۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

صبح امروز قائم‌مقام آیت‎الله مصباح‌یزدی فرمودند که رئیس جمهور حق مخالفت با فیلترینگ تلگرام را ندارد. این تنها واکنش به پیام اینستاگرامی روحانی که با هشتگ‎های محرمانه_نداریم، حکم_سفارشی، جریان_آزاد_اطلاعات و حق_انتخاب، ترند شد، نبود. فضای مجازی از اینستاگرام گرفته تا توئیتر، سرشار از واکنش‌ها به این سخنان روحانی است که گفته بود «اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند».

برخی از این گفته‎های روحانی به وجد آمده و امیدوارانه او را برای اجرای وعده‎ها و برنامه‎هایش تشویق می‎کنند، برخی ناامیدانه بار دیگر او را به استعفا توصیه کرده‌اند که "نمی‎گذارند و نمی‎توانی و ...."، برخی هم طلبکارانه برای روحانی خط و نشان کشیده‌اند که "چرا باز هم گله می‎کنی، برو اقدام عملی کن، چنین کن و چنان کن...."

فارغ از تفاوت زاویه نگاه هر یک از این سه منظر و آنچه که آقای قائم‌مقام آیت‎الله مصباح فرمودند، وجه مشترک همه آنها یکی است و آن اینکه به زعم گویندگان رئیس‌جمهور بی‌اختیار است! برای همین هر کسی برای او تعیین تکلیف می‎کند و به خودش اجازه می‎دهد که برای بالاترین مقام اجرایی کشور، مجری قانون اساسی و رئیس قوه مجریه، خط‌‌ونشان بکشد و چهارچوب تعیین کند و قس علی‎هذا... ناخودآگاه به یاد لایحه تبیین اختیارات و وظایف ریاست جمهوری افتادم که حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی سلف حجت‎الاسلام حسن روحانی آن را به مجلس ششم ارائه داد تا خودش را از این همه مداخله در امور اجرایی کشور برهاند. خاتمی در مواجهه با این مداخلات، ناگزیر شد که بگوید در جایگاه «رئیس جمهور»، یک تدارکاتچی بوده! این در حالی بود که نه رئیس جمهور قبل از او و نه رئیس جمهور بعد از او چنین حسی نداشتند. مرحوم آیت‎الله هاشمی‎رفسنجانی، ذاتا مرد قدرتمندی بود و این اقتدار را خود به هر نهادی که می‎رفت منتقل می‎کرد، خواه رئیس مجلس باشد یا رئیس جمهور. حتی وقتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد، این نهاد را به یکی از قدرتمندترین ارگان‎های نظام بدل کرد که تصمیماتش اثرگذار بود. محمود احمدی‎نژاد هم خودش را معطل تدوین طرح برای تعیین دامنه اختیاراتش و مهر تایید شورای نگهبان نکرد، او با این قرائت از قانون اساسی که اختیارات رئیس جمهور فراتر از ریاست قوه مجریه است، «معاونت اجرای قانون اساسی» را تشکیل داد و حتی وقتی برای انتخاب معاون اولش با مخالفت‎هایی خارج از دولت روبرو شد، 11 روز خانه نشین شد تا در تاریخ بماند که در برابر تعرض به اختیاراتش چه کرده است.

این روزها هم انتقادات و توصیه‎ها به روحانی مرزهای مداخله را درنوردیده و علنا برخی با این تصور که رئیس جمهور، مخلوع الید است، برای او تعیین تکلیف می‎کنند. این بار حسن روحانی در معرض این آزمون است که نشان دهد، در پافشاری بر اختیاراتش شبیه کدام یک از روسای جمهور گذشته است؟ هاشمی، خاتمی یا احمدی‎نژاد؟ یا مردی است شبیه به خودش و سبک و سیاقی منحصر به فرد را به منصه ظهور درخواهد آورد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    12 78
    جالبه که فقط روسای جمهور اصلاح طلب چنین نظری دارند.
    • بدون نام ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      3 0
      احمدي نژاد هم كه گله مي كرد الانم كه گله هاش بيشتر شده
    • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
      0 0
      آخه باید ببینی نظر چه کسی به اصلاح طلب ها نزدیک نیست ؟؟؟ و به نظر امثال احمدی نژادها نزدیکتر است
  • بی نام BG ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    47 6
    خوب شما هم که برایش تعیین تکلیف کرده‌اید
    • بی نام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      0 0
      اگه همسایه تون توی زندگیتون مداخله کنه و براتون تعیین تکلیف کنه میگید چشم؟
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    83 6
    یکبار و برای همیشه پاید پای مداخله گران را از ته ببریم. غیرقابل تحمل شده اند.
  • بی نام GB ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    3 0
    همه میدانند که قدرت اصلی دست رئیس جمهور نیست و رای مردم هم هیچ اثری ندارد. ولی این حداقل انتظار وجود دارد که بر سر دلواپسان فریاد بکشد و سنگ اندازان را رسوا کند. این بنده خدا حتی حاضر نیست از مقصران اصلی این وضعیت انتقاد کند. تا بحال شنیده اید حتی یک جمله در محکومیت اقدامات امام جمعه مشهد گفته باشد؟
  • مهران A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    3 0
    با عرض سلام احتراما به عرض می رساند ۱۱ روز خانه نشینی آقای احمدی نژاد نه به خاطر معاون اول پیشنهادی بلکه به خاطر عزل وزیر محترم اطلاعات وقت جناب آقای حیدر مصلحی و عدم پذیرش آن از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.
  • حمید A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    0 0
    ...وقس علی هذا ، مخلوع الید ، منصه ظهور...
  • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    بر اساس قانون اساسی نقش بیش‌تری ندارد.