روزنامه جوان نوشت: در سال حمایت از کالای ملی تقریباً هیچ نخبه علمی، دانشگاهی، کارآفرین اقتصادی و جوان موفق در عرصه‌های تولیدی به عنوان الگوهای مناسب و الهام‌بخش جامعه در برنامه‌های صداوسیما دیده نمی‌شوند در عوض تا دلتان بخواهد راه‌ها و روش‌های سلبریتی شدن در تلویزیون به مخاطبان تجویز می‌شود.

 سرگرمي‌سازي در امريكا يك صنعت است اما كاملاً منطبق با منافع ملي مديريت مي‌شود. در ايران اما صرف سرگرم كردم مردم اولويت اصلي را دارد و ظاهراً هرگز قرار نيست از دل سرگرم كردن، فرهنگ‌سازي به نفع نيازهاي اساسي كشور نيز صورت گيرد.

يوتيوب تحت كنترل‌تر از آپارات
اين وضعيت در بيرون از صداوسيما و فضاي مجازي به مراتب بي‌سروسامان‌تر است. در اين فضا ساخت دوربين مخفي با استفاده از هر شيوه‌اي در حال رشد است. كليپ خنده‌دار مردم‌آزاري از اين موارد است. در اين كليپ روش‌هاي مختلف مردم آزاري خياباني كه خنده‌دار جلوه مي‌كند ساخته شده و در آن از كيف قاپي از دختران تا ماشين دزدي به چشم مي‌خورد. جالب است كه اين كليپ‌ها در ايران توسط سايت ويدئو آپارات به اشتراك گذاشته مي‌شود و بازديدهاي بالايي هم دارد اما همين موارد در سايت‌هاي خارجي چون سايت امريكايي يوتيوب به عنوان موارد ضداجتماعي و ضدفرهنگي حذف مي‌شود و كنترل بيشتري روي آن است. همين نظارت‌ها باعث شد تا چندي پيش يكي از به اصطلاح شاخ‌هاي مجازي كه محتواي ويدئوهاي او از سوي يوتيوب حذف مي‌شد با اسلحه به ساختمان يوتيوب رفته و اقدام به تيراندازي كند؛ عملي كه منجر به كشته‌شدن وي نيز شد اما فضاي اينستاگرام و آپارات در ايران فضاي بازتري در اختيار اين افراد قرار داده است.

خط قرمزي وجود ندارد
آيدين زواره‌اي نام فردي است كه به واسطه ساخت كليپ‌هاي دوربين مخفي در فضاي مجازي شناخته مي‌شود؛ دوربين مخفي‌هايي كه براي جذب مخاطب بسياري از خط قرمزهاي اخلاقي و صد البته حقوق شهروندی و حقوق فردی را زيرپامي‌گذارد. روي صندلي جلوي يك خودرو مردي با نوزادي قلابي در دست نشسته، خانمي از همه جا بي‌خبر در صندلي عقب به عنوان مسافر سوار مي‌شود. مرد از صداي گريه بچه عصباني شده و نوزاد را حين حركت ماشين از پنجره به بيرون پرتاب مي‌كند. خانم مسافر به طور طبيعي نسبت به اين صحنه ساختگي واكنش نشان داده و اقدام به كتك زدن مرد مي‌كند و مخاطب بايد از ديدن اين صحنه به وجد آمده و سرگرم شود. در مورد ديگري راننده تاكسي پس از سوار كردن مسافران مثلاً اقدام به خودكشي با اسلحه كمري مي‌كند. خون كله مرد راننده روي شيشه مي‌پاشد و واضح است كه مسافران از همه جا بي‌خبر قرار است چه واكنشي به اين صحنه نشان دهند.

گناه نابخشودني رسانه ملي
تأسف‌آور اينكه برخي كليپ‌هاي آيدين زواره‌اي عيد امسال در پربيننده‌ترين زمان پخش رسانه ملي يعني لحظات تحويل سال در برنامه احسان عليخاني به نمايش درآمده و براي اين فرد تبليغ مي‌شود.

ساخت كليپ‌هاي دوربين مخفي از جهت بازي با روح و روان مردمي كه از آنها براي ساخت ويدئو سوء استفاده مي‌شود بايد غيرانساني و غيراخلاقي تلقي شود و به لحاظ عادي‌سازي فرهنگ ترساندن مردم به هر قيمتي براي خنده و البته كسب پول ضدفرهنگي به حساب آيد.
گزارش‌هاي مردمي نيز يكي از اين نمونه هاست، گرفتن گزارش از مردم با طرح سؤالات غيرمتعارفي چون «آيا تا به حال تجربه جنسي داشته‌ايد؟» كه در آپارات و سايت‌هاي اشتراك گذاري ويدئو بارگذاري مي‌شود نه صرفاً به دليل طرح موضوع بلكه به دليل آنكه فكر درستي پشت آن نيست و صرفاً به انگيزه جذب مخاطب از طريق سوء استفاده از يك تابو صورت گرفته قابل انتقاد است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    3 0
    ما همیشه یا از این ور پشت بوم افتادیم یا از اون ور نه به اینکه تا حالا نظارتی روی این موارد نبوده که انتقاد روزنامه جوان به آن کاملا درست و به جاست نه به اینکه الان از فردا همه ویدئوهای ارسالی رو از دم تیغ به بهانه نظارت میگذرونند و اجازه هیچ کاری به خلق الله نمیدن بلد نیستیم روی خط اعتدال قدم برداریم.
  • امین A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    4 0
    حالا چون روزنامه جوان هست که نمیشه یبارم حرف درست میزنه ردش کرد ، واقعا درست میگه ، البته اینم باید اضافه کنه که این ولنگاری و بی هویتی در همه چی از جمله فضای مجازی حاصل کدوم عملکرد خود همین دوستان روزنامه جوان و هم مسلک های خودشون هست؟
  • کوروش IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    1 1
    راست میگه فقط بیست وسی نگاه کنیم حرف نداره اصن هم دروغ نمیگن.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    3 0
    برای اینکه چارچوب مشخصی ندارد یا فیلتر می کنند یا آزاد می گذارند.
  • بدون نام ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    3 4
    خوب حالا برن سراغ اپارات، اينم منفجر كنيد ببينيم خدا چي مي خواد