پنج شنبه 26 مهر 1397
جمعه 21 اردیبهشت 1397 - 15:44:04 چاپ

چگونه قلب خود را جوان نگه داریم؟

دانش > پزشکی - تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ورزش در ساخت سلول‌های جدید قلب نقش مؤثری داشته و باعث جوان ماندن قلب می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، تحقیق منتشرشده در Nature Communications ارتباط میان ورزش و توانایی قلب برای بازسازی سلول‌های عضلانی جدید در شرایط عادی و بعد از حمله قلبی را نشان می‌دهد.{لینک}

پیش‌تر گفته می‌شد قلب به‌سختی دست به بازتولید خود می‌زند اما دکتر Ana Vujic از واحد سلول‌های بنیادی در کمبریج ماساچوست و دکتر Carolin Lerchenmuller از دانشکده پزشکی هاروارد با آزمایش روی موش‌ها به نتایج متفاوتی رسیده‌اند.

دکتر Vujic توضیح می‌دهد که: ما می‌خواستیم بدانیم آیا راهی طبیعی برای افزایش ظرفیت احیای سلول‌های عضلانی قلب وجود دارد؟ به همین خاطر تصمیم گرفتیم از فاکتور ارزان‌قیمت «ورزش» استفاده کرده و آزمایش خود را روی آن استوار کنیم.

این محققان متوجه شدند که سلول‌های عضلانی قلب در یک فرد جوان هرسال 1 درصد دست به جوان‌سازی می‌زند که البته با افزایش سن این رقم کمتر می‌شود. بنابراین مداخله در این امر می‌تواند در آینده مانع از نارسایی قلبی در فرد شود.

آن‌ها موش‌ها را به دودسته تقسیم کرده و یک گروه را روی تِرِدمیل قرار داده و گروه دیگر را بدون تردمیل آزمایش کردند. موش‌ها روزانه 5 کیلومتر روی تِرِدمیل راه رفتند و دانشمندان از روی ردیابی DNA قادر شدند تا سلول‌های جدید در عضلات قلب را شناسایی کنند. طبق این تحقیق موش‌هایی که از تردمیل استفاده کردند بیش از چهار و نیم برابر بیشتر از موش‌های گروه دیگر دست به تولید سلول‌های جدید زدند.

حتی پس از واردکردن یک حمله قلبی، موشی که روی تِرِدمیل راه‌رفته بود مجدداً به مسیر 5 کیلومتری روزانه خود بدون مشکل ادامه داد.

جمعه 21 اردیبهشت 1397 - 16:03:27

موش، استرس داره؟ موش، غم و غصّه میفهمه؟ موش، آینده میدونه چیه؟ این آزمایشها همچی زیاد هم درست نیست. باستانی کار میشناختم ی عمر عرق ریخت و چرخید با دُهُل و زنگ... آخرش بر اثر همین حمله قلبی مُرد.

جمعه 21 اردیبهشت 1397 - 17:00:01

به جای پرت و پلا گفتن کمی مطالعه کن و یاد بگیر. همیشه مجبور نیستی نظر بدی. اگر هر روز هم ورزش کنی ولی رژیم غذایی درستی نداشته باشی و مسائل دیگه مثل استعمال دخانیات رو رعایت نکنی ممکنه به انواع مرضها و مشکلات جسمی مبتلا بشی. حتی مسائل ژنتیکی و چندین فاکتور دیگه هم تأثیر گذاره. مطمئن باش همان باستانی کار اگر ورزش نمی کرد احتمال داشت زودتر به رحمت خدا میرفت. اتفاقا ورزش باعث کاهش اضطراب و استرس میشه که در زندگی ما خیلی زیاده.

جمعه 21 اردیبهشت 1397 - 17:54:56

ایت ادم همه جا حضور داره و منفی باف پاشو دنیات رو خودت بساز

• پیام
      شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 10:40:29

هزار تا مثبت هم کمه برات. موش چ بفهمه سر برج کرایه رو نتونی جور کنی ببری برا صابخونه یعنی چی؟

شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 14:12:34

بجای اینکه دوست عزیز به همدیگر بی احترامی کنید کمی یاد بگیر به هم احترام بگذارید حرفش غیر منطقی هست میگه مسائل روحی و روانی بر همه این مسائل اولویت داره. شما که مطالعه داری لطفا جای دیگه نظر بده ....

• وروجک
      شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 16:35:35

البته باید در تائید نظر دوستمون عرض کنم که آسیب مصرف دخانیات بمراتب از ورزشهای مختلفی مثل فوتبال، و شنا در آب کلردار و آسیب به تاندوم زانو در موقع دویدن روی تریدمیل و ... کمتره

• علیرضا
    شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 16:14:03

بی نام18:00:01 چه اصراری داری تربیت و فرهنگ نداشتتو به رخ بکشی؟شک ندارم تو یه آدم کاملا بیسواد هستی که البته نیاز به قرص آرامبخش هم داره.

• رضا