۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
بالا شهر دیروز، محله محروم امروز

محله فتح‌اللهی ارومیه معروف به محله باغ دیزج سیاوش اکنون مسکونی شده است و نه‌تنها دیگر خبری از باغ سیاوش نیست بلکه ساکنان این محله وضعیت خوبی ندارند به طوریکه اگر هنگام عبور از خیابان شورا که یکی از محله‌های متوسط به بالای ارومیه است، به سمت چپ بروید و وارد خیابان فتح اللهی شوید گویی وارد یک شهر یا روستای دیگر شده‌اید.

نساء خلخالی- خانه اربابی دیزج سیاوش از بناهای اواخر دوره پهلوی است و یکی از مهمترین شاخص‌های معماری معاصر محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. 

این بنا با کاربری مسکونی و مالکیت دولتی در محوطه‌ای معروف به باغ سیاوش واقع در خیابان شورا در شهر ارومیه قرار دارد.

کاخ محصور شده
یکی از اهالی این منطقه می‌گوید: دیگر خبری از باغ سیاوش نیست. این منطقه مسکونی شده است و اگر گردشگری به این منطقه بیاید نمیتواند چیزی که تصورش را دارد ببیند. علاوه بر از بین رفتن باغ، اطراف کاخ سیاوش نیز آپارتمان‌های چندین طبقه ساخته شده است و کاخ بین این ساختمان محصور مانده است و دیده نمیشود. 

«علی. ج» ادامه می‌دهد: این منطقه در گذشته جزو محله‌های آباد و بالانشین شهر بود اما اکنون نه‌تنها خبری از آبادی نیست بلکه وضعیت این منطقه حتی با آن طرف خیابان نیز زمین تا آسمان فرق دارد.

وی می‌افزاید: بافت منطقه دیزج سیاوش فرسوده است و منازل یکی جلو و یکی عقب ساخته شده‌اند، به‌طوری که راه صاف و مشخصی برای عبور خودروها وجود ندارد و این امر بهانه‌ای برای ندادن خدمات شده است و مثال حتي یک سطل آشغال در کل این منطقه وجود ندارد و هنگام مراجعه به شهرداری در جوابمان میگویند راه شما پیچ در پیچ است و اگر سطل آشغال در محله شما بگذاریم دیگر ماشینهای شهرداری نمیتوانند از این مسیر عبور کنند.

نبود سطل زباله
یکی از بانوان ساکن محله دیزج سیاوش میگوید: من مغازه‌دار هستم و به دلیل این که مغازه‌ام در ابتدای راه واقع شده است، تمام اهالی زباله‌های خود را مقابل مغازه من میگذارند چرا که در غیر اینصورت ماموران شهرداری آنها را جمع آوری نمیکنند. من چه گناهی کرده‌ام که هر روز باید بوی تعفن زباله‌های ۱۴۰۰ نفر را تحمل کنم ! 

بنگاه‌دار این محله هم می‌گوید: پیشرفت این منطقه نسبت به آن طرف خیابان صفر است و قیمت زمین و اجاره مسکن از زمین تا آسمان فرق میکند. قیمت زمین و اجاره مسکن در این منطقه به ترتیب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا یک و نیم میلیون است. ولی در آن طرف خیابان تا متری۱۰ میلیون تومان برای خرید و یک میلیون تومان برای اجاره هم قیمت می‌دهند.

«احمد» می‌افزاید: بافت این منطقه فرسوده است و نیمی از منازل سند مالکیت دارند و نیمی قولنامه. برای صدور مجوز ساخت و ساز و پروانه کسب از ما هزینه ساخت و ساز در خیابان دانشکده را که یکی از خیابان های بالا شهر ارومیه است، میخواهند که به همین دلیل هیچ یک از اهالی توانایی نوسازی منازل خود را ندارند.

نبود مدرسه در محله
وی با اشاره به اینکه این منطقه خانه بهداشت و مدرسه ندارد، ميگويد: تنها یک مدرسه ۱۵۰ متری دخترانه فرسوده در این منطقه وجود داشت که چند بار دیوارهایش ریخت و به همین دلیل تعطیل شد و در مورد خدمات نیز تعدادی از منازل گاز و فاضلاب دارند و برخی ندارند. 

یکی دیگر از اهالی محله دیزج سیاوش میگوید: منزل من کنار شبكه فاضلاب است. هر چند وقت یکبار می‌آیند فاضلاب را لایروبی میکنند و لجنها را کنار دیوار منزل من میریزند. زن و بچه من چه گناهی کردهاند که هر روز باید با بوی گند لجنهای فاضلاب از خواب بیدار شوند؟!
وی از نبود اتوبوس و تاکسی گله میکند و میگوید: نه‌تنها اتوبوسی برای این منطقه وجود ندارد بلکه تاکسیها نیز از ما ۱۰ هزارتومان کرایه میخواهند و میگویند این محله شهرک حساب میشود، در حالی که اینطور نیست.

بالاشهردیروز؛ محله محروم امروز
محله فتح‌اللهی در زمینه فاضلاب و سیستم حمل و نقل عمومی شدیدا دچار کمبود و مشکل است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =