چهارشنبه 24 مرداد 1397
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 - 12:42:32 چاپ

کشف ژن مردانه‌ای که از ابتلا به سرطان خون پیشگیری می‌کند

دانش > دانش‌های بنیادی - باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: محققان انگلیسی موفق به کشف ژنی شده اند که فقط در مردان یافت می شود و از ابتلا به سرطان هایی از جمله سرطان تهاجمی خون پیشگیری می کند.

تا امروز تصور می شد که کروموزوم Y فقط حامل اطلاعات ژنتیکی است که باعث پسر شدن جنین می شود؛ اما مطالعه محققان دانشگاه کمبریج انگلیس نشان می دهد که کروموزوم Y یک لایه اضافی محافظتی در برابر ابتلا به لوسمی حاد میلوئیدی (AML) ارائه می دهد.

یافته های این مطالعه روش نگرش به کروموزوم Y را تغییر می دهد و می تواند به ابداع درمان های جدید منجر شود.

کشف ژن مردانه ای که از ابتلا به سرطان خون پیشگیری می‌کند
لوسمی حاد میلوئیدی یا به اختصار AML یکی از انواع سرطان خون است. این نوع لوسمی، سلول‌های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها را تحت تاثیر قرار می ‌دهد و روندی حاد دارد. در این بیماری مغز استخوان، میلو بلاست‌ ها (نوعی گلبول سفید)، گلبول‌ های قرمز یا پلاکت ‌های غیرطبیعی می‌ سازد.

بطور کلی زنان دو کروموزوم X و مردان یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند. کروموزوم های X و Y ژن های مشترک بسیاری دارند اما شمار اندکی از ژن ها از جمله UTY فقط در کروموزوم Y یافت می شود.

محققان در یک مطالعه برای بررسی نقش ژن UTX کروموزوم X در ابتلا به AML، این ژن را در سلول های انسانی و در موش ها مورد تحقیق قرار دادند.

آنها متوجه شدند که کاهش ژن UTX که در بسیاری از تومورها جهش می یابد باعث تسریع گسترش AML می شود. این موضوع به این دلیل است که این ژن سالم نقش اساسی در هماهنگ سازی پروتیین های سلولی و بیان این ژن دارد.

محققان همچنین متوجه شدند که یک ژن مرتبط با کروموزوم Y به نام UTY از موش های نری که فاقد ژن UTX بودند در برابر ابتلا به AML محافظت کرد.

محققان خاطر نشان کردند که یافته های این مطالعه با تایید این استدلال که کاهش کروموزوم Y خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، مکانیزیمی را برای نحوه وقوع این اتفاق توضیح می دهد.

این مطالعه که در مجله Nature Genetics منتشر شد، نشان داد که در سرطان AML و چند نوع دیگر از سرطان های انسانی ، کاهش UTX با کاهش UTY همراه است؛ این بدان معنی است که نقش سرکوب کننده ژن UTY ورای پیشگیری از ابتلا به AML است.

کلید واژه‌ها : سرطان - ژنتیک - ژن -