استاندار لرستان گفت: حمایت از سمن‌ها یکی از آثار اجتماعی کردن سلامت است.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، سید موسی خادمی در همایش مجمع سلامت استان با بیان اینکه با همت دکتر ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، اجتماعی شدن سلامت به بدنه جامعه تزریق و این مهم در سطح جامعه نهادینه شده است، اظهار کرد: در بحث سلامت باید وظیفه دولت‌ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه نظریه‌های متعددی در بحث سلامت وجود دارد، افزود: نظریه دولت‌های سرمایه‌داری معتقد است که سلامت و خدمات آن باید مانند هر کالایی در بازار عرضه شود و بر اساس این نظریه همه چیز تابع عرضه و تقاضاست و دولت‌ها خیلی دخالت ندارند.

خادمی بیان کرد: بر اساس نظریه دولت‌های سوسیالیستی دولت موظف است متصدی ارائه خدمات به‌صورت رایگان به مردم است.

استاندار لرستان بیان کرد: آنچه در قانون اساسی ایران وجود دارد نشأت گرفته از مکتب اسلام است و به نظریه دوم با در نظر گرفتن ملاحظاتی نزدیک است.

وی با بیان اینکه بر اساس اصل 29 قانون اساسی تأمین نظام سلامت جزو وظایف دولت‌هاست، افزود: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی، بهداشت همگانی برای همه در هر زمان و هر مکان است و باید فضایی فراهم کنیم تا هر انسانی در هر لحظه از زمان و مکان به حداقل نیازهای بهداشتی درمانی خود دسترسی داشته باشد.

خادمی گفت: این موضوعات در احکام دینی، قانون اساسی و بیانات مقام معظم رهبری به‌طور ظریفی بیان شده است و بیماران نباید نگران هزینه‌های مادی و اقتصادی علاوه بر رنج بیماری باشند.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه دولت‌ها باید هزینه‌هایی را به‌طور کامل تأمین و تمام مدیریت را بر عهده بگیرد، یادآور شد: البته این موضوع در مقام عمل به انجام نرسیده است.

وی گفت: دولت متولی کار است و باید برای امر سلامت نهادسازی و نظام‌سازی کنند به‌گونه‌ای که محقق شود.
خادمی اضافه کرد: در بحث سلامت پدیده بخشی‌نگری نگران‌کننده است و برخی‌ها می‌گویند به ما ربطی ندارد که سلامت چیست؟ هر کسی توضیحی می‌دهد که این نگاه باعث شده همکاری‌های بین بخشی کم‌رنگ شود و عدم وجود نگاه سیستمی سبب شده به نتیجه نرسیم و حل مشکلات سلامت نیازمند حضور همگان است.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه در حوزه سلامت دولت تدبیر و امید کارهای بزرگی نظیر طرح تحول نظام سلامت انجام داده است، گفت: این کار سبب کم شدن هزینه‌ها از جیب مردم شده است هر چند دولت نمی‌تواند به‌تنهایی کاری کند و باید از ظرفیت خیرین استفاده شود تا مال فناپذیر را به مال باقی و فناناپذیر تبدیل کنند.

وی اضافه کرد: خیرین و سمن‌ها خیلی خوب به کمک دولت آمدند و باید سمن‌ها تقویت، گسترش یابند چراکه این مهم یکی از آثار اجتماعی کردن سلامت است.

خادمی تأکید کرد: باید علاوه بر مردم دستگاه‌های اجرایی در راستای حمایت از سلامت به کمک دولت بیایند.
استاندار با اشاره به اینکه بین فقر و بیماری و درآمد و سلامت رابطه مستقیم وجود دارد، بیان کرد: باید خیرین به کمک سلامت استان بیایند چراکه درآمد سالانه مردم در استان کم و فقر بیشتر است.

وی با بیان اینکه دستگاه‎های مسئول در بحث سلامت نظیر جهاد کشاورزی، استاندارد، و... در این راستا ورود جدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید به مبحث سلامت سیستمی نگاه شود تا به آن استراتژی مدنظر رهبری نزدیک شویم، همه بخش‌های دولت خود را متولی امر سلامت بدانند و دانشگاه علوم پزشکی استان را تنها نگذارند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =