رسیدگی به افراد ضایعه نخاعی و ارایه خدمات پیشرفته توانبخشی مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته او با تکمیل بانک های اطلاعاتی توسط بنیاد مسکن، پیش از عید نوروز حدود 30 هزار خانواده ای که خانه آنها به صورت کامل تخریب شده بود مبلغ 300 هزار تومان عیدی دریافت کردند. اکنون نیز پس از رایزنی های متعدد با مردم منطقه، مسئولان محلی، نمایندگان مجلس در استان کرمانشاه و همچنین مسئولان اجرایی آن استان تصمیم گرفته شد تا مبلغ 2 میلیون تومان به خانواده های مذکور (30 هزارخانواده) جهت خرید لوازم اصلی منزل مثل کولر و یخچال (با توجه به آغاز فصل گرما) و... تعلق گیرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    0 0
    پولي كه بنام زلزله زدگان توسط سلبريتي ها از مردم گرفته شده چرا پس نمي دند