کیهان نوشت: یک فیلم که رسانه‌های خارجی الفاظی چون «تقلبی» و «گاف ابلهانه» را در توصیف آن به کار برده بودند، جایزه بهترین فیلمنامه هفتاد و یکمین جشنواره کن را دریافت کرد.

جوایز جشنواره کن باز هم تحت تأثیر مناسبات سیاسی اعطا شد؛ فیلم ضدایرانی «سه رخ» جعفر پناهی به رغم ساختار آماتور و ضعف شدید اما جایزه بهترین فیلمنامه هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن را گرفت.

یکی از منتقدان اروپایی با‌اشاره به ماجرای آغازگر این فیلم که طی آن دختری فیلم خودکشی خود را برای یک بازیگر ارسال می‌کند، از این اتفاق با عنوان «گاف ابلهانه» جعفر پناهی یاد کرده و نوشته که چطور ممکن است، دختری که خودکشی کرده، فیلم خودکشی خود را به دیگری ارسال کند؟!

حتی بی‌بی سی فارسی هم که معمولا به ستایش از این گونه آثار می‌پردازد، به تقلبی بودن فیلم «سه رخ» اذعان کرده و نوشته است: «هرچند سه رخ از فیلم بسیار ضعیف تاکسی، به مراتب شسته‌رفته‌تر و از نظر بصری کارشده‌تر است اما مشکل تمامی فیلم‌های اخیر پناهی را هم دارد: تلاش برای واقعی‌نمایاندن صحنه و روایت که در نهایت شکلی از مستند غیرطبیعی و تقلبی را شکل می‌دهد که باورپذیر نیست و نمی‌تواند تماشاگرش را درگیر فضا و موقعیت صحنه کند.»

این فیلم در حالی از جشنواره کن جایزه گرفت که روزنامه گاردین در پیش‌بینی خود از نحوه اعطای جوایز جشنواره کن هیچ شانسی برای فیلم پناهی قائل نشد. اتفاقی که نشان می‌دهد اعطای جایزه به این فیلم نه براساس معیارهای سینمایی که بیشتر به دلیل مسائل سیاسی بوده است.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسر IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    41 3
    به قول رییس جمهور عزیرتان.آب رو بریزین جایی که می سوزه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    3 21
    بازم یه فیلمهای فرهادی،این پناهی کلا سه کار میکنه...هنوز تو فاز من خیلی هنرمندم هست.
    • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
      7 0
      خودت فهمیدی چی گفتی؟
  • EU ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    4 1
    باز سر صبحی حالمون رو خراب کردین
  • ماموتی A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    5 1
    ...کیهان اگر این حرفا را نزنه پس چی داره بگه. چی شده که به رسانه های استکبار سیا و جاسوس های دیگه استناد می کنه؟