اقتصاد بر خط نوشت: شرکت سازه گستر مدحت، در سال ۱۳۸۰ نمایندگی شرکتی را در اندیشه اخذ کرد و این درواقع شروع یک حرکت بزرگ بود، در آن زمان از شرکتی خرید می کردند که در تامین جنس بسیار کند عمل می کرد و این دیرکرد دلیلی شد تا علی مدحت به فکر تاسیس یک کارگاه برای تولید بیافتد. در ابتدا کارگاه بسیار کوچکی اجاره کردند و سال بعد با پنج نیرو جک ساختمانی که نیاز به امکانات اولیه و ساده ای دارد را به تولید رساندند.

این شرکت با همت و تلاش موسسان خود گام به گام جلو رفت و هر سال فروش بهتر و سهم بیشتری از بازار را از آن خود کرد. سال ۸۴ با یک کارگاه به وسعت هزار متر و ۱۵ نفر کارگر شرکت سازه گستر مدحت به ثبت رسید و در سال ۸۶ با نام یک شرکت و به صورت حقوقی فعالیت خود را آغاز کرد؛ سال ۸۹ نیز با تلاش و زحمت فراوان علی مدحت توانست زمینی را در شهرک صنعتی صفادشت به وسعت ۵ هزار متر تهیه کرده و فعالیت خود را گسترش دهد، تا جایی که در حال حاضر حدود ۱۰۰ نفر پرسنل دارد.
از جمله ویژگی های اصلی این مجموعه می توان به ارایه محصول جدید در هر سال اشاره کرد، مدیر عامل این شرکت اعتقاد دارد: در این وضعیت نا به سامان اقتصادی که بسیاری از شرکت ها تعطیل شده اند شرکت ما به دلیل تولید محصولات جدید توانست در این صنعت ماندگار شود، در حال حاضر ما ادعا داریم که در این صنعت حرف اول را در ایران می زنیم. این شرکت توانایی تولید پیچیده ترین قالب های فلزی مانند قالب تونل لاینی، قالب های تونلی فرم را دارد. علاوه بر این شرکت سازه گستر مدحت اولین تولید کننده این قالب ها در کشور است.
قالب های تونلی فرم در انبوه سازی مسکن استفاده می شود، به همین دلیل اهمیت زیادی برای کشور دارد، به خصوص در دولت قبل که بحث مسکن مهر بسیار مورد توجه بود. این قالب ها در گذشته وارد کشور می شد، اما شرکت سازه گستر مدحت توانست در سال ۹۰ آن را تولید کند و مورد استقبال انبوه سازان نیز قرار گیرد، در حالی که تا قبل از تولید این محصول در داخل کشور، قالب ها از کشور ترکیه وارد می شدند.
در همان سال نیز قیمت فروش این محصول که از کشور ترکیه وارد می شد دو برابر قیمت فروش محصول تولیدی مجموعه سازه گستر مدحت بود، با یک حساب ساده می توان دریافت که تولید همین محصول به تنهایی می تواند به صرفه جویی ارزی در کشور منجر شود. چرا که اگر شرکتی یک میلیارد خرید ارزی داشت سازه گستر مدحت به نصف آن مبلغ یعنی ۵۰۰ میلیون تومان می توانست همان محصول را با همان کیفیت در اختیار انبوه سازان قرار دهد.
علاوه بر محصولات ذکر شده، سازه گستر مدحت در سال گذشته بر روی تولید پلای وود برنامه ریزی کرد، محصولی که ترکیبی از چوب و فلز بوده و عمده مصرف آن در هتل سازی و مراکز تجاری است. طراحی این محصول نیز در آبان ماه سال گذشته تمام شد و در سال جاری به مرحله فروش رسید. علی مدحت، مدیر عامل این شرکت هدف خود را از تولید این محصول صادرات به کشورهای سی.ای.اس و کشورهای حاشیه خلیج فارس می داند.
مدحت ضمن اشاره به ترجیح شرکت های مصرف کننده این محصول به خرید از شرکت های خارجی گفت: بیشتر دلایل آنها برای خرید از شرکت های خارجی غیر حرفه ای بوده در حالی که تفاوت قیمت در این محصول نیز بسیار زیاد است، به عنوان مثال اگر شرکتی ۶٫۵ میلیون یورو محصول پلای وود را از یک شرکت اتریشی خریداری کند، چیزی در حدود ۴۰ میلیارد ارز را از کشور خارج کرده و برای یک کشور بیگانه اشتغال ایجاد کرده است، در حالی که همین محصول را با کیفیت مشابه می تواند با قیمت ۱۰ میلیارد تومان از ما خریداری کند و به اقتصاد کشور خود نیز کمک کند. ما ادعا داریم کیفیت محصولات ما در حد شرکت های ترکیه و اروپایی است. تمام تلاش ما بر این است که اعتماد را در شرکت های ایرانی ایجاد کنیم تا از محصولات ما استفاده کنند، علاوه بر این نیز به کشورهای دیگر صادرات هم داشته باشیم.
کارآفرینان ما باید با معلولیت ها آشنا شوند و آنها را جذب کار کنند

علی مدحت در سال ۸۰ معاون اشتغال سازمان بهزیستی بود و در آن سازمان با دغدغه های معلولین آشنا شده است، او در این مدت دریافت که مستقل شدن دغدغه اصلی آنان است و سازمان بهزیستی و کمیته امداد با حقوق حداقلی که برای این افراد در نظر گرفته است عزت اجتماعی و استقلال را از این افراد گرفته و در نهایت باعث می شود که در جامعه همیشه سرخورده باشند.
لذا در شرکت سازه گستر مدحت از حدود ۱۰۰ نفر پرسنلی که در آن مشغول به کار هستند، نزدیک به ۳۰ نفر از مددجویان سازمان بهزیستی بوده، بر همین اساس این شرکت در استان تهران و البرز اولین شرکتی است که این تعداد معلول را یک جا جذب کار کرده است. در این مجموعه ۱۵ ناشنوا در زمینه مونتاژ و نقشه خوانی مشغول به کار هستند، که آمار تولید بسیار بالایی دارند و معمولا کارگر نمونه مجموعه سازه گستر مدحت از این افراد هستند. ۷ نفر نیز در گذشته کارتن خواب بودند، زنان سرپرست خانوار و معلولین جسمی و ذهنی خفیف که می توانند کارهای تکراری و تعریف شده را انجام دهند، نیز در این مجموعه در حال فعالیت هستند.
مدحت دلیل اینکه در جامعه ما هنوز اعتماد عمومی نسبت به کار معلولین وجود ندارد را بحث فرهنگ دانست و عنوان کرد: جامعه ما هنوز هم گمان می کند معلول نمی تواند هیچ کاری انجام دهد، در حالی که من با توجه به سابقه برخورد با این اجتماع، عقیده دارم چیزی در حدود ۷۰ درصد معلول ها توانایی کار کردن به صورت کامل را دارند. به عقیده من سازمان بهزیستی و صداوسیما باید به مردم بگویند که یک معلول چه کارهایی می تواند انجام دهد. کارآفرینان ما باید با معلولیت ها آشنا شوند، به آنها اعتماد کنند و آنها را جذب کار کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =