سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه معتقد است با دیپلماسی عمومی می توانیم با وزیر خارجه جدید آمریکا مقابله کنیم.

زهره نوروزپور: مقامات آمریکایی می گویند جنگنده‌های اف۱۵ اسرائیلی عامل حمله اخیر به دو پایگاه نظامی در سوریه بوده‌اند. هفته گذشته بر اثر حمله به دو پایگاه نظامی در نزدیکی حما و حلب سوریه چندین نفر مستقر در این پایگاه‌ها کشته شدند. دلایل و تفاسیر زیادی پیرامون چرایی این عملیات از سوی ناظران می شود. خبرگزاری خبرآنلاین با حمیدرضا آصفی، سفیر پیشین ایران در امارات عربی متحده در این باره گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

آیا حملات رژیم صهیونیستی به سوریه پاسخی به نشست سه جانبه سه کشور ایران ترکیه و روسیه در مسکو بود؟
اصولا رژیم صهیونیستی درصدد ایجاد بحران در منطقه است. از هر فرصت و فضایی هم استفاده می کند. چون سوری ها دست بالاتر را در میدان عمل را دارند آنها در تلاش هستند که این ابتکار عمل را از سوریه بگیرند و توجه را به یک دشمن دیگر جلب کنند، با این هدف که یک فضای تنفس و تحرک را برای مخالفین و گروههای تروریستی از جمله داعش و امثال ان در سوریه فراهم کنند.

البته نشست وزرای خارجه سه کشور در روسیه هم می تواند از دیگر انگیزه ها باشد، به دلیل اینکه آمریکا در سوریه به عنوان یک کشور منفعل و حاشیه ای مطرح است و رسانه های غربی هم اذعان میکنند که ابتکار عمل در سوریه، توسط ایران، روسیه صورت می گیرد.
لذا این موشک پراکنی می تواند پیامی باشد مبنی بر اینکه اگر ما ایجابی نمی توانیم کمک کنیم، سلبی تخریب می کنیم و مشکل تراشی می کنیم. بنابراین بی ارتباط به نشست موفق اخیر در روسیه نیست.

سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه همزمان با این اتفاق را چگونه ارزیابی می کنید؟
پمپئو وزیر خارجه جدید امریکا هفته گذشته اولین سفر خودش را به منطقه انجام داد، عربستان، سرزمین اشغالی و اردن، به نظرم سفر وی به این مفهوم است که امریکا به متحدین خود توجه دارد و می خواهد به انها اطمینان لازم را بدهد که کنار انها خواهد بود، پمپئو قبل از اینکه کارش را شروع کند اعلام کرده بود که در اولین سفر خود به دیدن مسولان رژیم صهیونیستی می رود و ان جمله معروف را گفت که نتانیاهو همیشه در قلب من است و بهترین دوست اوست.

علاوه بر این اقای پمپئو در صدد این است که محور امریکا، اسرائیل و عرستان را فعال تر کند و با این سه کشور در منطقه بتواند کار کند.  به دلیل اینکه در هیچ زمانی امریکا تا این حد در منطقه منزوی نبوده است.  از یکی دو کشور مرتجع که بگذریم عملا کشورهای منطقه از آمریکا فاصله گرفته اند. ترکیه، پاکستان و کشورهای دیگر هم همین طور ... لذا برای تقویت محور امریکایی، سعودی و صهیونیستی است و در کنار آن تلاش می کند تشدید فشار به جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد.

به نظر شما این سفر و اظهارات پمپئو  ارتباطی به حمله موشکی اسرائیل به پایگاه T4 دارد؟
توجه کنید که موشک پراکنی رژیم صهیونیستی به سوریه، همزمان با این سفر بود، یعنی کاملا روشن است که امریکایی ها درصدد ایجاد نا امنی، بی ثباتی و آتش افروزی در منطقه و تشدید بحران هستند. به خاطر اینکه مسائلی مانند یمن و سوریه را سرپوش بگذراند و از این رهگذر بتوانند بیشتر از گذشته عربستان را سرکیسه کنند.

نشست فلسطینی ها همزمان با سفر پمپئو به اردن چگونه ارزیابی می کنید؟
همزمانی این مساله با نشست فلسطینی ها  به این معناست که امریکایی ها می خواهند مخالفت خودشان را با تحرکات فلسطینی ها برای احقاق خودشان نشان دهند.  همین طور هم پیمانی خودشان را با رژیم صهیونیستی ثابت کنند.  به خصوص اینکه گفتند در ماههای اینده موضوع انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس عملی خواهد شد.  لذا این سفر را می توان در طی ایجاد مشکل و فاصله انداختن بین گروههای مختلف فلسطینی و تحت تاثیر قرار دادن این گفتگو قرار داد.

پمپئو در عربستان در کنار همتای سعودی خود اهداف آمریکا علیه ایران را برشمرد و به سعودی اطمینان داد که در کنار آنهاست. به نظر شما رویکرد ایران و دیپلماسی سازنده کشورمان در قبال این دو وزیر به چه ترتیبی باشد که بهترین منفعت را از این بازی کسب کنیم؟
امریکایی ها در صدد این هستند که با این پیوندها ایران را به امتیاز دهی وادار کنند. چه در برجام چه موضوعات دیگر، کما اینکه اقای مکرون هم در گفتگوهایش به آن اشاره کرده بود. البته الان برای امریکایی ها موقعیت مناسبی است که از این ولیعهد بی سواد و ناپخته سعودی استفاده کنند و حداکثر بهره بردای مالی را به عمل بیاورد. لذا در این مقطع دوکار باید بکنیم اول اینکه با شرکا و دوستانمان افشاگری روشنگرانه کنیم، از دیپلماسی عمومی حداکثر امکان و ظرفیت استفاده کنیم. در کنار ان مواضع قاطع، محکم و غیرقابل سازش را چه در گفتگو ها چه در تریبون های علنی بیان کنیم. امریکایی ها اگر احساس کنند که فشار های آنها جواب می دهد، این وضعیت را با اقدامات بیشتر تشدید می کنند.

در حالی که اگر متوجه بشوند که این فشار و تهدید ها نتیجه ای جز به خطر افتادن منافع انها ندارد در رویکرد خودشان تجدید نظر میکنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    5 7
    ببخشید دیپلماسی افشاگرانه یعنی چی و ما با اتکا به کدام قدرت می خواهیم امریکا و سایر کشورهای منطقه را وادار به تسلیم کنیم به جای اینکارها باید عملا این احساس امنیت را به کشورهای منطقه بدهیم که از جانب ما خطری تهدیدشان نمی کند
    • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      0 0
      ای کاش اینقدر قدرت و اقتدار داشتیم که وابسته هیچ کشوری نبودیم الان که به چین و روسیه وابسته ایم برجام پاره بشه این وابستگی بیشتر و ناز و اشوه این کشور ها هم بیشتر خواهد شد
    • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      4 7
      بجای باج دادن به پوتین و چین به خود غرب امتیاز بدهیم
  • رضا A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 0
    اشتباه آقای آصفی در چند مورد قابل ذکر است: افشاگری روشنگرانه در سطح سیاسی و تریبونهای بین المللی قطعا کمک کننده ولی کافی نیست. در عین آگاهی، هماهنگی و تبادل اطلاعات با متحدان نزدیک ایران لازم است ایران برای طرفهای درگیر بنابر میزان و روش ترسیم و تعیین شده، این نکته را برای طرفهای درگیر روشن کند که ایران به استراتژی ها و برنامه های طرفهای درگیر واقف است. اعلام شناخت برنامه های دشمن و رصد آن ، هزینه های غیر لازم برای طرفهای درگیر را کاهش میدهد. از طرف دیگر استفاده از مصاحبه ها با شبکه های بزرگ خبری برای اطلاع رسانی و افشا گری در خصوص سیاستهای دولتهای متخاصم در ایجاد فشار از طریق افکار عمومی تاثیرگذار است. متاسفانه یک اشتباه فاحش استراتژیک در قریب به اغلب سیاسیون ایران دیده میشود.
  • رضا A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 0
    امتیاز خواهی آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در مقابل ایران یک امر ناشناخته نیست. این امر در خصوص سایر کشورهای طرف ایران صادق و از اصول جدانشدنی سیاست و روابط بین المللی است. با کمال تاسف حتی در بالاترین رده های وزارت امور خارجه در برخی موارد پاسخ ها ناکافی یا نامربوط بوده و نشان از عدم دریافت سیگنال از طرف مقابل بوده است. ترامپ خواسته های بالا از ایران دارد. پاسخ استراتژیک مستحکم باید متناسب و حداکثری باشد حتی اگر فرض این است که طرف مقابل احتمالا حاضر به انجام آن به صورت کامل و یا بخشی از آن نیست. پاسخ ناکامل ایران تاکنون حفظ برجام بوده در حالی که طرف مقابل به دنبال قرارداد جدید با شرایط جدید است. با طرق مختلف محاسباتی قابل اثبات است که استراتژی ایران نا مستحکم و از نظر محاسباتی نامناسب است
  • رضا A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 0
    درخواستهای ترامپ لازم است با انتظارات حداکثری ایران پاسخ داده شود. تاکنون واکنش ایران با پاسخ میانی و یا متمایل به پاسخ حداقل بوده است. اگر فرض کنیم برای طرف مقابل ماندن در برجام معادل یا میل به صفر میکند، اکتفای فقط به برجام استراتژی بهینه نیست. اینکه ترامپ به درخواستهای حداکثری ایران چه واکنشی نشان دهد مسئله ثانوی است. متاسفانه تاکنون انتظارات حداکثری ایران از هیچ مقام رسمی ایران در واکنش به خواسته های ترامپ اعلام نشده است. با توجه به زمان باقی مانده برای تمدید یا خروج از برجام بررسی نکات زیر میتواند برای بهبود موقعیت ایران تاثیر گذار باشد: 1 شعار مرگ بر آمریکا از تریبونهای رسمی ایران میتواند در صورت احراز شرایطی مورد بررسی قرار گیرد.
  • رضا A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 0
    2 در صورت احراز شرایط مورد نظر، ایران حاضر است در ضمن حفظ برجام در خصوص مواردی، بدون دخالت، بدون حضور و بدون تامیین نظر کشور ثالثی در خصوص موارد تعریف شده ای فقط با آمریکا تبادل نظر کند.قابل ذکر است که توجه به کلمات و عبارات با توجه به شرایط حساس بسیار اهمیت دارد. به همین جهت هوشمندانه است از عبارت تبادل نظر و نه از عبارت مذاکره استفاده کرد. 3 درخواستهای اولیه میتوانند بر اساس تصمیم مقامات عالی کشور شامل این موارد باشند: خارج کردن نام ایران از لیست کشورهای حامی تروریسم، لغو و نه تعلیق کلیه تحریمهای علیه ایران از جمله تحریمها علیه اشخاص و شرکتها، تحریمهای حقوق بشری، تحریمهای اعمال شده از 1995 و غیره و تامین سریع فاینانس اولین هواپیماهای بویینگ، دسترسی ایران به سیستم مالی و بانکی آمریکا
  • رضا A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 0
    ابلاغ رسمی ترامپ به دولتش برای پایان دادن به کلیه فعالیتهای آمریکا برای تغییر حکومت ایران، تعطیلی و پایان دادن به کلیه مراکز و اتاقهای فکر با فعالیت برای براندازی حکومت ایران، پایان فعالیت بخش های رادیو آمریکا مربوط به براندازی حکومت ایران و عدم حضور مجریان مربوطه، قطع حمایت مالی از کلیه رسانه های برانداز و اصولا مواردی که مسایل فی مابین و نه منطقه را در بر میگیرند 4 با توجه به فراافکنی های ترامپ در خصوص تسلیحات و برنامه های منطقه ای ایران، در صورت صلاحدید کشور میتواند موارد خواسته شده ترامپ را در فرم و ساختار مناسب و سازگار با سیاستهای کلان کشور پاسخ دهد.5 ایران میتواند در راستای عقد یک قرار داد امنیتی با آمریکا اذعان کند که کابرد موشکها فقط دفاعی، و در صورت تهدید تمامیت ارضی کشور است.
  • رضا A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 0
    6 ایران تمام حمایت خود را برای پیشنهاد صلح و راه حل 4 بندی دکتر ظریف به کار میگیرد. 7 نیروهای مورد حمایت ایرانی در سوریه برای دفاع از تمامیت سوریه، به دعوت آن کشور و بر اساس چارت سازمان ملل و قوانین حقوق بین الملل عمل میکنند. 8 در راستای قرارداد امنیتی فقط دوجانبه با آمریکا ایران میتواند متعهد شود که به استفاده صرفا صلح آمیز از تکنولوژی اتمی پایبند بوده و همانند دیگر اعضای سازمان انرژی اتمی در طول و بعد از برجام، بر اساس قوانین و نظام بازرسی سازمان انرژی اتمی و قوانین بین المللی که برای تمام اعضا یکسان هستند، رفتار خواهد کرد. در این خصوص و با توجه به فروش سالانه بیش از 100 میلیارد دلار اسلحه در منطقه، خواسته ایران برای لغو تمام تحریمها از جمله تحریمهای تسلیحاتی است
  • رضا A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 0
    در نظر اول اعلام انتظارات حداکثری ایران با توجه به شرایط روز و سوابق و تجربیات گذشته ممکن است کمی غریب به نظر آید. اما از نظر محاسباتی و تجربی، بهبود بهینه موقعیت ایران در فضای منازعه و در مقابل طرف مقابل، فقط با انتظارات حداکثری قابل حصول است. به منظور اینکه خواسته های آمریکا و از طرفی انتظارات ایران از چهارچوب امکان پذیری و جدیت سیاسی خارج نشوند، تصریح این نکته لازم است که مسایل فلسطین و اسراییل در چهار چوب این تبادل نظرها نگنجیده و اصولا یک مسئله بین المللی بوده که باید با طرفهای درگیر حل و فصل شود و نه با ایران. در خصوص یمن نیز مسایل باید از طریق تصمیم خود مردم یمن در تعیین سرنوشت خود به سرانجام برسد.
  • رضا A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 0
    شاید بعد از دریافت انتظارات حداکثری ایران، ترامپ به این نتیجه برسد که وی قادر به ارائه جایگزینی بهتر برای برجام نیست. نهایتا روشن کردن این نکته برای طرف مقابل ضروری است که هر گونه تبادل نظر در خصوص هر مسئله ای بین طرفین فقط در یک فضای با احترام متقابل قابل تصور است. خروج ترامپ از برجام که احتمالا به فعال شدن مجدد تحریمها منجر میشود، از طرف ایران به عنوان یک عمل خصمانه تلقی شده که علاوه بر ایجاد بن بست در هر تبادل نظری، با اقدامات متناسب و متقابل ایران بر علیه آمریکا روبرو خواهد شد.