در راستای تکریم مقام شخصیت معلم در مراسمی که با حضور جمعی از فرهیختگان،نویسندگان،اساتید ،هنرمندان و مسئولان استانی و شهرستانی با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان،موسسه فرهنگی و هنری سمن بویان و شورای اسلامی و دهیاری روستای بیابانک شهرستان سرخه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین کتاب بَزُنین نوشته فرهنگ شکوهی معرفی و رونمایی و همچنین از خدمات معلم و نویسنده ابوالحسن چلوویان قدردانی شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان،مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در این مراسم ضمن بیان اینکه علما ومفاخر فرهنگی و علمی از سرمایه‌های جامعه هستند بیان داشت: استان سمنان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و علمی دارای مفاخر بزرگی است که هنوز برای عموم مردم معرفی و شناخته شده نیستند.
نورعلی غلامحسین نیا سماکوش با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی چند ساله استاد فرهنگ شکوهی و استاد ابوالحسن چلوویان گفت:باید قدردان زحمات این اساتید باشیم.
وی با تاکید براینکه تکریم چهره های برتر فرهنگی گامی در راستای الگوسازی برای نسل جوان است اظهار داشت: برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب اعتلای فرهنگ می شود،اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تلاش حداکثری خود را برای معرفی این مفاخر به کار می بردو برگزاری چنین برنامه‌هایی را در اولویت کاری قرار داده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان تقویت هویت محلی و ملی شهروندان را از اهداف این اداره کل دانست و افزود: باید از فرهنگمان محافظت کنیم.
ابوالحسن چلوویان نخستین معلم روستای بیابانک
در ادامه استاد ابوالحسن چلوویان نیز،با اشاره به این مطلب که به عنوان نخستین معلم روستای بیابانک از سال ۱۳۳۰ به فعالیت‌های علمی، فرهنگی و آموزشی مشغول شدم گفت: اشعاری متعددی را در زمینه قصیده ، قطعه ، رباعی و مثنوی سرودم.
وی با بیان اینکه در آذرماه سال ۱۳۰۸ در خانواده‌ای اصیل و مذهبی در روستای بیابانک متولد شدم و پس از فراگیری علم و دانش و آموزه‌ها نکات فراوان دینی را نزد عالمانی وارسته و فقیه نظیر محمدعلی گلپایگانی و شیخ عبدالعلی عمادالدین فراگرفتم عنوان کرد: در سال ۱۳۳۰ در اداره آموزش و پرورش استخدام شدم و به‌عنوان اولین معلم بومی، کار آموزگاری را به‌طور رسمی در روستای بیابانک آغاز کردم.
وی با ابراز خرسندی گفت: تعداد قابل توجهی از شاگردان من با کسب مدارج عالی تحصیلی، امروز در جایگاه‌های رفیع علمی و شغلی قرار دارند و مشغول خدمت به جامعه هستند.
فرهنگ‌ها را باید به نسل‌های آینده انتقال داد
درادامه فرهنگ شکوهی نوسینده کتاب "بَزُنین" نیز،با اشاره به این مطلب که در سال 1317 در محله ناسار سمنان به دنیا آمدم گفت: در دی ماه سال 1338 در گرمسار به عنوان آموزگار مشغول کار شدم.
وی با اشاره به این مطلب که باید فرهنگ‌ها را حفظ کنیم و به گذشتگان انتقال دهیم بیان داشت:باید فرزندان ما از همان دوران کودکی با گویش محلی آشنا شوند.
این نویسنده ضمن قدردانی از مسئولانی که در راستای ترویج فرهنگ مکتوب و توسعه کتاب و کتابخوانی فعالیت می کنند اظهار داشت: برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب حفظ آثار ،تقویت گویش محلی و ترویج فرهنگ مطالعه می شود.
شکوهی با بیان اینکه در زمینه پژوهش در فرهنگ عامه مدتی با مرحوم ابوالقاسم انجوی شیرازی در برنامه فرهنگ رادیو و استاد جابر عناصری همکاری داشتم گفت: تَه یِه مِه: (به یادت می‌آید) ، نورو: (نوروز) ، مَلهَم (مرهم) ، کُشِن مَسین و کَسین: (کجایند بزرگان و کوچکترها)، سمنان بر تارک روزگاران و یاد ایام از جمله آثار من است.
مدیر موسسه فرهنگی و هنری سمن بویان در حاشیه این مراسم در گفتگویی بیان داشت: ارتقای سطح بینش عمومی جامعه و مردم شهر سمنان و استان سمنان، شناخت مشاهیر و مفاخر، گویش‌های محلی، به‌خصوص گویش سمنانی و آداب و رسوم هر شهر از مهترین اهداف این موسسه است.
محمدرضا جدیدی افزود: باید راهکارهایی برای احیای این زبان باستانی در نظر گرفت.
وی مصمم بودن خانواده‌های سمنانی و اهتمام ورزیدن‌شان در صحبت با این زبان در خانواده و با فرزندان‌شان و تلاش مدارس و مهدهای کودک را در ترویج وتقویت زبان سمنانی بسیار مهم دانست.
در خاتمه مسئولان دستگاههای اجرایی استان و شهرستان ازاستاد ابوالحسن چلوویان و فرهنگ شکوهی با اهدای هدایا و لوح تقدیر قدردانی کردند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =