۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
محسن جون داداش گولت زدن

جمعه در رسانه‌ها پستی به نقل از پیج منسوب به محسن تنابنده در اینستاگرام منتشر شد و همه حالشان گرفته شد که چرا محسن با دیدن عکس و اطلاعاتی در مورد خانم مرکل حالش این قدر گرفته شده است.

صفحه‌ی محسن تنابنده عکس را از صفحه‌ی اینستاگرامی the.facts که یک صفحه‌ی فارسی اینفوتینمنت (سرگرم‌سازی با وجهه‌ی اطلاع‌رسانی) است برداشته و نقل کرده است. صفحه‌ی the.facts صفحه‌ای است پر از آنچه در انگلیسی به آن hoax می‌گویند. احتمالا نزدیک‌ترین معادل فارسیش باید «حقه‌بازی» باشد. متن‌هایی دوزاری و در بسیاری موارد غلط و ساختگی و پرت و پلا که هدفشان جلب مخاطب، و جلب اعتماد او با فریب دادن او است. برای مثال در یکی از پست‌های این صفحه ادعا شده که در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۱۲ عطارد و ونوس و زحل هر یک بالای یکی از اهرام ثلاثه‌ی مصر قرار گرفته‌اند. متن زیر عکسی قرار دارد که کافی است نگاه کنی و با چشم خودت سه سیاره‌ی کذا را بالای سه هرم کذا ببینی و متوجه درستی متن شوی. البته یک سرچ ساده‌ی اینترنتی نشان می‌دهد که چارلز مارسلو نامی در یک وبلاگ شایعه‌ساز این عکس را برای اولین بار منتشر کرده و عکس نه تنها عکاس و منبعی ندارد، بلکه جزئیات بسیاری هست که ساختگی بودنش را نشان داده. حتی مردم گشته‌اند و نام نرم‌افزار مورد استفاده‌ی او را یافته‌اند؛ استلاریوم.

حالا در صفحه‌ی the.facts عکسی منتشر کرده‌اند با عنوان «تواضع قدرتمندترین زن جهان» که آنگلا مرکل را نشان می‌دهد «هنگام خرید در بازار که متواضعانه پشت همسرش در حال راه رفتن» است و «خبرنگار» به او گفته «ده سال پیش از شما عکس گرفتم و همین لباس‌ها تن شما بود» و «آنگلا» جواب داده «بله، اما من مدل نیستم، وظیفه‌ی من خدمت به مردم آلمان است».
هر چه تا اینجا در گیومه آورده‌ام، نقل مستقیم از همان متن پایین عکس است.

مرکل از سال ۲۰۱۱ تا کنون هر سال در اولین ردیف زنان قدرتمند به انتخاب فوربس جای داشته است، اما به انتخاب فوربس و با ملاک‌های فوربس. ممکن است مراجع دیگری با ملاک‌های دیگری انتخاب دیگری کرده باشند. از این ماجرا سریع بگذریم. به گمان شما مرکل «در بازار» خرید می‌کند؟ تصور کنید یک نخست‌وزیر و یک شیمیدان کوانتومی (همسر مرکل) با هم به «بازار» بروند که کلم بروکلی و هویج و فانتا و غذای گربه و تخم‌مرغ بخرند. فکر نمی‌کنید احتمالا چه حجمی از تمهیدات امنیتی به آن «بازار» تحمیل خواهد شد؟ اگر فکر نمی‌کنید عکس‌های مختلف مرکل را در اینترنت ببینید و بادیگاردهایش را بشمارید.
و این بازار اسم و آدرسی ندارد؟ بازار؟ آلمان، دست چپ، در دوم؟ و به عکس نگاه کنید، این زن متواضع که پشت آقاشون راه می‌رود که تواضعش خط برندارد چرا چیزی از بازار نخریده؟ ظاهراً آقاشون هم چیز خاصی نخریده. یک نایلون کوچک آبی دستش است که بعید است بیش‌تر از یک بسته پاستا تویش جا بگیرد.
واقعا دو نفری راه افتاده‌اند و یکی آقایانه و یکی دیگر متواضعانه رفته‌اند تا بازار که چیزی بخرند که فوقش نیم کیلو وزنش است؟ جگرم کباب شد به جان خودم.

و این تواضع اصلا من را به قتل رساند و شدید هم به قتل رساند. این خبرنگار در کجای اروپا و در چه فرهنگی زندگی می‌کند که راه رفتن زن پشت مرد را «متواضعانه» توصیف می‌کند؟ البته خبرنگار هم مثل بازار اسم و آدرسی ندارد فقط خبرنگار است و البته انگار عکاس هم هست. احتمالا حتی پاپاراتزی است و ده سال یا بیش‌تر است که زاغ سیاه مرکل را چوب می‌زند تا ازش عکس بگیرد. اصلا از همین بابت است که دیگر با مرکل فامیل شده و می‌گوید «آنگلا» در جواب چنین و چنان گفته. انگار مثلا خبرنگاری نخست‌وزیر فرانسه را ادوار یا نخست‌وزیر بریتانیا را ترزا یا نخست‌وزیر اوکراین را ولاد صدا کند. همین طور مهربان و دور همی. خارجی اند دیگر. می‌کنند از این کارها.
و آنگلا نظرش این است که مدل نیست و وظیفه‌اش خدمت به مردم آلمان است. انگار عمه‌بزرگ مرحوم من که هر سال رخت نو می‌دوخت مدل بود. و باز انگار اینترنت هنوز اختراع نشده که بشود با یک سرچ ساده بیش از سی دست لباس مختلف «آنگلا» را در فاصله‌ی زمانی کم‌تر از ده سال در عکس‌ها تمییز داد. شاید هم آن لباس‌ها عاریه باشند. چون آنگلا اینا یک همسایه دارند به نام هانا که مدل است و خیلی هم شیفته‌ی اخلاق آنگلا است؛ هم از نظر تواضع و هم از نظر خدمت به مردم آلمان و برای همین هم لباس‌هایش را دو نمره بزرگ‌تر می‌خرد که به تن آنگلا هم اندازه شود و آنگلا بتواند ازش قرض بگیرد و توی عکس‌ها و مراسم آبروداری کند.

اما از همه‌ی این حرف‌ها که بگذریم، می‌توان عکس را در اینترنت جست‌وجو کرد (گوگل سرویس جست‌وجوی عکس هم دارد که عکس را آپلود می‌کنید و در اینترنت صفحه‌هایی با آن عکس را نشانتان می‌دهد). من جست‌وجو کردم و دیدم ای دل غافل، شرح عکس کمی با آنچه the.facts می‌فرماید فرق دارد. در واقع این عکسی است از سفر سال ۲۰۱۳ مرکل و همسرش به جزیره‌ی ایسکیا در ایتالیا. محض اطلاع ایسکیا جزیره‌ای است تفریحی در ایتالیا که کرایه‌ی متوسط یک شب هتل سه ستاره در این جزیره ۹۵ دلار و پنج‌ستاره ۳۰۰ دلار (یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان به دلار جهانگیری) است. امیدوار ام کسی فکر نکند که مرکل بی محافظ و تیم امنیتی سفر می‌رود.
در همان اینترنت اگر عکس‌های همان سفر ایسکیا را که غیر رسمی هستند و لو رفته‌اند سرچ کنید، هفت هشت دست لباس تن خانم مرکل می‌بینید که خب برازنده‌ی صاحبش.

بله. محسن جان یا به دام یک فریب اینترنتی دوزاری افتاده، یا زیرپوستی یک فریب را بهانه کرده که برای یک صفحه‌ی فریب‌های دوزاری تبلیغ کند. من البته هیچ کدام را دوست ندارم و ترجیح می‌دهم فرض کنم صفحه‌ی محسن تنابنده در اینستاگرام را نه خود او، که طرفدارانش می‌گردانند.

بخش جالب ماجرا این است که من کامنت‌های مردم در چند سایت خبری را در مورد این اندوه کشنده‌ی محسن تنابنده خواندم. تا جایی که من دیدم حتی یک نفر هم احتمال نداده بود که کل داستان فریب باشد.
عزیزان و نازنینان! به ماتریس خوش آمدید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    6 0
    جالب بود. ممنون از توضیحات. متاسفانه تو فضای مجازی هر مطلبی رو بدون منبع به اشتراک میزارن و ما مردم هم راحت باور میکنیم و بهشون استناد میکنیم.