فیلم | ظریف در فرودگاه پکن از موضع تهران درباره برجام گفت

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همانطور که رییس جمهوری اعلام کردند برای همه گزینه ها آماده هستیم اما اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع ملت ایران تضمین شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ظریف امروز یکشنبه در بدو ورود به فرودگاه بین المللی پکن در جمع خبرنگاران درباره اهمیت سفر خود به چین، روسیه و اروپا افزود: روابط ایران با این کشورها همیشه خوب و مثبت بوده است و بعد از خروج آمریکا از برجام هم اهمیت آن بیشتر می شود.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: اتحادیه اروپا بعد از خارج شدن آمریکا از برجام بیشترین درخواست ها را از ایران را داشته است و خواستار حفظ ایران در این قرارداد بین المللی است.

ظریف افزود: باید کشورهای اروپایی به من تضمین بدهند که به رغم خروج امریکا از برجام منافع ملت ایران همچنان حفظ می شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که مهمترین اقداماتی که کشورهایی اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام می توانند درباره ایران انجام دهند، چیست؟ گفت: مهمترین اقدام آنها این است که در مورد حفظ منافع ایران به ما تضمین بدهند.

ظریف در مورد سفرش به پکن گفت: این یک سفر کاری است و به رغم اینکه در یک روز تعطیل انجام می شود اما چون برای ما اهمیت دارد، انجام شد و با وزیر امور خارجه چین دیدار خواهم کرد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: برای ما مذاکرات با پنج منهای یکِ بعلاوه یک، یا با گروه 5 با دوستانمان شروع شود. چین از نزدیک ترین دوستان ایران است و امروز در مورد تصمیم گیری که ایران قرار است با توجه به نحوه تضمینی که سایر اعضای 1+5 بعد از خروج آمریکا در مورد اجرای برجام و دریافت منافع ایران در مورد برجام صحبت کنم.

ظریف افزود: روابط ایران و چین قبل از برجام بسیار خوب بود و در دوران برجام هم کماکان این روابط خوب ادامه داشت و چین با فاصله زیادی بهترین شرریک تجاری ایران بود. امروز هم اطمینان داریم چینی ها در کنار ما خواهند بود.

ظریف به منظور رایزنی و تبادل‌نظر درباره برجام با مقامات چین و بررسی امکان تداوم این توافق در صورت تضمین منافع ملت، صبح امروز یکشنبه وارد فرودگاه پکن شد.

وزیر امور خارجه در بدو ورود به فرودگاه پکن مورد استقبال «علی اصغر خاجی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین قرار گرفت.

ظریف قرار است امروز یکشنبه در پکن با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در مورد برجام دیدار و گفت و گو کند.

وزیر امور خارجه بر مبنای دستور العمل حسن روحانی رئیس جمهوری، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف‌های برجام و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران، از شنبه شب سفر فشرده‌ای را به چین، روسیه و بلژیک آغاز کرد و در ایستگاه اول امروز یکشنبه با مقامات چینی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه پس از پکن برای رایزنی با مقامات روسی راهی مسکو می‌شود و روز سه‌شنبه با حضور در بروکسل در نشستی با حضور وزرای خارجه E3 (فرانسه، آلمان و انگلستان) و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.
وزیران امور خارجه ژاپن و نروژ نیز در تماس تلفنی جداگانه با ظریف بر تداوم برجام تاکید کردند.

ترامپ سه شنبه گذشته (18 اردیبهشت - 8 مه) خروج آمریکا از توافق هسته ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای ایران تاکید کرد.انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.

رئیس جمهوری ایران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با 5 کشور باقی مانده در توافق ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

ظريف امروز با همتاي چيني اش ديدار مي کند
وزير امور خارجه در صدر هيأت بلند پايه سياسي اقتصادي ، وارد پکن شد و مورد استقبال سفير ايران در چين و مدير کل آسياي غربي و شمال آفريقاي وزارت امور خارجه اين کشور قرار گرفت .

ظريف در بدو ورود به پکن با اشاره ديداري که امروز با با وزير خارجه چين خواهد داشت گفت : براي ما مهم است که مذاکرات ما با اعضاي گروه 5 شروع شود. اين يک سفر کاري است و من با وزير خارجه چين ديدار مي کنم. براي ما مهم است مذاکره با دوستان مان در گروه پنج شروع شود. چين از نزديکترين دوستان ايران است و امروز درباره تصميم گيري که ايران قرار است با توجه به نحوه تضميني که ساير اعضاي 5+1 بعد از خروج امريکا در مورد اجراي برجام و دريافت منافع برجام توسط مردم ايران مي دهند صحبت کنم. ما با چين همواره روابط خوبي داشتيم قبل ازبرجام روابطمان با چين خيلي خوب بود و دردوران برجام چين با فاصله زيادي شريک تجاري ايران بود. امروز هم اطمينان داريم که چيني ها در کنار ما خواهند بود و قرار است در اين زمينه صحبت کنيم علاوه بر وزير خارجه چين هيات ايراني با مقامات ديگر در ساير حوزه هاي مورد علاقه نيز گفتگو خواهد کرد.

ظريف درباره سفرش به مسکو و بروکسل نيز گفت: سفرم به سه کشور مهم است. ما سفرمان را با چين و روسيه که همواره با مردم ايران قبل و بعد ازتحريم ها بودند شروع کرديم و روابط مان با چين و روسيه حساس بوده و بعد از تحريم ها مهم خواهد بود. با اتحاديه اروپا با توجه به اين که کشورهاي اتحاديه بيشترين درخواست را از ايران داشتند با خارج شدن امريکا از برجام در اين توافق بمانند از اين رو بايد ببينيم چگونه کشورهاي اروپايي مي خواهند تضمين کنند که منافع ايران از برجام با وجود خروج امريکا از‌اين توافق حفظ و تامين مي شود.
مهم‌ترين اقدامات ما گرفتن تضمين است و همانطور‌که رييس جمهور گفتند براي همه انتخاب ها آمادگي داريم اما اگر قرار باشد برجام ادامه پيدا کند بايد منافع مردم ايران هم ازبرجام تضمين شود.

 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفي ف IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    0 0
    من فكر ميكنم ما قيفو بر عكس گرفتيم. يعني من فكر ميكنم ايران و سياست مداران ما بايستي واكنششون به برجام اين بود كه در اولين گام همه جمع بشن پيش رهبري و در يك نطق محكم هم خروج آمريكا رو محكوم ميكردن هم يه كار عملي مثلا تعليق يكسري بازديدها و بازرسي هاي از سايت هاي اتمي و نظامي رو محدود ميكردن يا تعليق ميكردن. بعد اعلام ميكردن ايران موضع خودشو ظرف دو هفته در قبال خروج آمريكا از برجام اعلام ميكنه. بعدم كارشناسا و متخصصا ميشستن يه بسته پسابرجام تهيه ميكردند به 41 اعلام ميكردن اين ظرايط ايران براي موندن تو برجامه. جالبه الان برعكس شده ما ايرانيا كه كلن هيچ طرحي نداريم فقط به دست بقيه نگاه ميكنيم. رفتيم به اروپايي ها ميگيم ميخايد چكار كنيد شما چه گزينه اي داريد.
  • مصطفي ف IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    0 0
    ما بايد براي بقيه اعضا تعيين تكليف كنيم برنامه بديم بعد وايساديم ببينيم اونا چكار ميخان بكنن. خدايي اينم شد مملكت داري؟