تخریب آثار تاریخی فارس این بار با هجوم  ریزگردها

«خبرجنوب» نوشت: تخریب های انسانی و عدم حفاظت فیزیکی از آثار تاریخی کم بود که آسیب رسانی ریز گردها و آلودگی هوا نیز به آن اضافه شد!و آن طور که فعالین حوزه میراث فرهنگی معتقدند ؛فرسایش و تخریب آثار تاریخی فارس این بار با هجوم ریز گردها صورت گرفته است و باید مسئولان مربوطه اقدامی جدی و سریع نسبت به این موضوع داشته باشند.

ذرات معلق و آلودگی هوا در شهرهای جنوبی کشور که غنی از آثار تاریخی هستند جاخوش کرده اند و آنطور که تنی چند از کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند ریز گردها و حتی گرد و غبار، آسیب های جبران ناپذیری را بر آثار و بناهای تاریخی وارد می کنند وآنها را در معرض خطر نابودی قرار مي دهند اما به نظر می رسد این هشدار ها و اظهارنظرهای کارشناسی شده هم موجب نشده که مسئولان مربوطه برای حفاظت از این آثار تدابیر جدی بیندیشند.
عموما آلودگی هوا در فرسایش بناهای تاریخی نقش مهمی دارد و تاثیر آلاینده ها بر این آثار بسیار شدید و اغلب جبرانناپذیر است.
به اعتقاد کارشناسان، پدیده ریزگردها و آلاینده های جوی دارای تاثیرات مخرب متعددی در حوزه های مختلف جامعه است که یکی از این آسیب ها تخریب میراث فرهنگی می باشد اما با این حال نه ازتشکیل ستاد و یا کمیته بحرانی در این خصوص خبری است و نه برنامه ای برای حفاظت از آثار تاریخی و آنطور که معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس به خبرنگار ما گفت: همه می دانند که ریز گردها بر سلامت تمامی موجودات زنده تاثیر منفی دارداما به دلیل آنکه مطالعات دقیقی در حوزه میراث فرهنگی صورت نگرفته است نمی توان اظهار نظر کارشناسی کرد.
نصیری اضافه کرد: شاید به دلیل آنکه وجود ریز گردها در استان فارس پدیده جدیدی محسوب می شود و دایمی نیست، مطالعه و یا پژوهشی در مورد آن در سطح استان صورت نگرفته است اما با توجه به تعدد و تنوع آثار تاریخی و اهمیت و ارزشمندی آنها می طلبد که در مورد خطرات احتمالی آن بررسی های گسترده و اصولی صورت گیرد.
معاون میراث فرهنگی فارس در ادامه با ذکر مثالی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت:به طور مثال کلوت ها در کویرهای ایران بسیار زیاد است که این آثار با وزش باد و فرسایش شن های روان ایجاد شده است از این رو می توان به صراحت عنوان کرد که وجود ریز گردها و حتی گرد و غبار تاثیر به سزایی در آثار تاریخی دارد و در درازمدت این آثار را تخریب می کند.
نصیری همچنین افزود: ضروری است هر چه سریع تر درباره ریزگردها و تاثیر آن بر تخریب آثار پژوهش ها و مطالعات گسترده ای صورت گیرد و برای حفاظت از آثار نیز تدابیر علمی انجام شود.
وی در ادامه این گفت و گو تاکید کرد : در حال حاضر نمی توان در خصوص این آلاینده ها و میزان تخریبشان بر آثار تاریخی اظهار نظر دقیقی کرد اما بی شک تغییرات جوی و شرایط آب و هوایی در درازمدت بر آثاری که در محوطه های باز قرار دارند تاثیر منفی دارد و موجب فرسایش و تخریب آن ها می شود و باید حفاظت از آثار به درستی و اصولی صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار ما در حال حاضر در استان فارس نزدیک به سه هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی وجود دارد که قدمتشان به دوره های مختلف تاریخی برمی گرددو طبق نظر کارشناسان حدود همین رقم نیز آثار تاریخی در سطح استان وجود دارد که یاهنوز در فهرست ملی به ثبت نرسیده اند و یا مورد شناسایی قرار نگرفته اند .
گفتنی است ریزگردها و آلاینده های جوی پدیده ای است که ناشی از حرکت انبوه ذرات خشک و معلق در جو بوده و می تواند ریشه طبیعی و انسانی داشته باشد.
عمده ترین دلایل ظهور ریزگردها در گوشه و کنار دنیا ایجاد آلاینده های صنعتی، خشک شدن تالاب ها و پدیده بیابان زايی، انجام عملیات وسیع حفاری و جا به جايی خاک در مناطق خشک و کم آب، آتش سوزی جنگل ها و تردد خودروها است .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
    0 0
    اماری هم از بیماران ریوی و وضعیتشان و اقدامات پیشگیری از ریزگرد را هم بگذارید