استقبال از کسب‌و‌کارهای اینترنتی در گیلان/ ضرورت تقویت همگرایی بین استارت‌آپی در استان

گیل نگاه نوشت: جمعی از فعالان دانشجویی حوزه فناوری اطلاعات در گیلان در دیدار با مهندس فرزاد توکلی به بیان دیدگاه ها و دغدغه های خود پرداختند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در این نشست با اشاره به برگزاری جلسه گذشته با جوانان و دانشجویان در استانداری گیلان گفت: بدنبال آن هستیم تا از طریق شما به جامعه هدف و جوانانی که در حوزه ict مشغول به فعالیت هستند، این نشست ها را برگزار کنیم تا حوزه اشتغال این بخش بیشتر از گذشته فعال شود.

مهندس توکلی عنصر زمان را مهم ترین عامل در موفقیت استارت آپ ها برشمرد و گفت: انجام زمان بندی مناسب برای اینکه یک ایده را تبدیل به محصول کنید در بازار از سایر مسائل مهم تر است و نگرانی و تلاش ما این است تا افرادی که به این حوزه ورود می کنند موجب به آسیب به خود یا سایر کسب و کارها نشوند.

وی در پاسخ به یکی از حاضران در این نشست درباره خلاء های حمایت مالی و اسپانسرها برای سرمایه گذاری در استارت آپ های گیلان گفت: در تدارک هستیم تا نشستی مستقیم با حضور سرمایه گذاران و مدیران شرکت های علاقه مند به حمایت از کسب و کار های نوپا و مدیران استارت آپ های گیلان برگزار نماییم تا با همگرایی بوجود آمده مسائل مالی و استعدادهای موجود، بتوان مسیر رشد این کسب و کارها را تسهیل کرد.

مدیرکل ICT گیلان نبود زبان مشترک بین افراد فنی و سرمایه گذارها را از مشکلات حوزه استارت آپ برشمرد و افزود: برای توسعه کسب و کارهای نوپا در گیلان باید فضای رقابتی را برای شرکت های موجود در استان داغ کنیم به نوعی که بخش خصوصی با نگاه بر بازار امروز جامعه، ضرورت استفاده از بستر تکنولوژی را در خود احساس کند تا شاهد رشد این حوزه باشیم.

توکلی همچنین تمرکز بر جذب سرمایه گذار از طریق پتاسنیل های صنعتی گیلان را از موارد قابل توجه در این حوزه برشمرد.

وی با اشاره به استقبال از کسب و کارهای اینترنتی و شناسایی پتانسیل های استارت آپ در گیلان اظهار کرد: استفاده از بستر رسانه های استان از مواردی است که بسیار حائز اهمیت بوده تا با ارسال یک فراخوان و استفاده از ظرفیت رسانه، استعدادها و توانمندی های مختلف استان گیلان در زمینه کسب و کارهای نوپا را شناسایی کرده و در تکامل ایده، آنان را یاری کنیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان افزود: در شرایط کنونی استان مشکل ایده نداریم بلکه پاشنه آشیل مسئله اجراست. بعنوان مثال ایده های کنونی مثل، تاکسی، غذا، گل و امثال این چیزهاست و تمام دنیا کارشان خلق ایده نیست بلکه باید با توجه به شرایط مکانی و زمانی ایده ها را در منطقه خود بومی سازی کرد.

توکلی با تاکید بر تقویت همگرایی میان استارت آپ های گیلان گفت: متاسفانه یک معضل بدی که در فضای استان وجود دارد این است که استارت آپ ها بدنبال تعامل کاری برای هدف مشترک نیستند. مثلا استارت آپی که در حوزه غذا فعال است نمی آید با استارت آپی که فعالیت پیک موتوری انجام میدهد همکاری کند که مبادا بعدا شیوه کار او را بدزدند و کسب و کار او با چالش مواجه شود و این فرار از کار تیمی باعث می شود تا امورات داخلی آن ها به سختی پیش رود.

وی در ادامه ضمن تشریح اهداف و برنامه های وزارت برای حمایت از کسب و کارهای نوپا، حضور فعال دانشجویان در شناخت ظرفیت های حوزه ICT و خلق ایده های نو را زمینه ساز تحولی شگرف در حوزه اشتغال برشمرد.

مدیرکل ICT گیلان در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر عدم وجود مشاوره های کسب و کار و بازاریابی برای استارت آپ ها گفت : خوشبختانه از سوی دولت در ماه جاری مرکز مشاوره کسب و کارهای نوپای گیلان را در ساختمان پارک علم و فناوری استان راه اندازی می کنیم که در آنجا به صورت رایگان با برگزاری کارگاه و دوره به جوانان، استارت آپ ها و کسانی که علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند توسط افراد متخصص، مشاوره حقوقی و فنی داده می شود.

وی جذب سرمایه، کاهش هزینه برای کسب و کارهای نوپا، تمرکز زدایی و تعمیم فعالیت ها در سطوح شهرستانها و اطلاع رسانی جامع از فرصت های ICT را مهم برشمرد و خاطر نشان کرد: با بهره برداری از مرکز توانمندسازی و تسهیل گری، امکان سازماندهی و رفع نیازهای اساسی و اولیه کسب و کارهای نوپا تا حدودی مرتفع می شود و خواستار حضور موثر دانشجویان برای استفاده از این ظرفیت که به اهتمام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات میسر شده است، هستیم.

توکلی در پایان با اشاره به آمادگی وزارتخانه برای راه اندازی صندوق هایVC درگیلان گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این آمادگی را دارد تا متقاضیان در حوزه صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر ورود کنند و این شرایط نیز موجود است تا هر مجموعه ای با هر مقدار آورده که در صندوق VC سرمایه گذاری کند، وزارتخانه نیز به همان مقدار سرمایه گذاری خواهد کرد که امیدواریم همانطور که در تهران و سایر نقاط این صندوق ها فعال شدند در گیلان نیز شاهد فعالیت صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر باشیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =