ایسنا نوشت: عضو هیات علمی دانشگاه زابل گفت: در حال حاضر با مساعدت مسئولان دانشگاه زابل، ساختمان ایستگاه انجماد اسپرم گاو اصیل سیستانی با بخش‌های مختلف احداث شده است.

دکتر بهزادی  افزود: همچنین مزرعه گاو سیستانی نیز در مجتمع بقیه الله الاعظم چاه نیمهها وجود دارد اما آنچیزی که بسیار مهم است، تجهیز این ایستگاه بوده که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وی اظهار کرد: گاو سیستانی یکی از داشته‌های بسیار مهم مردم در منطقه سیستان بوده که از چندین هزار سال پیش در این منطقه حضور داشته و حتی در کاوش‌ها و یافته‌های باستان شناسی به این موضوع دست یافته و رسیده‌اند و برای ما نیز این موضوع بسیار با اهمیت است.

بهزادی با اشاره به این مطلب که طرح تأسیس انجماد اسپرم گاو اصیل سیستانی به عنوان یک طرح مهم در دانشگاه زابل در دست اقدام است، افزود: گاو نژاد اصیل سیستانی به عنوان یک نژاد گوشتی بسیار با اهمیت مطرح است و سازگاری بسیار بالای این نژاد با شرایط اقلیمی باعث شده تا این گاو در معیشت مردم منطقه نقش بسزایی داشته باشد‌.

وی ادامه داد: در دو دهه قبل گاو اصیل سیستانی بطور مستقیم نقشی اساسی را در معیشت مردم ایفا می‌کرده اما متأسفانه بدلیل خشکی تالاب بین المللی هامون و بی تدبیری‌های صورت گرفته از یک سو و آمیختگی با نژادهای غیر بومی و همینطور نژادهای خارجی از سوی دیگر‌ باعث شده تا با کاهش جمعیت خالص این نژاد گوشتی مواجه شویم‌.

این عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه زابل در ادامه گفت: متاسفانه اکنون از جمعیت چند هزار رأسی چند صد رأس باقی مانده و اگر این روند ادامه یابد در آینده نزدیک این ذخیره ارزشمند ژنتیکی را از دست خواهیم داد‌.

دکتر بهزادی اضافه کرد: سال‌هاست که دردنیا درخصوص تلقیح مصنوعی نژادهای خارجی به عنوان یک فن آوری تولید مثل که یک ابزار قدرتمند در اصلاح نژاد محسوب می‌گردد، کار می‌شود، درحالی‌که این کار برای گاوسیستانی به عنوان یک نژاد با ارزش گوشتی‌ انجام نشده است‌.

وی ادامه داد: تمام مطالعات نشان می‌دهد که این گاو اصیل، قدرت رقابت با گاوهای گوشتی دنیا را دارد و می‌تواند بعنوان یک جایگزین خوب محسوب شود‌.

وی افزود: اگر انجماد اسپرم گاو اصیل سیستانی انجام و بصورت تجاری وارد بازار شود، هم می‌توانیم از انقراض آن جلوگیری کنیم و هم بعنوان یک گاوگوشتی و مقاوم در سطح کشور گسترش یابد.

 

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =