پنج شنبه 3 خرداد 1397
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 - 14:07:04 چاپ

تعیین رنگ مو، چشم و پوست با دی‌ان‌ای

دانش > پزشکی - ایرنا به نقل از تلگراف نوشت: یک گروه بین‌المللی از محققان ابزاری جدیدی برای پیش‌بینی دقیق رنگ چشم، مو و پوست بر اساس ماده بیولوژیکی انسان ابداع کرده‌اند.

این ماده بیولوژیکی حتی می‌تواند یک نمونه کوچک دی‌ان‌ای باشد که برای مثال در صحنه جرم باقی مانده یا از کشفیات باستان‌شناسی بدست آمده است.
این ابزار جدید که توسط محققان دانشکده علوم دانشگاه ایندیانا، دانشگاه پردو ایندیاناپولیس IUPUI و مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در روتردام در هلند ابداع شده است .
این ابزار با تولید تمام سه ویژگی رنگدانه با هم و با استفاده از یک ابزار وب که به رایگان در دسترس قرار دارد، قادر به ارائه یک تفسیر فیزیکی از شخص به روشی است که تاکنون ممکن نبوده است.
سیستم آزمایش HIrisPlex-S می تواند بلافاصله فنوتیپ های رنگ چشم، مو و پوست فرد را از روی نمونه دی‌ان‌ای پیش بینی کند.
کاربران از قبیل مجریان قانون یا متخصصان انسان شناسی می‌توانند اطلاعات مورد نظر را با استفاده از یک ابزار آزمایشگاهی آنالیز دی‌ان‌ای به دست آورند و ابزار وب، پروفایل رنگدانه دی‌ان‌ای فرد را پیش‌‌بینی خواهد کرد.
نتایج این تحقیق در مجله Forensic Science International: Genetics منتشر شده است.