یکشنبه 1 مهر 1397
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 12:19:11 چاپ

کاهش روند پیری با غذا نخوردن به مدت ۲۴ ساعت

دانش > پزشکی - ایسنا به نقل از گیزمگ نوشت: محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) با آزمایش روی موش‌ها دریافتند که توانایی بازسازی سلول‌های بنیادی روده در موش‌هایی که در طول روز چیزی نخورده‌اند در مقایسه با دیگر موش‌ها، دو برابر است.

این پژوهش بر روی آثار مفید غذا نخوردن 24 ساعته در سلول‌های بنیادی روده و افزایش توانایی آنها متمرکز بوده و آثار گوارشی آن را بررسی نکرده است.

یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که روزه گرفتن دارای مزایای سلامتی بسیاری است و به نظر می‌رسد که روند پیری را کاهش می‌دهد.

در حال حاضر، محققان MIT دریافته‌اند که یک شبانه‌روز چیزی نخوردن، برای بهبود بازسازی سلول‌های بنیادی روده انسان، که به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد، کافی است.

طبق آخرین تحقیق محققان MIT، اثر تغییر متابولیک شناسایی شده، در آینده می‌تواند توسط یک دارو شبیه‌سازی شود.

سلول‌های بنیادی در تمام قسمت‌های بدن وجود دارند و سلول‌های بنیادی روده مسئول رشد سلول‌های جدید در اندام هستند. آنها روکش روده را که هر چند روز یک بار از بین رفته و جایگزین می‌شود، حفظ می‌کنند و از عفونت جلوگیری می‌کنند و آسیب وارده را به بافت التیام می‌دهند.

اما به طور معمول، هرچه سن بالاتر می‌رود، توانایی و تاثیر این سلول‌های بنیادی، کم و کمتر می‌شود.

تحقیقات گذشته نشان داده است که محدودیت کالری یا روزه‌داری مستمر تاثیر عمیقی بر سلامتی و طول عمر دارد.

این اثرات در موش‌ها، میمون‌ها و سایر حیوانات مشاهده شده است و اگرچه مطالعات روی انسان به طور کامل صورت نگرفته است، به نظر می‌رسد که ما نیز می‌توانیم از این رژیم غذایی و اثرات مفید آن بهره‌مند شویم.

تیم MIT بر همین اساس اثرات روزه‌داری روی سلول‌های بنیادی روده را بررسی کرد.

"عمر ییلماز"، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: سلول‌های بنیادی روده، کارگرهای زحمتکش روده هستند که باعث افزایش بیشتر سلول‌های بنیادی و انواع مختلف سلول‌های متمایز روده می‌شود.

وی افزود: عملکرد سلول‌های بنیادی روده با گذر عمر به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد که باعث کاهش توانایی روده در بازسازی و نگهداری خود می‌شود. در این تحقیق، ما بر این موضوع تمرکز کردیم که چگونه روزه 24 ساعته، عملکرد سلول‌های بنیادی روده جوان و قدیمی را افزایش می‌دهد.

برای آزمایش این موضوع، محققان روی گروهی از موش‌های جوان و سالخورده که نیمی از آنها به مدت یک روز چیزی نخورده بودند، مطالعه کردند.

سپس نمونه‌هایی از سلول‌های بنیادی روده این حیوانات برداشتند و آنها را در ظرف کشت، رشد دادند. جایی که آنها به ارگانوئید(organoid) یا "مینی روده" رشد کردند.

محققان دریافتند که سلول‌های بنیادی روده موش‌هایی که چیزی نخورده بودند، رشد بیشتری دارد. تا آنجا که سلول‌های بنیادی آنها در مقایسه با گروه شاهد که به اندازه معمول غذا خورده بودند، توانایی دو برابری در بازسازی داشتند.

مزایای غذا نخوردن به مدت 24 ساعت، در هر دو گروه موش‌های جوان و پیر مشاهده شد.

"ماریا میهایلووا" از محققان این مطالعه می‌گوید: بسیار واضح بود که روزه‌داری تاثیر بسیار زیادی بر روی توانایی کپسول‌های روده برای تشکیل ارگانوئیدهای بیشتر که سلول بنیادی محور است، دارد. این چیزی بود که ما هم در موش‌های جوان و هم در موش‌های سالخورده دیدیم و ما واقعا کنجکاو شده‌ایم که بدانیم سازوکار مولکولی این فرآیند چیست؟

محققان به منظور مطالعه دقیق علل بیولوژیکی فواید سلامتی روزه‌داری، RNA پیام‌رسان را در موش‌های ناشتا مرتب کردند و مشخص شد که ناشتا بودن و ناشتا ماندن به مدت طولانی، موجب یک تغییر یا سوئیچ متابولیک می‌شود که به حیوانات اجازه می‌دهد به جای کربوهیدرات معمول، اسیدهای چرب را بسوزانند.

عوامل رونویسی که "PPAR" نامیده می‌شوند، نقش کلیدی دارند و تیم تحقیقاتی متوجه شد که مسدود کردن این مسیر متابولیک، منافع روزه را از بین می‌برد.

پس از شناسایی این مسیر، محققان همچنین توانستند آن را تغییر دهند و تاثیرات مثبت آن را شبیه‌سازی کنند. این کار به طور بالقوه می‌تواند منجر به توسعه و ساخت داروها و درمان‌هایی شود که ضمن سوزاندن چربی‌ها، بدون نیاز به چیزی نخوردن، موجب طول عمر بیشتر شوند.

این تحقیق در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 12:36:54

دوباره رمضون نزدیک شد و دانشمندها دست به کار شدن

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 14:52:33

خیلی باحا بود

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 15:03:07

همگی هم آمریکایی و آلمانی

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 15:10:28

متاسفانه خیلی از ایرانی ها هنگام افطار کرم کاراملو با باقالی پلو ترکیب میکنن که منجر به تسریع آترواسکلروز و بسته شدن عروق کرونر میشه 🍮🍮🍛

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 15:42:56

همیشه ادم اون چیزی که مخالف عقایدش باشه رو قبول نمیکنه شما هم خب اعتقاد نداری روزه نگیر چی کار داری به ی مقاله انگ نادرستی میزنی

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 18:11:43

اصل مقاله اینجاست و برای 6 روز پیش هستش زود قضاوت نکنید http://news.mit.edu/2018/fasting-boosts-stem-cells-regenerative-capacity-0503

• حامد
      چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 18:52:28

لایک فراوان. نمیدونم این خزعبلات رو از کجا درمیارن

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 00:36:39

اينترميتنت فستينگ و كلا كالري رستريكشن باعث افزايش عمر ميشه و يك چيز كاملا ثابت شده و علمي است كه البته فهمش براي .... و بي مغز توييتري خيلي سخته چون ابزار فهميدن رو ندارند

• علی
      پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 01:59:44

متاسفانه عده ایی حتی حاضر نیستن لینک و منبع رو ببینن سریع میگن دروغه

• حسینی
    چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 13:36:20

اگر واقعا این یک مسئله ایمنی بهداشتیه , چرا این گونه مقالات فقط در ایام نزدیک به ماه رمضان منتشر می شود . اگر این موضوع را شش ماه پیش اعلام می کردید. مطمئنا تاثیر بیشتری داشت . بهر حال فعلا قابل باور نیست .

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 15:55:08

ظاهرا اصل مقاله منشر شده در سایت mit مربوط به ۶ روز قبل سوم می هست من امکان ارسال لینک رو به دلیل محدودیت بخش دیدگاه های خبر آنلاین ندارم. بهتره خود خبر آنلاین لینک منبع رو هم درج کنه که سو تفاهم دوستان هم برطرف بشه.

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 17:34:09

اتفاقا اخیرا مستندی از بی‌بی‌سی هم یافته‌هایی مشابه رو بیان می‌کرد.

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 10:23:28

این که در نزدیکی ماه رمضان منتشر بشه دلیل منطقی برای نادرست بودنش نیس

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 14:07:09

اگه شش ماه پیش این مقاله رو خونده بودی قبول میکردی ؟؟چون حالا منشر شده نه خوب شما اصل مطلبو بچسپ چی کار داری کی منتشر شده اگه میگی نادرسته با دلیل علمی بگو تا ما هم اطلاعاتمون بیشتر شه

• بدون نام
    چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 14:44:33

اگرم مفید باشه فقط سالی یک بار(یا حداقل یه فاصله) و اونم ۲۴ ساعت نه ۳۰ روز مداوم حدود ۱۲ ساعت تازه بعدشم حمله مجدد به غذا

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 15:25:59

دوباره شروع کردند. روزه هم زورکی و اجباری شده است.

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 12:22:44

• علی
    چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 15:50:14

اکثر پزشکان ماه رمضان روزه نمیگیرند و معتقدند برای سلامتی مضره و به هر کسی هم که کوچکترین ناراحتی در قبال روزه گرفتن داره میگن روزه نگیر. من روزه میگیرم اما کل روز در فکر افطار هستم و با توجه به ضعفی هم که احساس میکنم کارم به هیچ عنوان بازدهی مطلوبی نداره. دقیقاً معنی اینکه میگن با روزه گرفتن تمرکز آدم بیشتر میشه یا بهتر فکر میکنه رو درک نمیکنم.

• م ر
      چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 18:29:20

نخوردن آب به مدت طولانی برای چشم و کلیه ضرر داره و غذا نخوردن طولانی شانس دیابت رو افزایش می ده که اینجا به آن اشاره نشده است

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 15:55:03

آره بابا نمیدونم چرا دانشمندا فقط در ماه رمضان فعال میشن

• امیر
    چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 15:56:15

حالا که اینهمه در خصوص مزایای غذا نخوردن تحقیق و بررسی میشه و شما هم در حول و حوش ماه رمضان نتایجش رو منتشر می فرمائید، بد نیست یکی دو تا مقاله و تحقیق در خصوص مزایای آب نخوردن و تاثیرش بر طول عمر و مغز و قلب و معده و روده و اثنی عشر و غیره هم منتشر کنید تا ما هم بفهمیم نرسوندن مایعات به بدن در این ماه مبارک چه تاثیرات مثبت و شگرفی بر سلامتی مون داره که خودمون هم ازش خبر نداشتیم.

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 10:06:13

تحقیق کردی میتونی چ تا کتاب خوب یا مقاله درست معرفی کنی ؟؟

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 16:19:31

بیشترعمر کنیم که بشه؟؟.عمر طولانی به درد کسایی میخوره که دلخوشی وآرامش داشته باشه.

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 23:05:53

انقدر نا امید نباشید، انشاالله به زودی شادی و آرامش به زندگی ایرانی ها برمیگرده

• س
    چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 16:39:25

ماه رمضان مردم دو برابر غذا میخورن که. احتمالا خبر نداری. یه وعده برنج سحری میخورن یه وعده برنج هم افطار. درحالی که ماههای دیگه یه وعده برنج میخورن.

• نسرین
    چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 17:27:42

خب پس اگه میخواهید عمر نوح داشته باشید کلا هیچ چیز نخورید .دقیقا با شرایط اقتصادی کنونی هم مطابقت داره .پیش به سوی زندگی نوحی😀

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 - 18:25:17

اينكه چيزي نيست تازه من شنيدم اگه فقط اشكنه پياز بخوري صدها سال عمر مي كني.. البته نه به خاطر اينكه تحريم ها تو راه ها نه بلكه دانشمندا اينو كشف كردن

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 13:58:27

آره😂😂😂😁😁😜😜

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 10:56:24

ای بابا چی کار به روزه دارین من که حسابی باهاش حال میکنم دائما زیر کولر خوابیدم حتی بابام واسه نون گرفتنم منو بیرون نمیفرسته البته فقط همین ماه مبارک اینجوریه بعدش کلی ازم کار میکشه

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 12:09:46

همه اینها رو نوشتی که بگی روزه بگیرید؟ما امتحان نهایی داریم نمیتونیم بگیریم

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 15:01:53

خب شما نگیر

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 13:30:39

اره من روزه می گیرم شب تا ساعت 7 صبح بیدارم بعداز ساعت هفتم تا قبل از برنامه ماه عسل خوابم برنامه که شروع شد بیدار میشه تا اذان گفتم افطار می کنم

پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 19:56:56

دقت کنید که این مقاله اگر معتبر باشه صرفا در مورد غذا نخورن گفته شده نه اشامیدن اب.کم ابی بدن اونم به مدت 18 ساعت قطعا اثرات سویی بر روی بدن داره.