یک کارشناس ارشد روابط بین الملل خروج آمریکا از برجام را برای خبرآنلاین تحلیل کرده است.

زهره نوروزپور: واکنش ها و تحلیل ها بر سر مساله خروج آمریکا از برجام همچنان ادامه دارد. برخی تحلیلگران وضعیت پیش آمده را با مشکلات داخلی مرتبط می دانند و معتقدند، داخل کشور اگر ارام بود، خسارت کمتری در سطح بین المللی متحمل می شدیم، در این باره فریدون مجلس کارشناس ارشد روابط بین الملل به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:

«خروج آمريكا از برجام يا به عبارت ساده تَر ناديده گرفتن برجام از سوى آمريكا غير منتظره نبود. برجام آنچنان كه انتظار مى رفت مى توانست به حضور فعالانه و متعارف ايران در عرصه سياسى و اقتصادى بين المللى و تسريع در توسعه منجر شود. برجام حاصل مذاكرات طولانى براى ملغى كردن تحريم هاى ناشى از شش قطعنامه شوراى امنيت به دليل زياده روى احمدى نژاد در شعارهاى براندازى اسرائيل از صحنه روزگار و تبليغ درباره توسعه انرژى هسته اى ايران بود.

با توافق برجام آن قطعنامه ها به حالت تعليق درآمد، صادرات نفت فرونى يافت، سپرده هاى پولى ايران آزاد شد، معاملات با بويينگ و ايرباس آغاز شد. اما نهادهاى تندرو كه جداً خواهان براندازى اسرائيل و تداوم خصومت با آمريكا و غرب هستند با اقدامات تند و مانورها و نمايش هاى تبليغاتى و پرچم سوزى و شعار جهادى و سفارت سوزى بهانه هايى به دست اسرائيل و عربستان و آمريكا دادند كه از مدتها پيش اجراى برجام را كند كرد.»

مجلسی در نهایت به رویارویی اسرائیل و ایران در سوریه اشاره کرد و گفت: « اخيراً تبليغات جنگ طلبانه عربستان و اسرائيل تشديد شده و ترامپ با تغييرات وزرا و مشاوران و با به كارگيرى تندروترين اشخاص ضد ايرانى و اعلام خروج از برجام عملاً كابينه اى جنگى تشكيل داده است. اكنون انتظار مى رود تلاش شود تحريم هاى جديد نفتى و صنعتى و حمل و نقل بين المللى  برقرار و به شركاى بين المللى نيز تحميل شود. تهديد به اقدام نظامى از سوى اسرائيل در سوريه عليه منافع ايران بوده است. اكنون زمان شكيبايى و جلوگيرى از خطرات و خسارات احتمالى است. انتظار مى رود با توجيه نهادهاى تندرو بتوان از برخورد نظامى و درگيرى در جنگ فرسايشى جلوگیری کرد.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    2 0
    اميدوارم با ماحراحويي باز هم اين فرصت تاريخي انزواي امريکا را از دست ندهيم . ماحراحويي و تنش فقط به نفع اسرائيل و امريکاست و دودش به چشم مردم ميرود
  • رضا DE ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
    1 0
    در مورد پرهیز از درگیری مستقیم نظر کارشناس محترم تا زمانی درست است که تمامیت ارضی مورد تهدید و حمله قرار نگیرد. ولی مابقی تحلیل نادرست است. خروج حداکثری امریکا برای کارشناسان ، بیشتر یک شوک و دور از همه پیش بینی‌ها بود. وضعیت به وجود آمده در میان گزینه های قابل تصور با احتمال کمتر از بیست درصد پیش بینی میشد. ضمن پرهیز از درگیری مستقیم، در صورت حصول شرایطی، تضمینی برای امنیت نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان وجود ندارد