مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد در بازدید از عملیات تلقیح مصنوعی خارج از فصل گله داران خرم آبادی گفت: جهاد کشاورزی خرم آباد با همکاری بخش خصوصی و گله داران گله های گوسفند لری حوزه عمل با دو هدف افزایش راندمان تولید مثل گله ها و دورگ گیری به منظور افزایش وزن بره های از شیر گرفته شده عملیات تلقیح مصنوعی خارج از فصل را در نیمه دوم اردیبهشت ۹۷ آغاز کرد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، وی اضافه کرد: راندمان تولید مثل در گله های بومی لری روستایی و عشایری حدود ۶۰ درصد برآورد می گردد و این روند تولید با توجه به هزینه های جاری و نیروی شاغل در این بخش روندی مطلوب و اقتصادی نیست.

 مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد اضافه کرد: با اجرای طرح بهبود مدیریت تولید مثل و تلقیح مصنوعی میتوانیم راندمان تولید مثل را به بیش از ۹۰ درصد افزایش دهیم و از طرفی در دو سال بجای دو زایش ، سه زایش را در سال ؛ در گله ها داشته باشیم و میزان بره زایی را تا ۱۵۰ درصد افزایش دهیم .

 وی ادامه داد: هدف دوم از اجرای طرح ، دو رگ گیری با استفاده از ترکیب ژن های خارجی و بومی میباشد که هم افزایش وزن تولد و از شیر گیری را بدنبال دارد و هم به افزایش چند قلو زایی کمک خواهد شد .

 مهندس بیرانوند گفت: دو گله ترویجی به ظرفیت ۳۰۰ راس در دو منطقه مستعد پرورش گوسفند لری را تحت پوشش و نظارت داریم که بیش از ۵۰ گله دار پرورش دهنده گوسفند لری در ارتباط آموزشی و ترویجی با دو گله دار پیش رو می باشند و عملیات اجرایی طرح را آموزش می بینند .

وی ادامه داد : در سال ۹۷ تعهد ما در حمایت از گله داران حوزه عمل ده هزار راس گوسفند لری خواهد بود و توسط بخش خصوصی و با حمایت جهاد کشاورزی تحت پوشش طرح بهبود مدیریت راندمان تولید مثل قرار میگیرند و عملیات تلقیح مصنوعی خارج از فصل در این گله ها اجرا میشود و از یارانه دولتی برخوردار میگردند .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم آباد گفت: بیش از ۱۵۰ گله دار روستایی و عشایری خرم آبادی تحت پوشش این طرح قرار میگیرند و از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۵۰۰۰ راس گوسفند مولد تحت عملیات تلقیح مصنوعی خارج از فصل قرار گرفته اند و تا پایان خرداد کل ۱۰۰۰۰ راس تلقیح خواهند شد .

 مهندس بیرانوند در خاتمه اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح که از چند سال قبل شروع شده اکثر گله داران از مزایای آن برخوردار شده و تولید گوشت قرمز و با کیفیت در خرم آباد تا یک و نیم برابر افزایش یابد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =